Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 4236 ggr
Emmsann
0

Åka tåg med transportbur

Jag ska ner till Kalmar den 16onde och ska då ha med mig Laban och Äppel. Jag ska ta ett Kust till kust tåg (SJ) och det kommer ta ca. 3 ½ timme. Nu undrar jag, ni som åkt tåg med marsvin förut, hur går det till? Kommer jag få boka en stolsplats till dom om jag ska slippa ha dom i knäet eller finns det möjligtvis plats på golvet, bord eller liknande? Tacksam för tips och svar.

Mvh Emma!

Glad midsommar!

//Emma

smurfan-13
0

Jag skulle inte räkna m allt för mkt plats (om det är platsbokning så som på X2000) & vill du vara på den säkra sidan så skulle jag boka en till plats. Boka barn 0-6 år isf, de brukar vara billigast ;)

Emmsann
0

#1 Det är platsbokning så jag har en reserverad plats. Så det finns inget djurförbud eller något på tåget?

//Emma

Fiona
0

Jag har aldrig bokat plats för dom, går ju att ha dom på golvet och sp ha fötterna på. Annars finns det ofta lite plats vid ingången till vagnen där man kan ställa dem :)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Emmsann
0

Såg nu hur det såg ut med biljettbokning, student + barn och då finns det bara klass 2. Jag vill ha en klass 1 biljett nämligen.

//Emma

Emmsann
0

#3 Vilket tåg åkte du med?

//Emma

Chieko
0

Jag har bara åkt X2000 med djur: där finns en särskild avdelning där djur är tillåtna. Där kan man ofta ställa djuret på golvet och ha fötterna på/lite bredvid, på hatthyllan eller på bagageutrymmet (fast det är ju inte så bra kanske, man vill gärna ha lite koll på djuren)

Kolla på tågets hemsida vad de har för djurpolicy, det är inte alltid man kan ta med sig djur, och framför allt är det oftast inte tillåtet var som helst i tåget!

Lycka till! :)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Fiona
0

#2 När du bokar måste du boka så att du får en djurtillåten plats! Jag har åkt både med regionala tåg och andra men det finns ju alltid plats någonstans :)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Emmsann
0

#6 Jag har lusläst Sj's hemsida och jag har inte hittat något. Känner mig blind. Men tror du två normalstora transportburar får plats vid fötterna?

//Emma

FeliciaS
0

Jag har åkt SJ:s Kust till Kust med marsvin, och bokade då ingen sittplats eftersom jag åkte en vanlig söndagkväll och trodde att det skulle vara gott om plats (vilket det var). Men när du bokar kan du välja att sitta i vagn där det är djurtillåtet, så välj det för att vara på säkra sidan. Annars får du sätta dig i djurvagnen enbart om det finns plats.

Däremot i 1:a klass finns ingen särskild djurvagn, så då antar jag att du får sätta transportburen i djurvagnen eftersom man inte får ha pälsdjur i tågets övriga del. Om du inte kan sitta i djurvagnen istället?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Emmsann
0

#9 Jo jag kan säkert sitta i en djurvagn. Dock vet jag inte hur jag fixar så biljetten hamnar i en djurvagn på SJ's biljettbokning.

//Emma

Emmsann
0

En fråga, på dom som det är byten på står det bara SJ under men på dom som det är direkt så står det SJ, regional. Är det någon skillnad eller vad innebär detta?

//Emma

FeliciaS
0

#10 När du bokar väljer du under "Platsreservation" - "Djur tillåtet" :)

#11 Om det är någon skillnad på tågen, eller hur menar du?

Mvh Felicia

Emmsann
0

#12 Okej, tusen tack! :-)

Ja eller varför det står olika. Det kan ju vara för att det är byten på det där det bara står SJ.

//Emma

Emmsann
0

Så här står det på SJ's hemsida:

Djur tillåtet

Du får ta med upp till två sällskapsdjur om de får plats vid ditt säte. För större sällskapsdjur, eller om ditt sällskapsdjur ska ha en egen sittplats, tillkommer kostnad för platsreservation (samma pris som en ungdomsbiljett på sträckan). Djur får medföras endast i 2 klass och särskild plats ska bokas i avdelning Djur tillåtet.

