vad ska jag göra ?
heej i min marsvins bur finns ett hus och mina marsvin gömmer sig hela tiden där vad ska jag göra ? jag kan inte bära dom längre 
aha jag köpte huset för 1 mån sen . men har haft dom 1 år
Ett hus med tre väggar tycker jag alltid är det idealiska(jag antar att du inte har ett sånt hus?). Då stimuleras marsvins behov av att fly/gömma sig, samtidigt som de inte är helt omöjliga att få tag på.
Marsvinen har alltså inte haft hus innan detta förresten? Marsvin som saknar hus kan bli osäkrare och därmed räddare. Du får helt enkelt tämja dem på nytt, om rädsla är fallet.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
nej mina marsvin har inte haft ett hus innan dess :D jag har ett hus som sitter ihop med buren
Allra tryggast blir marsvinen i en stor bur med mycket inredning och hö. Hus kan man göra både trygga och enkla, genom att ha en träskiva med fyra ben i varje hörn eller bara två väggar (kan bli tre då du sätter det mot en burvägg). Ha inte ett hus i en del av buren, utan sätt in flera hus, rör, någon sten osv. Om buren står upphöjd från golvnivå känner sig marsvinen också mycket tryggare, eftersom de annars ser dig som ett anfallande rovdjur.
Sitt ofta intill buren och prata med marsvinen, låt dem nosa på dig, ge dem små matbitar, klappa dem. Med tiden blir de lugnare i din närvaro :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus