Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2329 ggr
Angelica-Russin
0

Endokrina sjukdomar

Undrar om det är ngn som vet lite allmänt eller varit med om endokrina sjukdomar hos hanmarsvin? Har frågat en massa olika veterinärer om det via mail, men de som svarat säger att jag ska boka tid hos en veterinär. Fast känner att jag vill prata med ngn som kanske varit med om det tidigare. Har inget marsvin just nu som lider av ngn sån sjukdom, men jag hade ett en gång, och nu tänkte jag återuppta jakten efter svar. Vill gärna ha så mycket information som möjligt, så vet man om man skulle stöta på det i framtiden. Marsvinet jag hade avled bara några dagar efter ett vet.besök. Han var två år, magen blev kal och det började gå uppemot baken och bakbenen. Kliade sig inte mer än vanligt, drack och åt bra, normal avföring. Det togs skrapprov som inte visade ngt speciellt. Eftersom han var frisk f.ö. och mådde bra tyckte veterinären att det inte var nödvändigt med några vidare undersökningar. Har redan letat en hel del på internet efter endokrina sjukdomar hos marsvin men jag hittar inget. Ska nog se efter i biblioteket också och hoppas att jag hittar ngt där. Men jag har iaf några frågor om det. Hur undersöker man ett marsvin för att ta reda på om det verkligen är ngt endokrint och vad är oftast sym(p?)tomen? Går det att behandla? Och är det ärftligt? Med tanke på att jag har en son till hanen som gick bort.

FeliciaS
0

Jag vet inte mycket om det, jag tror det är rätt ovanligt. Det finns fall av diabetes på marsvin, men det kan nog vara svårt att både upptäcka/konstatera och är förhoppningsvis inte så vanligt.

Du kan läsa mer om det här och här.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

ponytails
0

Det finns flera endokrina sjukdomar. De endokrina körtlarna producerar olika hormon.

Hos marsvin tror jag det kan förekomma bl a diabetes, hypertyroidism och cushing. (Brässen är en endokrin körtel som saknas redan som nyfödd hos en speciell ras, hel nakna, marsvin.)

Den första symtomen på diabetes är ökad törst. Blodprov är enkelt att ta för att kolla detta.

Däremot vet jag inget lab i Sverige som kan köra T4 prov (Hypertyroidism) eller kortisol (Cushing) på marsvin. Bara på häst, hund och katt.

Det är sjukdomar som är ärftliga. Det kan man se hos hund och katt. Vanligare hos vissa raser.

Jag känner inte till någon veterinär som behandlar endokrina sjukdomar i Sverige. Finns i USA. Borde vara möjligt även här då det finns behandling för katt med hypertyroidism och hund, häst med cushing.

Angelica-Russin
0

Okej, tack för svaren iaf :) Och om det är ärftligt och drabbar min ena hane får jag uppsöka en veterinär och se till att den kan marsvin, så att man får svar. Även om det tyvärr är svårt att fastställa orsaken.

Angelica-Russin
0

#1 Den andra länken fungerar förresten inte, inte för mig iaf. Men den första var väldigt bra.

FeliciaS
0

#4 Nu ska den funka :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

vanerlands
0

En uppfödarkollega hade en engelskimporterad marsvinshane som konstaterades lida av hyperthyreos för ett par år sedan. Blodprov togs och analyserades (så visst görs det) och han behandlades sedan med tabletter. De "vanliga" veterinärerna" hade inte en tanke på att det skulle vara detta och de hade ingen kunskap. Det var helt tack vare att en tysk veterinär jobbade där just då och att min vän är djursjukvårdare själv, som det öht misstänktes och togs prover.

Utomlands är tydligen det här mer känt och uppmärksammat på marsvin. När hon beskrev symtom osv. så kan jag slå mig i backen på att även en av mina engelskimporterade hanar för flera år sen led av just detta han med. Så det kanske är vanligare än vi tror?