//Emma

Chieko
0

#13 Det kan vara två olika typer av Sjs tåg :) X2000 och regional t.ex.

/Karin

Emmsann
0

#15 Aha! Tack så mycket för svaret :-) En fråga, hur bra är platserna (stolarna) i djurvagnarna?

//Emma

FeliciaS
0

#16 Det beror lite på vilken tågmodell det är, men jag tycker de har varit bra när jag åkt :) Samma som i övriga tågets klass 2.

Mvh Felicia

Royalz
0

#16 Det är likadana stolar som i övriga klass 2 :)

Emmsann
0

Kan det sitta alla möjliga djursorter i djurvagnarna och kan detta göra marsvinen uppstressade?

//Emma

Royalz
0

Ja, alla djur får sitta i djurvagnen! Det är ju bara att lägga en filt över buren om man oroar sig för att dom ska bli stressade.

Fiona
0

#19 När jag åkte från kust till kust eller vad de heter så hade dom massa katter i vagnen men tror inte att marsvinen märker av det så mycket, dom sitter ju i buren!

Jenny

Emmsann
0

#18 Och det betyder att man slipper få ont i rumpan av att sitta still i ca. 4 timmar? ;-)

//Emma

Emmsann
0

#18, #19 Okej! Det ska nog gå jätte bra! :-)

//Emma

Chieko
0

#22 Ja man får ont i rumpan, men inte mer än av 1a klass! Jag har åkt båda, 1a är bara lite bredare stolar, annars samma sort.

/Karin

Emmsann
0

#24 Okej! Tack för hjälpen :-)

//Emma

smurfan-13
0

Jag vet inte vad det är för transportbur du har, men om det är av typen "mindre kattbur" så blir det trångt att ha den vid fötterna. Utrymmet är allt annat än stort, framförallt om man åker X2000. Regionaltågen tycker jag oftast är bättre, men jag har inte åkt just den sträckan du skall åka, så jag vågar inte säga nåt om de tågen.

Sandra-B
0

Ett tips är att höra efter inne på Djurtransport- där finns många som brukar åka bland annat tåg med djur.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Caspia
0

Det är ofta helt slumpartat vad det är för tåg. Ofta är inte djurvagnen en hel vagn utan en del som avskiljs av en glasvägg. Ibland som en glasbur, som på Hogwarts-tåget på Harry Potter-filmerna. De är visserligen från förra sekelskiftet eller sådär men ska inte underskattas då där faktiskt är rejält med plats.

Ska du ha två transportburar och jag ska rekommendera dig något så räkna med två platser (en till dig, en till burarna). Ibland är det väldigt trångt i kupén och finns inget extra uttrymme alls, ibland är det luftigt och man får plats med burarna mellan ryggarna på sätena. Men två burar vid fotutrymmet kommer inte funka. Du får inte "inkräkta" på grannens plats. Dock är det ju rätt sällan som det är så fullt att man har glädje av sin platsreservation.

Regionaltåg betyder att det inte är SJs sträcka utan t ex Västtrafik, Skånetrafiken eller vad nu det regionala systemet kallas där du är. Det är ett mindre tåg och har inte servering.

Envishet och drömmar

Emmsann
0

#28 Okej! Tack för all information. Guld värt!

//Emma

urfaren
0

Jag brukar sitta i vagnen där hundar är tillåten (Tysta vagnen brukar det vara) Boka vanlig plats där elelr ta öppen så kan du sitta i hela den vagnen

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

Lyan
0

Jag åkte x2000 med 3 burar och 5 marsvin, resan tog 11,5 timmar och det var TRÅNGT! Platserna var bokade av folk som inte hade djur så djur slapp jag men det var bara ca 50cm mellan sätena och man fick sitta med benen ihopflätade med grannen mitt emot, för att inte tala om hur jobbigt det vara att sova :-O

Har förstått att det finns olika djurkupéer och den jag åkte var troligen den gamla modellen.