Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 2522 ggr
[Jessica-B]
0

Vanligaste skador vid bråk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har helvetet brakat löst i buren. Trotsåldern säger jag bara.

Frej fick sig en liten, liten turn på näsan igår och har nu ett sår under näsborren.

Har inte haft problem med sådana bråk tidigare, men nu är ju tiden inne, så det är väl bäst att fråga:

Vilka är de vanligaste ställena de får skador på vid bråk? De kanske är väldigt olika?

[Maijah]
0

Ja det kan ju få skador lite varsomhelst, men jag skulle säga att huvudet är ett ganska vanligt ställe, t.ex hanarna "boxas" ju ibland med nosarna och kan nypa till i ansiktet på varann (sker kanske inte alltid dock, mina brukar göra så oftast utan sår) när de "utmanar" varann har jag märkt.. Händer ju lite då & då också att ett marsvin tjafsar med ledaren och hon/han nyper till den "olydiga", och det brukar ju bli i huvudet. Men ja det är väl lite olika…

Vid allvarligare bråk (alltså när de riktigt flyger på varandra) brukar skador uppstå lite varsomhelst.

[Liinda]
0

Skulle också säga ansiktet. Men endel tjuvnyper andra i rumpan så rumpan skulle jag också säga. men det är väl inte just vid slagsmål utan vid mobbning.

Royalz
0

Öron är väll ganska utsatta vid bråk och hack i öronen ger ju avdrag på utställning. Så man vill j inte gärna ha bråkande par om man ställer ut.

[Jessica-B]
0

De har flugit på varandra ett par gånger. Man ser bara en stor pälsboll ungefär.. och hör massa pip och tjut. De är bara röken som fattas liksom….

Jobbigt som attan! Men var sak har sin tid antar jag, och jag håller koll på dom och har mina knep för att undvika bråk. Tack för så snabba svar. Glad midsommar!

[Maijah]
0

#4 Ja de är väl runt halvåret båda två? Mycket hormoner då..

Abico
0

Öron och rumpa är mest utsatt skulle jag säga. Har varit med om att dom kommit åt ögonen på varandra ett par gånger också (tror att det framförallt handlat om att dom smällt till varandra under ögonen av misstag, det har kommit upp blod i ögat men i mycket små mängder). Och sedan nos/mun, har en hane med kluven läpp hemma efter att kompisen bestämde sig för att han inte tänkte bli bossad med något mer ;)

Hanna 

Crania
0

Här har dom mest bitit varandra i rumpan och någon enstaka gång har de haft sår på huvudet/ansiktet. De som rök ihop så att de inte längre ville se varandra hade båda djupa hål på rumpan. Jag har ju nakenfisar också och de har mest rivmärken på rumpan/sidan, men det är kanske mer när de uppvaktar varandra det blir.
Blöder marsvin lika mycket som hundar när de får "hål" i öronen?

FeliciaS
0

Nos och öron skulle jag säga är vanligast bland de grisar jag har hittat små jack på efter att de har varit på varandra.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

#4 Men att de ryker ihop som en boll skulle inte jag kalla vanligt marsvinstjafs(såvida det inte är en engångsgrej som är den slutgiltiga ranguppgörelsen)? Ens för att vara i trotsåldern. Eller jag kanske bara har haft tur med mina hanar. De gick bara runt och utmanade varandra på sin höjd. Den enda gången de rök ihop som en boll var då ett av tillbehören luktade hona.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Abico
0

#9 - Min erfarenhet av "marsvinsbollar" säger att det inte är över med en sån, har dom rykt ihop såpass en gång så kommer dom att fortsätta - tandhack och väldigt spänd stämning brukar följa, och sedan fler "marsvinsbollar". Jag har aldrig varit med om att det varit den sista ranguppgörelsen i vart fall utan när det varit så här vid mina ihopsättningar har jag avbrutit och hellre börjat om från början en annan dag. Har visserligen bara varit med om det med Sune som aldrig gick att få ihop med någon och när Wilma är inblandad, hon har sina dagar då hon är värre än andra och är knepig att sätta ihop med nya marsvin.

Hanna 

[Jessica-B]
0

"Marsvinsbollar" har de varit mer än 3 gånger iaf.. och säkerligen när jag inte sett det också. De är en hel del tandhack och väldigt kall stämning i buren, och har varit det de senaste veckorna. Frej är fruktansvärt hanig, han är aldrig glad mer än när han får sin favoritgrönsak och blir kliad på hakan. Han är ett problem enligt mig just nu. Jag tycker synd om Love många gånger. (Nog för att Love kan försvara sig också, men han e sällan sur och den som muckar gräl. Tvärt om är han konstant glad och på upptäcktsfärd.) Men jaa.. jag sitter och hoppas på att Frej ska lugna ner sig med åldern. De är dumt att dra förhastade slutsattser, de är mycket hormoner nu, precis som ni säger. Man kan ju bara hoppas. :)

Creation
0

#10 Det stämmer nog. Det hör ju i alla fall inte till den vanliga ranguppgörelsen, utan är oftast just en match om liv eller död(eller svårare bråk helt enkelt).

#11 Ärligt talat skulle jag nog råda dig att sära på dem och skaffa varsin ny (bebis)kompis åt dem eller eventuellt bada båda två och introducera dem för varandra på nytt. Tre gånger som "marsvinsboll" är tre gånger för mycket och det låter ju inte som att de trivs så bra ihop, även om det bara pågått ett tag. Jag hade åtminstone särat på de marsvin som håller på så, då det lätt kan leda till allvarligare skador.

Det finns ingenting som kan ha lett till att de börjar bete sig såhär? Har någon hona varit i närheten av dig eller marsvinen på sistone?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Abico
0

Hur gamla är dom?
Mina jämngamla hanar (båda två väldigt haniga och dessutom med massor av honor i burarna omkring) har alltid hållt på och småtjafsat sedan dom flyttade ihop för tre år sedan, tjuvnyp, mindre sår ibland, en söndertrasad läpp, hack i öron, lite pälstussar ibland när honorna brunstat och en del väsen i största allmänhet. Det har jag liksom vant mig vid och bekymrar mig inte över det längre.
Men när dom ryker ihop till en boll och, flera gånger dessutom, skulle jag nog särat på dom. Det känns egentligen tveksamt om dom kommer att bli lugnare bara för att man sätter ihop dom på nytt, tvärtom kan det bli värre. Hur ser buren ut? Större utrymme så att dom kommer ifrån varandra, separata hus och matskålar och dessutom hö i olika högar kan vara en lösning som bör provas innan du splittrar paret. För jag antar att du inte gärna skaffar ytterligare två unghanar som sällskap till dessa två?

Hanna 

[Maijah]
0

#11 Det har inte blivit några allvarliga sår? Jag tycker det låter som att de inte trivs tillsammans. Visst är det mycket hormoner som jag skrev förut men nu när du skrivit lite mer om bråken mellan dina killar tycker jag det låter ganska allvarligt, så mycket ska de inte bråka. Mina två marsvinsbröder som båda är runt halvåret är ganska haninga men snälla mot varann & det ända de gör när de bråkar är hackar lite tänder men nosarna i vädret. (och de bråkar sällan) Som Creation & Abico här ovan skulle jag också råda dig att fixa nytt sällskap till båda (alt sälja en & skaffa ny kompis till den som blir kvar) innan de skadar varann allvarligt.

Enda gången jag varit med om en "boll" var mellan Hilda & Calvin (honor båda två;) men det var när de träffades första gången, och det har inte hänt igen. Inga allvarliga sår (Hilda fick ett litet sår på örat). Nu trivs de utmärkt ihop.

[Jessica-B]
0

#12, #13, #14 Nej, varken jag eller dom har varit i närheten av något annat marsvin över huvudtaget.

Love (som bara är ca 2 veckor yngre) har inget emot Frej. Där emot har Frej (cirka halvåret gammal) något emot Love. Frej är fruktansvärt hanig, men när han är ensam (tex i min famn eller sittandes bredvid mig) blir han defensiv, skör och gnällig. Riktigt feg. Att tyda på hans beteende tror jag inte att Frej mår särskilt bra.. och jag sitter och hoppas på att jag ska vinna hans förtroende, att han ska bli gladare och att han ska sluta mucka med Love som faktiskt i stort sätt alltid är en änglagosse. (Visst kan Love testa Frej emellanåt också, men det är inte ofta.)

Jag har funderat på att ge dom varsin ny kompis, men det är ett stort steg, inte bara för dom, utan också för mig. Jag vill avvakta lite och testa att förändra saker innan jag särar på dom. Som du sa Abico, så finns det en hel del saker man kan testa.

De får var sin grötskål, och jag ser alltid till att de sitter i varsin sida av buren när jag serverar grönsaker. De har varsitt "hus" att vara i, och de har fri tillgång till golvyta i mitt sovrum 12 timmar av dygnet..

Har svårt att komma på något mer jag kan testa, men jag ska försöka "valla" ut dom lite mer på golvet, så att dom verkligen får space både fysiskt och mentalt. (De är ju oftast inne och springer bara ut ibland när de får spring i benen.)

Inga allvarliga sår har det blivit, de enda jag sett är riv/bit märket på Frejs näsa. Jag kollar dom varje morgon och kväll över allt på kroppen, så att jag upptäcker eventuella skador i tid.

[Jessica-B]
0

Har försökt kontakta Frejs uppfödare upprepande gånger utan framgång. Har rotat i dehär med Frejs temperament ganska länge nu, men jag får som sagt inget svar av uppfödaren. Har tänkt höra med henne hur hon tycker jag ska agera och hur Frejs föräldrar var/är i temperamentet. Det är ju inte omöjligt att Frejs föräldrar varit barska i beteendet menar jag. (Fast å andra sidan - varför skulle man välja att avla på dom då.) Så ligger det till.

[Maijah]
0

Om Frejs mamma & pappa har haft egenskaper som vägt upp kanske lite "elakt" beteende, såsom fin typ och bra pälslängd t.ex (för frej är väl coroneten din?) så kanske h*n valde att avla på dem ändå. Men det måste ju inte vara så att Frejs föräldrar är lite riviga i humöret heller. Frej kanske bara går igenom en jobbig "period" nu, vem vet. (Sen är det ju som sagt mycket hormoner för båda nu)

Om du inte vill ha två hanpar kan du kanske sälja en av dem (fast det kan ju vara jobbigt, man vill ju inte gärna sälja sina älsklingar) om du känner att det inte kommer att funka med två burar. Alternativt kanske uppfödaren kan ta tillbaka Frej? (jag menar om jag vore uppfödare skulle jag iaf ta tillbaka om marsvinet jag sålt blivit mycket aggressivt utan att den blivit illa behandlat/bor i en dålig miljö tex)

Men ja du kan ju testa att förändra lite saker & så först innan du bestämmer hur du gör =) Det kanske blir bättre vem vet.

[Jessica-B]
0

#17 Precis, han är en coronet. Och Ja, jag tror (och hoppas) att detta bara är en period.

Att ge tillbaka Frej till uppfödaren är de sista jag skulle göra på denna jord, då uppfödaren och jag långt ifrån har samma åsikter när det kommer till .. allt i stort sätt som rör en individs hälsa. - Men det var annars ett bra förslag Maja. :)

Som du också sa så är det svårt att ge bort sin älskling.. så om jag blir tvungen att sära på dom så kommer utvägen antagligen bli att köpa varsin ny kompis åt båda två.

