Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1615 ggr
augustwikdahl
1

Marsvin som bråkar

Har 2 marsvinshannar som är 1 år gamla och har snart bott tillsammans i 1 år. De bråkade lite grann i början men problemen löstes och rangordningen bestämmdes. Ibland har de små gnabbats lite men inget betydande. För ngra dagar sedan tog vi med dom till Dalarna ett litet tag och då var dom jättebra vänner. Men så fort vi kom hem med dom började dom bråka. Dom skrek, skvätte spån och hö över kanten, sprang runt efter varandra och nästan klängde sig fast vid varandra. Jag (så dum som jag är) stoppade in min hand för att hejda dom som alltid funkat när dom bara tjaffsat lite, men dom bet mig ganska rejält i fingret. Jag skrek till så dom blev rädda och slutade. nu har vi undersökt dom och upptäckt att dom båda har ganska otrevliga sår och de blöder lätt.

De fick lite avskildhet inför natten. Detta har hänt 2 gånger nu. Vad borde göras? Hört att kastrering inte gjort ngn skillnad. Borde man skilja dom åt? Snälla kom med förslag. :-(

FeliciaS
0

De är i den period när hanar bråkar som mest, dock är det inte alltid det går så illa att de gör illa varann med sår och blod. Hur stor bur har de? Innehåller den mycket inredning? En stor bur (så stor som möjligt, definitivt inte mindre än 120*60 cm för säkerhets skull) och mycket inredning som stimulerar till aktivitet än bråk med kompisen underlättar. En stor portion tålamod och is i magen får man också ha, men gör de illa varann till den grad att de får stora sår (småsår på nos och öron är inte mycket att bry sig om tycker jag) kan kastrering och honkompisar vara ett övervägande.

Tyvärr blir det oftast värre om man särar på dem. Då vill de göra upp om rangordningen när man sätter ihop dem igen och deras relation kan förvärras yttligare.

Eftersom att de är i den åldern de är just nu, skulle jag introducerat dem inför varandra på nytt (som om de aldrig träffats förr) och låta de göra upp ordentligt på en stor, neutral yta utanför buren. Läs mer i artikeln om sammanföring kring hur du ska gå till väga.

Lycka till! :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

augustwikdahl
0

Tack för tipsen! Buren är 120*60.