Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2621 ggr
[Chamisia]
0

Marsvinsnamn :)

Jag är så glad nu. :D På måndag får jag äntligen mina marsvin. Två tjejer.
Har velat ha marsvin sen jag var liten, och nu har det gått tio år, och nu blir drömmen äntligen sann. :)

Något nybörjartips kanske? :) Jag har läst allt jag har kommit över på internet, lånat böcker från biblioteket, pratat med vänner som har marsvin osv. Så jag är inte direkt oförberedd. :)

Annars kanske ni vill hjälpa mig med namn? :) Som sagt två honor, och jag skulle helst vilja ha två namn ifrån någon disneyfilm, då mina kaniner har namn därifrån, haha.

/ Chamisia som känner sig som 5-åring innan julafton, men som egentligen är 21. :D

Sandra-B
0

Hej och välkommen hit till Marsvin.iFokus!
Hoppas att du kommer att trivas här och hitta svar på de frågor och funderingar du har.

Kul att du äntligen kan skaffa marsvin, de är underbara djur så du borde inte ångra ditt val :-)

Bra att du har läst på om marsvin, även om det finns många böcker med mer eller mindre tvivelaktigt innehåll, även vissa sidor på nätet är lite märkliga men det blir säkert bra i slutändan iaf.

Varifrån kommer dina små töser?
Hur gamla är de?
Hur ser de ut? Ser fram emot att få se bilder på dem sen :-)

Det viktigaste är att man aldrig har bara ett marsvin, att man inte har för liten bur, att de alltid har fri tillgång till hö och vatten samt att de får någon form av nyttiga grönsaker (exempelvis vitkål, paprika, persilja, blomkål och broccoli) eftersom marsvin, som du säkert vet, inte kan producera C-vitamin själva.

Förslag på namn är exempelvis Belle (Skönheten & Odjuret) & Esmeralda (Ringaren i Notre Dame), Mimmi (Nusse Pigg) & Kajsa (Kalle Anka), Snövit (och de sju små dvärrgarna) & Törnrosa, Lilo & Stitch, Alice (i Underlandet) & Jasmine (Alladin), Hera (Hercules) & Ariel (Den lilla Sjöjungfrun), Marion (Robin Hood) & Poccahontas eller kanske Bibbi & Nanna (från Bumbibjörnarna).

Aja, några Disney-karaktärer jag kom på nu.

Lycka till med töserna!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[Chamisia]
0

Hej, och tack!

Tack så mycket för namnförslagen, dom ska absolut tänkas igenom.

Jo, jag vet att vissa saker klart kan vara tvivelaktiga, men då jag nog har en bra grund (jag läste djurvård på gymnasiet, och då fick man ju lära sig det mesta. men det är ju alltid bra att fräscha upp minnet! =)) och har väldigt mycket erfarenhet av kaniner, så känns det som om jag har kunnat förstå vad som inte stämmer och vad som gör det… :)

Marsvinen kommer ifrån en privatperson och är "bortskänkes marsvin". Så det är lite av en räddning, samtidigt som min dröm slår in.
Så det fick bli så. Mer information om dom kommer, när jag har hämtat dom. :)

Sandra-B
0

Det var så lite så :-)

En sak som jag glömde i inlägget ovan var att påpeka att marsvin absolut inte bör ha salt-/mineralsten då det stor risk att de drabbas av njur-/urinstenar då.

Inte heller bör man ge dem vitamintillskott i vattnet, ge dem det i munnen eller strö pulver på gurkskivor etc utan vitaminerna bör de få via grönsaker.

"Konstiga" fröblandningar är också någonting man bör undvika att ge dem då de inte är nyttigt för dem. Pellets är inte heller någonting som är nödvändigt att ge dem utan om de behöver kraftfoder (är inte alla grisar som behöver det) finns det bättre alternativ som är me naturliga som exempelvis havre- och kornkross eller vanliga havregryn. Kligröt (gjort på exempelvis kruskakli och vatten) är också någonting som rukar vara väldigt uppskattat.

Är det någonting du funderar på så är det bara att fråga, finns många duktiga personer här på sajten som säkert kan svara :-)

Bra att du kan ta hand om dem när de behöver ett nytt hem. Är så otäckt med "bortskänkes" tycker jag, vem som helst kan ju åka och hämta djuren då och det blir ofta ingen kontroll på var de hamnar eller så. Tragiskt.
Dessa töser har iaf haft tur som ska få komma till någon som bryr sig om dem.

Ser som sagt fram emot bilder och så på dem sen :-)

**SMF 237 Sweet Dream's 

[Chamisia]
0

Jag har "alltid hört" att marsvin också ska ha pellets, men då behöver man kanske inte ge så mycket av det då. Trodde att havre var för fett för dom? :)

Sandra-B
0

Ja, det är inte ovanligt alls att man tror att de behöver ha pellets.
Om marsvinet av någon anledning har svårt att hålla vikt (exempelvis när de växer, är gamla, är dräktiga och digivande etc) så kan de behöva någon form av energitillskott som exempelvis pellets men annars är risken att de snarare blir för tjocka av det. Finns även väldigt få pelletssorter som är anpassade för marsvin (Oxbow är ett av de bästa men tyvärr otroligt dyrt) och risken finns även här att de drabbas av njur-/urinsten på grund av att fodret är sammansatt fel för dem.

Här finns en artikel som tar upp lite olika alternativ på kraftfoder.

Havre innehåller en del fett men det gör exempelvis pellets och andra blandningar ckså och då är havre att föredra eftersom det är naturlig mat och inte framställt på konstgjord väg.

