Piper när hon ska bajsa!?
Hej!
Min lilla marsvinsflicka på 3 ½ år har börjat pipa/gnälla till till när hon ska bajsa. Jag har tittat till henne när hon gör detta och ut kommer det något mörkare ploppar. De är i fin form och inte hårda/för mjuka. Det började igår på morgonen. Hon piper inte när hon ska kissa.
Någon som vet vad det kan vara? Kan det vara bra att ge henne Dofilus eller Proviva? Något annat? Hon äter i övrigt men är något slö.
Lite uppdatering
Jag masserade nedre delen av hennes mage och efter en stund kom det ljusbrunt/genomskinligt slem ut… Hon har inte kissat på ett tag så jag misstänker urinsten/urinvägsinfektion. Har bokat tid till imorgon, torsdag, så får vi se vad de säger då. Lilltjejen har haft mycket problem och en hel del veterinärbesök under sina snart 4 år så är det så att de måste söva henne låter jag henne hellre somna in. Dels för att hon varit med om så mycket och så är narkosen inte jättebra för henne.
Finns det något jag kan göra tills imorgon eftermiddag?
Tacksam för svar :)
Martina
Hmm tja, när det har IUV tror jag snarare de kissar oftare än mindre, och vid UIV & urinsten så ser man ju oftast att de har ont när de kissar.
Jag vet inte riktigt, har hon bajsat nå mera?
Vid urinsten kan det även göra ont för marsvinet när det bajsar, så jag tycker att det låter troligt. UVI brukar(tyvärr, för dig och din honas del) inte ge sådana symtom, vad jag vet. Att hon inte kissar alls eller mindre än vanligt kan tyda på att urinstenen redan åkt ut i urinvägarna, vilket kan bli ett akut tillstånd, så det är bra att du tar henne till veterinären. På honor kan man få ut stenen genom urinvägarna, men det är en smärtsam process som hos veterinärer oftast brukar innebära sövning.
Lycka till! Hoppas att det inte är så illa som jag befarar. Jag har själv en hane här hemma som har drabbats av urinsten och ska opereras imorgon.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Hade en hona här med urinsten. Hon kved när hon bajsade och kissade men i början var det just vid bajseriet jag märkte det, när bajset kom ut var det slemmigt och blodigt runtom. Senare kissade hon också blodblandat. Hon åt, som jag minns det, bra men satt och kurade i ett hörn och tappade snabbt i vikt. Hon var 5-6 år gammal och jag beslutade att avliva henne hellre än att lägga henne på op.bordet eftersom hon tappat så mycket i vikt och var väldigt allmänpåverkad, samt p.g.a. åldern och de små chanserna att hon skulle klara av alltihop.
Hanna
Igår kväll tyckte jag att hon blev något bättre. Hon har fått en del C-vitamin i form av persilja. Igår under dagen bajsade hon något löst, det var format som vanliga ploppar med något avvikande form och lite lösa. Ganska mörka i färgen, som hon brukar ha. Jag köpte dofilus till henne och hon har blivit bra i magen sen dess. Bajsar gör hon som hon brukar. Jag har aldrig sett blod i hennes kiss eller bajs. Vikten är normal.
Inatt vaknade jag några gånger av att hon pep till när hon skulle kissa, men inte alls som i förrgårnatt. Jag tittade i buren imorse, inget blod vid kisset, normalt bajs och hennes allmäntillstånd verkade bättre. Något piggare och kämpade emot som hon brukar göra när jag skulle ta upp henne. Ren och fin mellan benen men hon stinker ganska mycket där nere. Hon har inte pipit så högt idag som hon gjorde igår och inte alls ofta heller. Dricker inte mer än vad hon brukar göra. Hon kvider inte längre när hon bajsar.
Jag får hoppas att min Alice klarar sig från sövning idag, vi har tid hos veterinären 15.20 sen måste jag sticka till jobbet direkt men jag hör av mig så fort jag har möjlighet, om hur det har gått :) Håller tummarna, hoppas ni också gör det :)
Min Trasan hade svårt att bajsa ett tag. Det var OTROLIGT torrt bajs, när det väl kom ut.
Köpte paraffinolja på apoteket och gav honom en pipettspruta morgon och kväll i 4-5 dagar.
Sen gick det över!
Han gnällde och kved också när han bajsade.
Det gjorde han med, när han hade urinvägsinfektion och kissade blod.
Då satt jag en hel kväll med honom på en tjock handduk och en skön kudde under honom, så han kunde kissa när han ville.
Och den kvällen tvingade jag i honom en 3/4 lång, stor gurka! Han älskar ju gurka, så det var inga problem. Dagen efter var han bättre och hade fått igång kisseriet igen!
Hej igen!
Hemkommen från veterinären, en väldigt kunnig och vänlig tjej.
Tyvärr visade det sig att min tjej har livmoderinflammation och behöver opereras eller en antibiotikakur. Då jag redan från början har varit emot operationer så valde jag antibiotika. Tjejen rekommenderade kombinerat antibiotika (Baytril) och något annat… kommer inte ihåg. Men det hade visat goda resultat att kombinera dessa två läkemedel.
Får hoppas att hon klarar sig nu då :) Någon som kan något om livmoderinflammationer på marsvin?
putt
Kan ju uppdatera om hur läget ligger till här..