Passar på å fråga - för att försöka få lite fler alternativ om jag blir tvungen att sära på dom. Jag kan inte så mycket om hur man formar en flock på bästa sätt. Hur skulle de se ut om man satte in en till hane i buren? Skulle något förändras? Bara lek med tanken, skulle det fungera över huvudtaget? Skulle de kanske funka om denne är äldre etc?

Jag ser ju hellre att de blir 3 killar i en bur än 2 killar i 2 burar. Men jag är beredd på att få svaret att de antagligen inte skulle funka. Men jag chansar och frågar ändå :)

Abico
0

#18 - Jag vet att Sandra har flera hanar ihop och att det funkar för henne, Love är ju från hennes linjer och är snäll säger du själv så det kan funka med honom och två hanar till. Men med tanke på hur jobbig Frej är nu tror jag inte att det blir bättre med en till hane i buren, om inte denne är väldigt snäll och underlägsen och låter Frej styra. Men då löser det knappast något. Risken är att det blir jättebråk istället, jag tror faktiskt att det är den troligaste utgången tyvärr.

Hanna 

[Maijah]
0

#18 Ojdå, jaha då kanske inte "ge tillbaka" är en så bra idé då :/

Ja ganska stor risk att det inte fungerar är det ju… Om du skulle sätta in en yngre hane skulle det nog kunna gå till följande:

1. Den dominanta hanen tycker han "äger" den lilla nykomlingen och stöter bort den andra - mindre dominanta - hanen. (de kan även börja fajtas på blodigt allvar över den lilla) Han blir ensam och utstött. Det är ingen hållbar lösning, då den ranglägre hanen mår dåligt av att vara utstött.

2. Båda hanarna tar emot den lilla nya utan att bråka med varandra & låter varandra vara (den dominanta stöter inte bort den ranglägre)

Jag tror det är mest chans att det går till som nummer 1., tyvärr. Det kan även uppstår problem när den lilla bäbishanen blir könsmogen, så bara för att det funkar först måste det inte betyda att det funkar senare.

Äldre hane då:

1. Den dominanta av de 2 lite yngre hanarna försöker behålla "ledningen" när den äldre kommer in (även här kan det gå blodigt till), och den nya äldre och den dominanta yngre gör upp. Eller så försöker även den ranglägsta hanen bli ledare han med, kanske fajtas de alla 3. Eller så försöker nån konstant ta över ledningen från ledaren. Osäker och spänd stämning i buren uppstår. Blir det inte bättre funkar det nog inte.

2. Den äldre nya tar ledningen ( alt den dominanta yngre) och sätter båda mindre hanarna på plats. Möjligen stöts en bort - alltså ingen hållbar lösning om det inträffar -

Sen kan det ju uppstå komplikationer senare också.

Detta är bara några exempel på vad jag vet kan hända. Jag skulle nog inte sätta ihop dina killar med en till hane, då det är mycket tveksamt om Frej skulle acceptera en till burkamrat. Jag har inte nån lång erfarenhet av att ha flera hanar ihop, men jag hade under några månader två bröder + sin pappa ihop. Pappan bestämde helt klart, sen försökte ena brodern i princip hela tiden ta över ledningen (vilket han misslyckades med), den andra brodern gjorde inget och blev heller inte utstött. Hanarna levde med sin far tills de var ungefär 3 månader tror jag. Om det funkat längre fram vet jag inte.

Sandra-B
0

Jag håller med Hanna här.

Jag har inga problem att ha mina hanar två och två och heller inga stora problem att ha grupper om tre eller fyra-fem heller (lite trixigare är det när de blir fyra-fem stycen och jag får "planera" det lite eller hur jag ska säga).

Loves kullbror Elvis och hans halvbror Ansgar går tillsammans med varandra i en grupp med fem hanar totalt för tillfället och det är inget problem där, deras pappa Benjamin har även han gått med mer än en annan hane tidigare utan problem, just nu går han dock bara ihop med en annan men även det utan problem.

