Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 2991 ggr
Caspia
0

Upphittade marsvin?

Har du hittat ett eller flera marsvin utomhus (eller för den delen inomhus, t ex offentlig toalett eller soprum), övergivna? Jag försöker sammanställa hur vanligt detta problem är och söker därför kontakt med er som tagit hand om eller känner till såna marsvin. Jag vill veta

• När inträffade det (år och månad räcker)

• Var

• Vad var det för djur (ungar, vuxna, antal, dräktiga, skabb osv).

• Hur hittades de (lösa, i kartong etc)

Finns det några tidningsartiklar eller liknande källor så ökar det ju trovärdigheten i sammanställningen, men hör av er ändå. Det kommer att sammanställas och publiceras på min hemsida.

Maila mig (maskrosmarsvin@hotmail.com) eller skriv i tråden.

Tack på förhand!

Envishet och drömmar

[Tisslibiie]
0

*Putt* Skriver i tråden så jag kan se vad som sägs!^^

Chieko
0

SaraDerek här på iFokus hittade min Tindra mfl i skogen, PMa henne och fråga!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Caspia
0

# Det har jag redan gjort, men tack ändå!

Envishet och drömmar

Miss-K
0

http://www.ut.se/nyheter/tre-marsvin-i-br-polisens-fyllecell%281815388%29.gm

Det enda jag har att bidra med i denna tråden :) Vet att det ganska nyss hände i Uddevalla också, men hittar inte artikeln.

Caspia
0

# 4. Tack, den har jag redan (alltså den från Ulricehamn).

I Uddevalla? Det visste jag inte! Stod det i Bohusläningen?

Envishet och drömmar

Abico
0

Det var ju något marsvin i Mölnlycke… Var det det som var i en cornflakespaket? I vart fall fanns det en artikel i tidningen.

Hanna 

Lyan
0

En Andra Chans fick in två hanar som hittats ute tror jag, hör med dem också :-)

Caspia
0

# 6. Ja, Cornflakes heter hon. Jag har träffat henne. Hon mår toppen idag!

# 7. Tack för tipset! Har du någon aning om ungefärlig tid eller plats?

Envishet och drömmar

Abico
0

#8 - Ja, hamnade hon hos Irene eller hur var det?

Hanna 

Lyan
0

#8 Karlskrona tror jag, knappt ett halvår sedan? Är så dålig på tid.

Har för mig att de hittades på ett koloniområde

Mari
0

Har googlat lite och har fått fram detta:

Hör dig även för med omplaceringshem, specieltl de som speciliserat sig på marsvin men även andra föreningar.

Ursh vad mkt det fanns när man googlade, jag trodde inte att det var så vanligt att man dumpade just marsvin.

Jo kolla med polisen också, även de borde ha något uppskrivit om marsvin som är upphittade genom åren.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Caspia
0

# 9. Det stämmer.

# 10. Tack, jag har mailat EAC så får vi se om de hör av sig.

# 11. Oerhört snällt av dig Mari. Några av de där känner jag redan till, bla Donald och Eldron. Att Luneas hade ett hittemarsvin borde jag kommit ihåg, men det hade jag glömt…

PMar en otrevlig detalj.

Envishet och drömmar

Trin
0

Jag hitta ett marsvin 09 ute i Jordbydalen (Helsingborg,Närlunda) .

Det var nog ett ungt eller vuxet marsvin , marsvinet sprang fritt runt i jordydalen. När jag försökte fånga det sprang de bara ifrån mig. Så de var att man fick gå därifrån med ett tung hjärta.

Som tur var hitta jag sedan en annons på Netto där de stog att de hade hittat marsvinet och sökte efter ägaren. Fatta hur glad jag blev? Jag mådde så dåligt över att jag bara hade lämnat det där. Men vad skulle jag göra ? Marsvinet sprang ju bara ifrån mig.

Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits

VikkanSpike
0

Jag har ett marsvin som hittades löst i skogen här i tyresö en regnig dag i augusti förra året.

Marsvinet hade bara suttit still och låtit sig fångas. lät han komma till mig och han bor ännu kvar här .

