Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 1805 ggr
hella1000
0

angående hö i buren!

hejsan

jag undrar  hur förvarar ni höet i era marsvins burar? lägger ni höet direkt på golvet i spånet eller har ni någon slags behållare som ni lägger höet i? jag lägger mitt hö direkt på  spånet, men jag tycker att det ibland blir väldigt smutisgt där det ligger för marsvinen  har bestämt sig för att det är där de ska uträtta sina behov… har ni några bra tips?

mvh helen

Abico
0

Jag lägger det direkt på golvet, aldrig i behållare. Marsvinen vill busa i det, ligga i det och gotta sig och kunna äta när som andan faller på.

Ge lite och ofta hellre än mycket och sällan, då blir det inte lika mycket spill och marsvinen har alltid nytt och fint hö.

Hanna 

Royalz
0

Jag lägger det på burgolvet. Fyller på morgon och kväll och så brukar jag ta bort allt gammalt hö var 3:e dag ungefär.

FeliciaS
0

Höet som mina grisar får lägger jag direkt på bottenmaterialet och även lite på inredningen (jag har en stor sten som jag brukar lägga hö på). Jag lägger ut ett par nävar på olika ställen i buren så blir det inte nedsmutsat så lätt, och lägger dit nytt när det börjar ta slut.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Chamisia]
0

Jag lägger höet direkt på bottenmaterialet. och lägger även lite på deras "hylla" som finns i buren, så att dom kan välja att äta sånt dom inte busat runt i. =)

poppysmarsvin
0

Jag tycker också det blir ett problem med snabbt nertrampat hö. Marsvin är litr kräsna och bryr sig inte så mycket om "gammalt" hö som plattats ut - vilket det gör ganska snabbt. Jag skulle dock ALDRIG missunna dem den oerhört stora lyckan att göra lite gångar, gömma sig osv i höet :-). Men, jag lägger fakstiskt hö i en blomkruka (av lera) till de "grisigaste" marsvinen.

Om höet är lite väl grovt så blir problemet större enligt min erfarenhet. Marsvinen plockar ut godbitarna och tar det andra i nödfall. Så ett tips är att alltid försöka få tag på riktigt prima hö också.

godisgrisen
0

Jag brukar försöka lägga höhögen mitt i burarna eftersom de oftast backar mot ett hörn eller kant när det ska kissas. Ev. blött hö tar jag bort innan jag fyller på nytt varje kväll.

[Strawberi]
0

#6 - så gör jag med! Jag har det i mitten av buren :-)

[Chamisia]
0

Glömde skriva det, men även jag lägger höet i mitten av buren. Kom snabbt på att det var det bästa eftersom att dom oftast gör sina behov i något av hörnen. Även om om oftast väljer samma. :D

Yeay
0

Jag har en stor plastlåda som jag gjort ett hål i som de kan hoppa in och ut genom. I plast lådan har jag först ett litet lager toalätt och sedan hö. Detta för att slippa så mycket hörester som möjligt på fleecen jag har i övriga buren, det är så jobbigt att få bort! :P