Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettminneslund
Läst 1489 ggr
Royalz
0

Vila i frid, Maya <3

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tyvärr så åkte livmodern ut på henne igen och jag fick inte tillbaka den. Hennes blick var helt tom och hon hade väldigt ont.

Så jag ringde till veterinären som sa att vi kunde komma in på direkten. Vi blev väl omhändertagna hos veterinären som förklarade grundligt vad som skulle hända.

Hon fick först en spruta i nackskinnet som gjorde att hon blev helt avslappnad, sen 5-10min senare stack hon henne i buken och hon somnade in stilla.

Jag har nu begravt henne ute i trädgården brevid en hamster jag fick avliva i höstas.

Maya var mitt första marsvin och var den som alltid skrek högst vid matdags. Hon var och kommer alltid vara speciell för mig.

Vila i frid Maya!

[Tisslibiie]
0

Herregud så hemskt! Gråter *Tröstkramar* Det är alltid de finaste av änglar som flyger bort först…

Sov gott underbara Maya!<3

[Maijah]
0

Nä, jag som hoppades hon skulle bli bra. Stackarn.

Vila i frid

Abico
0

Usch vad tråkigt. Vila i frid Maya

Har du satt igång och handmata ungarna nu då?

Hanna 

Royalz
0

Tack alla :(

#3 Har matat dom 2ggr med 1,5 timmes mellanrum, 0,2 ml per gång till att börja med. Andra gången fattade dom och greppade tag i sprutan och åt :) Har läst på Oops hemsida om handmatning så har nog fattat det mesta.

Esme-Kim
0

Åh, så sorgligt! Jag har tänkt på er hela tiden! Kanske träffar hon Kim på de gröna ängarna? Hur går det med Mayas ungar?/Agneta

Emmsann
0

Jag beklagar verkligen! Jag som hoppats att allt skulle gå bra :-(

Vila i frid nu, Maya!

//Emma

Moa-16
0

Vad tråkigt att höra, hållde tummarna..

RIP Maya!

Creation
0

Läste nyss vad som hade hänt i förra tråden. Mycket tråkigt att det skulle hända. Får hoppas att ungarna klarar sig i alla fall!

Vila i frid, söta Maya!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

UlrikaD
0

Beklagar att hon inte klarade sig.

Men föreslog inte ens veterinären operation? Eller hade det gått alldeles för lång tid?

Nu är det ju försent för henne, men de har ju alltså möjlighet till full återhämtning om de opereras omgående.

Royalz
0

#9 För att det är inte ofta marsvin klarar narkosen osv. Svårt att komma igång med maten efter en operation.

Hon sa att man kunde operera ut den, men hon sa att eftersom Maya var så slö så var det inte ens någon idé att chansa..

UlrikaD
0

De bli ju slöa när de har fått gå en längre tid med problemet, det är ju operation direkt som gäller.

Söver man marsvin med gas likasom man gör med chillor så är det inga problem.

Men i och med att det gått för lång tid för Maya så hade hon väl tyvärr inte haft någon större chans.

Så hemskt.

[Strawberi]
0

Med tårar i ögonen säger jag. Sov sött Maya..

FeliciaS
0

Vad sorgligt att det blev så för Maya, hoppas hennes ungar klarar sig bra nu. Vi håller tummar och tassar.

Vila i frid lilla Maya.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Binajis
0

Ojdå, mamma och allt :(

Finns det ingen chans att hitta en fostermamma? Var bor du? Visst kan man stödmata men det är nog att föredra om de har en marsvinsmamma. Lycka till! RIP söta Maya.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Royalz
0

#14 Jag bor i Säffle och den närmsta är väll 17 mil bort :/

Men som tur är har dom fått i sig den viktigaste mjölken iomed att dom han dia 3,5 dag innan hon avlivades..

Jag matar dom nu med 2 timmar mellanrum, och dom får 0,3 ml per gång. Jätte hungriga är dom små filurerna. Äter lite hö och pellets gör dom också. Någon har börjat smaka på grönsakerna också.

Dom följer med till SM alla 3 så jag kan mata dom, för annars dör dom ju om jag lämnar dom kvar hemma :/

Odette
0

Fyyy va söt hon var! Trist att du inte tog dig till veterinär i tid, helt klart. Ett sånt underbart naken å gulligt marsvin hade ju förtjänat ett fortsatt liv :'( Mycket fin, älskar såna där nakisar.
Men jag hade nog åkt akut till vetten fort som tusan om jag sett en så där hemsk sak (såg ju tråden om livmodern) *eeek*

R.IP söta lilla fina :'(

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Royalz
0

#16 Lägg av.. Vad tror du jag försökte? Jag hade inte möjlighet att ta mig till Karlstad 6 MIL bort fören efter klockan 16. Runt kl 15 blev hon akut dålig så fick kasta mig iväg för att inte hela livmodern skulle falla ut här hemma.

Känns verkligen inte roligt få få såna dömande kommentarer när jag gjorde precis allt ja kunde :(

Moa-16
0

#16 Tycker att det där var rätt onödigt. Visst man får tycka vad man vill men ibland är det faktiskt bättre att vara tyst. Du hjälper inte marsvinet genom strö salt i såren på TS.

[WeepingWillow]
0

Åh nej va ledsamt :( Hon var hemskt söt och hon fick väldigt söta bebisar. Även om dom inte är nakna som hon så kan du säkert se henne i bebisarna som en liten tröst i det tråkiga :)

Hur går det för bebisarna? Såg filmen med den ena o den verkade ju va ett riktigt litet matvrak :) Håller tummarna för er.

Sov så sött söta Maya

Royalz
0

#19 Det går bra med ungarna. Dom äter och kissar och bajsar :) Riktiga matvrak är dom, vilket är tur!

[WeepingWillow]
0

#20 Va skönt :) Då blir det nog starka fina marsvin av de där små så småningom :)

[Maijah]
0

#16 Finns ingen anledning att anklaga TS för det som hände, hon gjorde allt hon kunde. Tror du verkligen hon lät Maya lida hemma med flit? Hon kunde ju inte ta sig till vetten försen senare.

Hoppas verkligen alla hennes bebbar klarar sig nu! Håller tummarna!

Odette
0

Oh, jag menade det inte så hårt som det lät, såg nu att det kom ut lite fel. Inte min mening. Jag menade att det är j*vligt att man ibland inte kan ta sig till vet. innan det är försent. Man står där hjälplös.. Hon var ju verkligen underbart söt..! :(  Aldrig erfarat själv att livmodern åkt ut på något djur och det är jag väldigt tacksam för….  fyy va otäckt!

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_