Han hittades full med sellnic

Caspia
0

Shit vad vanligt det är, jag hinner knappt uppdatera. Tack alla som bidragit med sina berättelser.

# 13. Minns du vilken årstid det var?

Envishet och drömmar

Minitassen
0

Jag har gjort det ( min pappa…)

För 8 år sen kanske (??)

En hane.

Caspia
0

# 16. Kan du höra med din pappa om han minns fler detaljer?

Envishet och drömmar

FeliciaS
0

Jag såg ditt pm, ska skriva ihop lite om Saga så fort jag får tid :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Minitassen
0

Hittar inget fler, var sååå länge sen..

luneas
0

#11 och #12 Det stämmer att jag tog över Lucky från en kille som sa sig ha hittat henne utomhus i en påse i ett dike någonstans i Sundsvallstrakten. Hans hund skulle visst ha börjat dra ner i diket och då hittade den här killen henne. Dock är jag osäker på om hans historia verkligen var sann… När jag fick hem Lucky kontaktade jag några tidningar och de var mycket intresserade av att göra ett reportage om händelsen men det ville den här killen inte alls vara med på. Sedan fick jag aldrig mer tag på den här killen, han svarade aldrig på mina mail. Dessutom var Lucky dräktig och jag misstänkte att han hade hittat på historien för att lättare bli av med marsvinet… Han skrev nämligen på zoonen då och bad om hjälp med ett marsvin som han "hittat".

godisgrisen
0

Sensommar eller hösten 2008 fick en djuraffär i Uppsala in en ung marsvinshane som hittades springande i buskarna på en innergård (var i stan vet jag ej). Han hade inflamerade sticksår i nacken som enligt vet. troligen var ormbett! Någon verkar ha försökt mata en orm med honom men det funkade tydligen inte. Om det nu är så det var hennes antaganden. Han såldes inte utan djuraffärsägaren tog hem honom så han bor hemma hos henne.

Caspia
0

# 18. Det behövs inte Felicia, Tina tipsade mig om artikeln på djurhem, den gav all info jag behövde. Jag var lite för snabb att skicka ett PM, innan jag kom på att jag kunde lägga ut en allmän efterlysning. Tack ändå!

# 20. Helt bisarrt att ljuga om en sån sak… Tyvärr verkar det inte vara unikt. Jag vet inte riktigt var jag ska lägga ribban för källkontroll, finns det inga bevis så gör det ju inte och det är ju drygt av mig att misstro folk i såna här situationer. Å andra sidan, som en kompis sa, mörkertalet är så stort att antalet jag visar inte kommer i närheten av de verkliga, oavsett om en eller två av dem inte stämmer. Historierna finns ju.

# 21. Tack. Vilken tur att han slapp säljas i djuraffären, vem vet hur hans öde då hade blivit. Det tyckls vara många av dessa marsvin som går ur askan i elden, de hittas och hamnar på anvarslösa ställen (som ibland inte är medvetna om sin okunskap), ex Eldron från snödrivan i Ursviken, honan från parken i Lund och några som hittas utomhus och ges till "omplaceringshemmet" som i förra veckan skänkte bort dem som reptilföda.

Envishet och drömmar

Trin
0

Jag blir så upprörd när jag läser sådant här men ändo blir man lycklig över alla fina djurvänner som försöker hjälpa alla dessa stackars djur !

Djur är inte något man bara köper och sen slänger bort när man tröttnat på dem. Djur har också känslor och hjärtan. Jag tycker man borde ha licens på att skaffa djur. Då menar jag att man får gå en kurs eller får ett info blad. Så att man vet vad det djuret har för behov.

Hade man något sådant så tror jag att man på så sätt skulle kunna urskilja de oseriösa köparna med dem seriösa. Liksom vilken oseriös köpare vill gå igenom hela den licens processen? Och på sätt kan man också hjälpa ägarna att skänka ett så bra liv som möjligt åt sina djur.