I torsdags var vi hos veterinären och fick Baytril + Alizin utskrivet till min Alice. Hon fick 0,4 ml Baytril (antibiotika) i munnen och 0,3 ml Alizin i nacken. Alizin är egentligen till tikar (hund), för att framkalla abort hos dessa. Aborten framkallas genom att Alizin får livmodern att dra ihop sig och stöta ut fostrena, vilket när man tänker efter, passar bra till marsvin med livmoderinflammation också då all "gegga" ska ut ur livmodern.
Baytril ska Alice få i totalt 10 dagar, 0,4 ml/dag.
Alizin ges första, andra och åttonde dagen, 0,3ml i nacken.
Egentligen var det tänkt att veterinären skulle ge den första och andra sprutan med Alizin till henne men eftersom det var midsommarafton på fredagen tyckte hon att jag skulle ge Alice sprutan då jag ändå skulle vara tvungen att ge henne den hemma på fredagen. Jag kan säga att det var ganska nervöst :) Men allt för min älskling.
Vi reste bort under midsommarhelgen, fre-sön och såklart fick hon hänga med oss. Det var en lång bilresa, 3 timmar per resa men det gick super. Nu är vi hemma igen och det märktes tydligt att Alice blev superglad över att få komma hem till sin riktiga bur igen. Gick nöjt runt och tittade på allting och pratade glatt.
Hon är fortfarande något slö, men äter och dricker frivilligt. Jag ger henne Critical Care och Dofilus 4-6 gånger per dag och hennes mage är i fin form.
På fredag 2/7 är det dags för återbesök, jag hoppas verkligen att min lilla kämpe klarar detta och friskförklaras på fredag!
Jag håller tummarna för er att det går bra =)
Alice verkar svara bra på antibiotikan. Hon har gått ner något i vikt och väger nu 925 gram. Skäms lite, men jag har aldrig haft nogrann koll på hennes vikt.
Hur som helst, idag, måndag väger hon 925gram, i torsdags vägde hon 950gram. Iofs var det på veterinärens våg hon vägde 950 gram så det kan skilja där också. Men om det skulle vara så att hon tappat 25gram sen i torsdags, är det oroväckande?
Hon får Critical Care och dofilus flera gånger varje dag.
Skönt att det är möjligt att bota utan sövning! 25g är inte så farligt mycket. Så länge allmäntillståndet inte är påverkat också, skulle jag inte oroa mig. Mitt råd är att avvakta. Om hon nu skulle tappa vikt kan du ändå inte göra mycket mer än du gör nu. Du stödmatar ju redan och allt.
Du kan ju väga henne i alla fall någon gång om dagen, för att hålla koll på vikten så att hon inte förlorar mer.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Hon äter inte så mycket hö som jag velat, men grönsaker, gräs och annat gott äter hon gärna. Jag vägde henne imorse, 927g, nu på eftermiddagen vägde hon 938gram så hon pendlar ganska mycket ändå… Det beror ju på hur tom/full hennes mage är osv.
Hon är relativt pigg och ser klarare ut i ögonen.
Är det vanligt att marsvin tappar aptiten pga antibiotika?
Alice går sakta men säkert uppåt :) 946g precis. Blir piggare och piggare. Piper mycket efter mat, ställer sig på burkanten och ser glad ut… :)
950g senare under dagen… Vet att det inte är många gram men det är bättre att det går uppåt och inte nedåt :D
Hon har börjat protestera när jag ska stödmata henne också.. Blir alldeles galen och tar upp tassarna bakom min hand och drar bort sig själv. Lite energi i damen, men det tackar jag inte nej till! Hon har alltid varit speciell dock, envis och elak mot alla marsvin och andra djur hon mött men mot människor är hon världens trevligaste och gosigaste. Det bästa hon vet är att bli kliad under hakan.
Jag vet att det är lag på att hålla minst två djur tillsammans men då det tydligt märks att hon inte trivs med andra marsvin försöker jag inte sätta ihop henne med fler… Alice får mycket kel varje dag. (Ja, jag vet att det inte kan ersätta ett annat marsvin men vad ska jag göra…) :)
Imorse vägde hon 972g. Vi var hos veterinären 14.30 och fick sista sprutan Alizin. Veterinären som jag hade förra gången var sjuk idag så jag fick en halvt okunnig tjej som undersökte henne. Hon tyckte dock att hennes livmoder kändes fin och att jag skulle komma tillbaka på måndag 12/7. 570kr för ett besök som tog 10-15min.. Svindyrt. Men lilla Alice ska få en chans att bli bra.
Bra att det går åt rätt håll! Tänk bara på att en riktig djurvän (tycker jag) är en person som ser till att marsvinet slipper lida, & inte håller liv i djuret för sin egen skull. Men nu verkar det vara påväg åt rätt håll. Hoppas det fortsätter så, så hon kan få vara en frisk gris i framtiden!'
Ja, jag tänker inte hålla liv i henne bara för min skull. Antibiotikakuren började vi med för 9 dagar sedan och redan efter någon dag såg jag resultat. Blir hon bra nu, men får sedan återfall (finns såklart risk för detta) vill jag inte låta henne gå igenom en kur med antibiotika en gång till, bara för att jag vill hålla liv i henne. Hon fyller 4 år nu på sensommaren och har haft ett fint liv så blir hon sjuk igen får hon förmodligen resa till de gröna ängarna där ingen smärta finns.