Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1237 ggr
[findusen]
0

Vincent kissar blod...

i lördags när jag kom hem från midsommarfirandet hittade jag blodkissfläckar i melvin o vincents bur… det tog inte lång tid att räkna ut vems det var då vincent kisade o pep när han kissade.. har ju varit med om detta en gång innan med phille och vet vad som väntar men nu är frågan;

vetrinären jag gärna skulle vilja besöka, som ska vara jättebra på marsvin och andra smådjur, har stängt idag och imorgon…. ska jag ringa min gamla vet, som även hon är bra, men samtidigt så dog phille efter operationen där…..vet ju inte vad som gick fel men han vaknade aldrig riktigt………. troligtvis var det att han inte hölls tillräckligt varm. den nya vetrinären har jättebra värmedynor osv till sina nya operationsbord, vet inte alls hur dom har det hos den andra vetrinären……. sen sövdes phille i januari då det var kallt ute o i bilen och ja, nu är det juni o varmt……..

[findusen]
0

uppdat: min gamla vet har ingen mottagning idag på fm när jag kan komma, så oavsett blir det inte vet förrän tidigast imorgon. ska jag avvakta tills onsdag hos den andra vet eller ska jag försöka boka en tid imorgon hos gamla vet? (djursjukhuset är uteslutet)

[findusen]
0

uppdat; fick en tid på min gamla vet-mottagning dock hos en annan vet, men min favorit djursjukvårdare sa att det troligtvis var urinvägsinfektion och det känns ju mycket bättre då! kan ju stämma efter att ha läst artikeln om just urinvägsinfektion.. både vincent o melvin ligger o kissar i huset och sen ligger dom kvar i kisset…så man får rensa kiss i huset ett par ggr om dagen^^ snuskar!

Abico
0

Hoppas att det bara är UVI och att han blir bra snabbt :)

Hanna 

Caspia
0

Stackars Vincent!

Är det Fågelkliniken i Hjärup (eller Åkarp eller vad det nu är, de där orterna övergår mitt förstånd) du tänker på? Jag har inte vart där men en kompis som går med sina kaniner till Kattens i Kävlinge (eller är det Käglinge, min skånska geografi har legat av sig) hade blivit rekommenderad dit för de sa att Cecilia är jättebra.

Envishet och drömmar

[findusen]
0

ja det är cecilia på fågelkliniken i hjärup :) dock hade hon ju stängt mån tis.. :S vet ju inte om hon har tid om man ringer på onsdag så jag vågade inte vänta… får bli erikslust, dom har ju vatt bra innan iaf..

cecilia verkade jättebra vi var där på föreläsning för någon månad sen och hon verkade både kunnig och trevlig :)

[findusen]
0

hemma igen och inga stenar hittades på röntgen. lika bra att röntga när man ändå är inne o betalar den dära avgiften för att dom ska torka av bänken åt en^^ är så sjukt lättad! tycker att blodandet har minskat så förhoppningsvis går det över av sig själv, men jag kör igång med baytrilen ändå för att få bort det! är så himla lättad!

[WeepingWillow]
0

#6 Åh vilken tur :) Vad skönt för er, då ska det nog lösa sig! Var med om samma sak med min hona förra året så jag vet hur lättad man blir när man får svaret :)

Krya på dig lilla Vincent!

FeliciaS
0

Åh så skönt att han inte har några stenar, hoppas han blir av med infektionen nu :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

#6 Härligt att det inte var urinsten!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[findusen]
0

tack allihopa :) Vincent och jag är jätteglada :) han har varit ännu härligare nu dessa dagarna han varit "sjuk" ..eller så har jag uppskattat det mer? han är en sån gris som verkligen springer fram till burkanten o lutar sig ut o säger "ge mig kel o mat!" :) han brukar vara rätt så tuff men hos vetrinären kröp han minsann upp på min hand! :P

#9 ja tack o lov att det inte var det! blev helt skräckslagen när jag såg blodet, precis efter allt ditt med dina stackars grisar :( kände bara att jag inte orkade med någon operation nu oxå…