Jag tror nog att Love skulle kunna fungera ihop med mer än en annan hane (precis som bröder, pappa morfar exempelvis) men efter att ha hört hur du beskriver Frej (/hur jag uppfattar det) så tycker jag det låter tveksamt om han skulle acceptera ytterligare en burkamrat och risken finns ju också att det blir ännu värre (kan även sluta med att Love eller den andra hanen blir aggressiva för att de inte vill bli körda med typ) så det är inget som jag skulle chansa på.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

godisgrisen
0

Jag fäste mig vid en detalj här… nämligen att Frej verkar lite ängslig. Här hemma hos mig brukar det gå bra att sätta ihop hanar iallafall två och två. Alla har funkat utom min self cream hane Fenrir han är inte riktigt klok. Han är jätte aggressiv och försöker verkligen skada sina motståndare. Det som i övrigt är speciellt med honom är att han är en väldigt nevös herre han har inget självförtroende alls jag tror det är därför det slår över för honom och han blir livsfarlig.

Hur är det med Frej var han från början rädd för Love? Är han orolig i andra sammanhang också?

[Jessica-B]
0

De känns inte som att det finns hopp så länge Frej är med i bilden när de kommer till att sätta in en till hane i buren. De kändes icke hållbart redan innan jag fick era svar, men det kändes viktigt att fråga ändå, eftersom att det blir lättare ju fler alternativ man har.

Precis som du sa Sandra så tror jag inte heller att Love skulle ha några problem med att leva i en grupp om 3 eller fler. De är synd att Frej är som han är, för jag hade gärna sett en flock om 3+.

Jag vet inte om jag uttryckte mig fel eller om jag uppfattade dig fel nu men.. Frej har aldrig varit rädd för Love, utan rädd för mig och andra människor, och de stunder han är ensam och love inte är i närheten.

Ett exempel är att Frej trycker ihop sig som en boll nästan, blir liksom rätt stel i kroppen när man tar i honom och man känner hans obehag liksom. När man håller upp honom så att hans mage blottas börjar han oftast tjuta och man ser hur han nästan får panik i ögonen och bara vill ner. Och sätter man då inte ner honom snabbt så börjar han bitas. Den enda gången han är lugn när han är i famnen är när han får någon grönsak att smaska på. Å så fort den är slut vill han bara kuta tillbaka till tryggheten i buren.

Han har börjat och försöka rida på Loves rygg på senaste också, vilket Love inte tycker om alls. (Då brukar han faktiskt säga ifrån). De är väl  nått sorts dominansbeteende va, om jag inte minns helt fel?

Jag har funderat på om dom inte skulle kunna vara ifrån varandra en 2-3 dagar i varsin bur eller nått, men givetvis i samma rum så att de hör varandra. Och sedan bada dom och introducera dom för varandra på nytt. Känner mig desperat för Loves skull just nu. De gick precis ut på golvet här och man såg hur Love ville leka och hade massa spring i benen, men Frej bara smyger omkring med sitt gung i rumpan och hackar tänder åt Love. Usch. Jag blir inte klok på dehär!!

Caspia
0

# 23. Har du provat att raka av Frej pälsen? Låter kanske som ett jätteskumt förslag men det funkade på min coronet. Det visade sig att hon hade pyttelite svamp i hårbotten under den tjocka täta pälsen och att det kliade/kittlades när något rörde henne i pälsen, alltså när något marsvin kom i närheten eller när jag försökte klappa henne. Hon var kortklippt redan innan men efter rakningen blev hon ett helt nytt marsvin, både psykiskt och fysiskt. Använd en hårtrimmer.

Jag känner inte till något fall där man lyckats sammanföra hanar man separerat efter bråk.

Frejs beteende låter som Julgrisens, han var hopplös när han var yngre. Kastrering blev lösningen. Det positiva är att energin funnits kvar hela livet, det är väldigt roliga marsvin för de har mycket på gång. Man får inte glömma att se deras kvaliteter mitt i all hopplöshet…

Envishet och drömmar