Som sagt så är det långt ifrån alla marsvin som behöver kraftfoder överhuvudtaget men vissa kan behöva lite för att de ska få hjälp med att hålla ett lagom hull.

I den här artikeln finns en överblick över alla Artiklar som finns på sajten, var de ligger, direktlänk och en liten sammanfattning om vad var artikel handlar om.

**SMF 237 Sweet Dream's 

[Chamisia]
0

Okej! Tack så mycket. Ska läsa artiklarna. :)

[Maijah]
0

Åh så kul! ^^ Grattis i förskott då :p

Du har fått bra info från Sandra så nu önskar jag dig bara lycka till!^^

[Chamisia]
0

Haha, tack så mycket.

Ja jag fick mycket bra information, det är jag mycket tacksam över! =) Skönt att ha ett forum man kan vända sig till med vettiga människor ifall man undrar något om dom små liven. Alla är vi barn i början. :D

Buren är klar. Har även en hage i kompostgaller till dom, kanske måste fästa något annat nät längst ner så att dom inte tar sig ut?

Matskål, flaska och sånt inhandlat.
Pellets, havre, hö, halm, spån m.m finns då jag har kaniner.
Ska inhandla kruskakli så att grisarna kan få kligröt med. Och sen självklart grönsaker.

[Maijah]
0

#8 Det beror lite på hur rymningsbenägna de är (vilket många marsvin inte är), små unga marsvin klämmer sig lätt igenom kompostgaller om de vill, även vuxna kan göra det beroende på hur stora de är. (De kan ju fastna också så det gäller att passa dem)

Om du vill vara säker på att de inte ska fastana/ta sig igenom kan du sätta finmaskigt kyckling/hönsnät längst ner =)

Om du tänker ha dem utomhus i kompostgallerhagen så tänk på att du behöver vakta dem hela tiden då kompostgallerhagar inte är jättestadiga (även om de har tak så är det vingliga).

[Chamisia]
0

Det är vuxna marsvin, men jag vet inte hur stora dom är… Jag ska fixa nät längst ner! =)

[Chamisia]
0

Imorgon får jag nog hämta dom! Ska bli så roligt. :)

[Maijah]
0

#11 Så spännande! ^^ Lova att lägga in bilder när de kommit!;)

[Chamisia]
0

Såklart jag ska! :D

[Maijah]
0

#13 Bra! ^^

[Chamisia]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är dom hämtade, och dom är helt underbart söta och snälla.

Peach är teddy, och Daisy är sheltie. :)

[Tisslibiie]
0

Åh gud så söta!<3

Creation
0

Grattis till marsvinsskaffandet! Fina namn. :) Hur mår sötisarna?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Chamisia]
0

=) Visst är dom, haha.

Tack! :)
Just nu är dom stressade och lite rädda, men det är ju kanske inte så konstigt med tanke på att dom just flyttat hemifrån. :)
Jag hade ju uppe dom i knät en stund, och då åt Daisy gurka iallafall, så helt skräckslagen är nog inte hon iallafall. :)

Annars verkar dom må bra!

Abico
0

Åh så fina! Och grattis till de små :D

Hanna 

Sandra-B
0

Vilka små sötisar! :-)

**SMF 237 Sweet Dream's 

[Chamisia]
0

# 19
:)

Tack så mycket!

# 20
Visst är dom, blev alldeles kär när jag fick se dom. :D Hade ju ingen aning om hur dom såg ut tills idag heller.

Sandra-B
0

Det förstår jag att du blev :-)
Verkligen jättesöta töser du fått tag på :-P

**SMF 237 Sweet Dream's 

Atensia
0

Nej vad söta! Grattis! :)

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

FeliciaS
0

#15 Vilka sötnosar :) Hur gamla är de?

Vad fint gjort av dig att ta hand om två grisar som behövde hem.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Maijah]
0

Oj vilka sötnosar! Grattis!^^

[Chamisia]
0

Daisy är 4 år, och Peach är 2 år.

:)

[Chamisia]
0

Jag måste bara säga hur otroligt glad jag är! Att ha marsvin är verkligen underbart. Jag sitter just nu brevid buren, och dom har precis fått sin "grönsaksmiddag" Skrattande. Morot, paprika, lite brysselkål och persilja.

Och det är så underbart, det känns som om jag skulle kunna sitta här i en evighet och bara titta på dom. Och höra deras små kuttrande emellanåt. Åh så underbart!

Jag var ju lite orolig att Peach skulle ha kommit hit med Ohyra eller något likande då jag hittade mjäll på henne när hon kom hit. Men ett bad senare… Och en vecka senare så syns INGENTING. Så himla lättad!

/Chamisia  Skrattande

Sandra-B
0

Visst är de härliga djur!
Kul att de lyckats vinna ditt hjärta så totalt och på så kort tid :-P

Att sitta och titt/lyssna på dem när de äter är något av det underbraste tycker jag- även om jag tyvärr inte gör det alltför ofta (de får nästan alltid kvällsmaten precis innan jag lägger mig och då är jag för trött för att orka, idag har de dock redan fått den så jag passade på att sitta med dem en stund då). :-)

Skönt också att det "bara" var mjäll på Peach och att det inte var Ohyra :-)

**SMF 237 Sweet Dream's 

[Chamisia]
0

Verkligen härliga djur!

Nu sitter vi allihop på en fleecefilt och myser. Som en liten familj, haha. Skrattande

Sandra-B
0

Så mysigt! :-)

**SMF 237 Sweet Dream's 

emelie1223
0

Ginny!!!!

[Maijah]
0

Ja visst är de härliga! Jag kan sitta i timmar & titta på dem känns det som, det är så kul att se vad de hittar på ^^