Många tror de vet , men de vet inte alls mycket. Många tror liksom att djur bara behöver mat och vatten. Men de behöver så mycket mer. Sen tror jag också man borde informera mer om att adoptera djur från djurhem. Det är mycket billigare att adoptera djur än att köpa djur i en djuraffär/zoo . Men priset är inte de viktiga det viktiga är att du kan ge ett hemlöst djur en andra chans !

Jag själv ville absolut inte köpa mina marsvin från ett zoo/djuraffär jag kolla runt på massa djurhem ända tills jag hitta mina två guldklimpar på www.tigerharen.org .

Jag vill absolut inte klanga ner på dem som köper sina djur i djuraffären/zoo . Jag önskar bara fler hade vetskapen om att djurhem finns där ute som är behov av att djurägare adopterar sina djur.

Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits

Caspia
0

putt

Envishet och drömmar

parsley
0

Hör med marsvinshjälpen och hon som har hand om omplaceringar i Göteborg (kommer tyvärr inte på namnet nu). De borde ha viss koll.

Buffen
0

Kanske skulle du höra med djurhemmet Tigerharen har för mig att dem bland annat fått in ett extremt antal (ca 62 st) marsvin i ett vanvårdsärende för ett tag sedan, kanske har dem också erfarenhet av upphittade marsvin.

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

Caspia
0

# 25 och 26, tack jag har gjort det. Tigerharen har dock inte svarat. Jag har ett marsvin från 62-fallet, Allan. Dock har hon haft flera hem emellan.

De senaste dagarna har TIO marsvin hittats utomhus, åtta i Linköping och två i Göteborg. Hur får man stopp på det här? Uppenbarligen finns det många som tycker att det är ett okej beteende?

Envishet och drömmar

poppysmarsvin
0

Här är ett alldeles nytt fall - i Linköping.

Buffen
0

#27 en nackdel med sommaren är väl att det blir mer lättillgängligt för oansvariga att faktiskt släppa ut sina djur. Jag skulle kunna tänka mig att något förbyggande skulle vara en hel del mediapublicitet/reklam om de omplaceringshem som finns tillgängliga. Jag gissar att många inte vet om att det finns sådana för marsvin (nu menar jag inte att det ursäktar att slöppa ut sina djur). Sedan skulle det vara bra om det funnits fler omplaceringshem som motvikt till lättillgängligheten och antalet av uppfödningar.

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

smurfan-13
0

Idag hittade jag en öppen bur m ett marsvin kvar i när jag var ute m hundarna. Vet ej om det finns marsvin som rymt från buren eller ej. Har varit tillbaks utan hundar, men inte hittat något. Blev helt chockad när jag insåg vad det var, men tydligen är detta inte första gången det sker har ja insett nu :(

Caspia
0

# 30. Usch… Undrar om det är någon som läst om de åtta marsvin som hittades i Linköping förra veckan och fått "inspiration". Jag skickar ett PM.

Envishet och drömmar

godisgrisen
0

#31 Ja visst är det ett problem att dessa historier alltid syns väl i pressen och att det alltid påtalas att nya hem står på kö. Naturligtvis smittar det då! Det är ju himla smidigt att anonymt dumpa djur där man vet att de kommer att bli hittade och blir de hittade får de ju oftast nya hem eftersom alla tycker så synd om dem… Det är bara att hålla ögonen öppna så får man läsa i tidningen solskenshistorien om hur bra det blev för djuren man nyss dumpat… Faktiskt tycker jag att det är väldigt olämpligt att gå ut i pressen med sånna här saker för det leder till "riktiga epidimier".

Jag gillar inte heller att "Dumparna" blir belönade med att få veta att det går väl med djuren de dumpat. Om jag hittar djur ute skulle jag vända mig till polisen och nogsamt se till att det INTE kommer ut i pressen.

Caspia
0

# 32. Jag håller inte riktigt med, det är ganska många av alla dessa historier som inte når pressen över huvud taget. Senast förra veckan var det två marsvin som dumpades med bur och allt i Göteborg, och när tidningen kontaktades sa de nej tack, de hade inte plats för marsvinshistorier. Sen tycker jag inte att det blir solskenshistorier särskilt ofta, jag kommer bara på ett exempel där man följt upp marsvinet i sitt nya hem (och där verkade han inte ha det särskilt bra…). Snarare brukar artiklarna handla om att upphittaren får tillfälle att påtala hur omoraliskt beteendet är. Det hoppas jag får dumparen att skämmas snarare än att tänka att "yes, nu fick grynet ett bra hem".

Envishet och drömmar

smurfan-13
0

Jag måste säga att min tanke var den just att ägaren till den jag hittat idag blev "inspirerad" av det som gick att läsa för några dagar sen om de 8 i påsen. Jag kommer inte gå ut i pressen ang detta marsvinet och jag vill inte heller att något hem tar sig an det för att de tycker synd om den för att den dumpats.

Får den inte bo kvar här för sambon så skall det bästa hemmet hittas, som vill ha den just för att den är den den är och inte för att den haft en ägare osm dumpat den!

[findusen]
0

min kollega (eller hennes kille rättaresagt) såg en man stanna sin cykel och lägga en skolåda vid buskarna invid järnvägen (tror det var vid kirseberg i malmö) o sen cykla iväg igen, vintern -06.. 
i lådan, som var full med rent spån, satt en kastrerad hane och en yngre satinhona.. hittade ingen Ohyra på dom. hanen omplacerade vi och honan fick stanna.. varför inte sätta dom på trappan till en djuraffär eller vetrinärklinik? eller hos vilken privatperson som helst? hade inte min kollegas kille sett mannen lägga ner lådan hade han troligtvis inte reagerat på att den stod där, under buskarna!

Currymarsvin
0

Min kompis hittade en öppen, inredd bur med ett ensamt marsvin i när hon rastade hundarna för ca en vecka sedan. Det var i Linköping, marsvinet är en hona i okänd ålder, men vuxen. Verkar inte ha några synliga sjukdomar eller fel, är pigg och glad.

Hon hade även läst i tidningen att de hittat 8 marsvin i en sopsäck i linköping för ett tag sen. Har dock ingen källa på detta.

smurfan-13
0

#36 din kompis finns i inlägg #34 ;)

Rosenknopp
0

Intressant tråd. En vinter för ungefär 10 år sedan då jag bodde uppe i Dalarna sålde jag två marsvinshanar via blocket till en tjej i 16-17 års åldern. Far och son. Allt var frid och fröjd.

En vecka senare läser jag på förstasidan i Hedemorabladet (tror jag tidningen heter om jag minns rätt) om två marsvin som hittats i en snödriva av en hundägare. Jag öppnar tidningen och får en chock när jag ser att det är mina marsvin.

Efter mycket om och men lyckades jag få tag på telefonnumret till farbrorn som hittat marsvinen. Hade de överlevt? Gudskelov hade båda två klarat sig trots att de var ordentligt nedkylda och medtagna. Gud vet hur länge de hade varit ute i kylan.

Tjejen jag sålde dem till påstod sig ha gett bort marsvinen till någon annan och visste ingenting.

Hur någon kan släppa ut marsvin mitt i vintern kan jag inte förstå. Kan de ha smitit månntro? Det förblir ett mysterium.

Jag bad att få tillbaka dem men fick då veta att de hade flyttat hem till farbrorns barnbarn där de hade det bra, så där slutar historien. =)

Currymarsvin
0

#37 haha, jag orkade inte läsa tråden, la bara in att du hittat Toya. :)

Caspia
0

# 38. Kan du leta fram vilket år det var?

Envishet och drömmar

Equivanlent
0

Men fy vilka vidriga människor d finns.De är så hemskt att man ens kan ha mage att släppa ut ett djur så där bara.Tur att de finns männisokor som bryr sig. :)

smurfan-13
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#30 Toya fick somna in igår då det visade sig att hon hade cystor på äggstockarna. De sista dagarna fick hon vara ute hur mkt hon ville och prang lös på vår inhägnade tomt och var lycklig. Trots att vi fick väldigt kort tid ihop så har hon verkligen tagit en plats i mitt hjärta och en dag i framtiden skall jag skaffa marsvin!