Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: raserfärgerteckningar
Läst 1459 ggr
[Tisslibiie]
0

Lilac roan långhår i Sverige?

Kom och tänka på en sak, hur vanligt är det med just lilac roan i Sverige på långhår? Med tanke på att man inte färgavlar på samma sätt som på korthåren? :)

Tacksam för svar! :D

Creation
0

Det är säkert inte vanligt alls. Rödögt är väl i allmänhet inte så vanligt på långhår och roan ännu ovanligare. Jag skulle tippa på att det finns max 5 st lilac roan i landet just nu. Bara egen uppskattning.

Men å andra sidan finns det ju ganska många färger som kan räknas som ovanliga hos långhår ändå.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Maijah]
0

Jag tror inte heller det är speciellt vanligt, PE är inte heller speciellt vanligt och roan förekommer nog väldigt sparsamt. Jag har ju en PE golden roan alpaca-tjej och hennes färg är nog inte heller vanlig.

Lyan
0

Just Pe är inte jätteovanligt längre men roan och dalmatiner i Pe har jag inte hört eller sett någon mer än din och Maijahs

Dock har jag märkt att Pe och satin hänger mycket ihop, de djur som finns som är Pe har ofta danskt och tyskt bakom sig även om många satiner även har Vibys och någon Ponytails

[Maijah]
0

#3 Mm min tjej har ganska mycket danskt på moderns sida faktiskt. "Von Nitouche". Även engelskt på faderns sida, och sen Malaxis såklart. (för därifrån är hon ju) Hennes pappa låter häftig, Alpaca i Saffron roan. Hon har ganska många häftiga färger bakom sig.

Lyan
0

#4 Ok. Mina har en del engelskt också, Hugo är helengelsk, men de andra har väldigt mycket Sofiendals och von Werne bakom, de dyker upp i nästan varenda stamtavla på mina.

Caspia
0

# 5 Haha, I love Google translator… Klickade på "Kvinnor att göra" och läser: "Mögel ska vara med monokromatiskt eller två färger djur utan vit lapp kompis bara. Vet aldrig med pe, vitt, och inte med de Himalaya …!!!" och all-time-high "Kvinnliga försökskaniner till salu". och på Kastrerade ungar att göra finns "Testiklar att lämna". Skum insamling… Sorry OT.

Envishet och drömmar

Lyan
0

#6 Haha, ja, du är inte ensam om att ha haft roligt åt den sidan :-D Vissa saker tog det ett bra tag innan jag förstod vad som överhuvudtaget menades :-O

Innan stod det på bebissidan att 0.1 är en bitch 1.0 är ett barn :-O

Men vackra marsvin har hon :-d

[Tisslibiie]
0

Okej då tror jag att jag ska börja att ställa ut henne :) Lite roligare om man har en ovanlig färg :D Men då blir det nog inte i rasklass då jag tycker att det är lite elakt att rulla pälsen på dem (inget illa menat).

Vad tycker ni? Ska jag börja med utställning? För då blir det nog bara min sheltie flicka, för annars har jag bara 2 överbehårade skinnys och en lakelandtös som är jättesprattlig att ha och göra med :P Evie, min snart lunka-tjej kanske ska ställas ut i klippt långhår. Skulle vara roligt att testa :)

Creation
0

#8 Ställer du henne innan hon är 2,5-3 månader behöver du kanske inte rulla henne och kan ställa henne i ras ändå. Det kan du åtminstone göra på lunkaryan(pälsen står ju naturligt lite upp). Henne kan du ställa i ras utan att behöva rulla fram till att hon är ca 3,5-4 månader åtminstone. Min grabb som är en 3 mån gammal merino(och merinosars päls står ju inte upp lika mycket som lunkors) har jag inte behövt klippa än och lär inte behöva göra det på åtminstone en halv/hel månad till.

Dock får du se till att buren hålls väldigt ren hela tiden och så finns ju risken att dina korthåriga grisar tuggar på långhårens päls, så rasklass kanske inte är ett alternativ(fast tuggar de pälsen mycket kan man heller inte ställa i klippt).

Färg spelar förresten ingen roll på någon av de raser du har(möjligen lakelandens ostklass ifall man strävar efter standradisering), vare sig i rasklass eller petklass. Så du kan ju ställa alla dina marsvin i pet. :-) Varför inte liksom? Jag tror att du har större chans i pet med dina korthåriga marsvin ändå.

Långhår är nämligen generellt lite klenare i muskulaturen. Mina två coronetkillar kallades "ovanligt musklade för sin ras" och de fick "bara" silverkort då, ingen placering i PET-finalen. I PET-finalen tycks muskulatur, storlek och helhetsintryck spela mest roll. Men det är förstås värt att ställa sina långhår i petklass ändå. En större bur och mina tidigare klena långhår blev silverkortsvärdiga, så nog har långhår en chans.

Men man ställer givetvis inte ut bara för att få bästa placeringarna. Det handlar ju mycket om att man träffar jämlikar(marsvinsnördar ;p) och har det trevligt. Jag tycker absolut att du borde ställa ut någon gång!

[Tisslibiie]
0

#9 Hehe okej tack för tipset, nej nej jag ställer inte ut enbart för att få fina placeringar, är lite ny på ämnet så kanske skrev lite konstigt :P Kanske PET är något för mig! :D Men som det känns nu (har en son på 8 mån) så lär det bli lite längre fram.

Min lakelandtös vill absolut inte sitta stilla hos personer hon inte känner. Så vet inte om det skulle vara snällt mot henne att utsätta henne för en utställning, men skinnysarna kanske :) Ior min kastrat är ultracharmig enligt alla som träffar honom ^^ Tissla är en liten surbobba så henne är jag också tveksam till.

Creation
0

#10 Tja, du har ju tid på dig att fundera över detta då. :-) Kanske hinner grisarna förändra sig lite till att du ska anmäla några marsvin till utställning.

[Tisslibiie]
0

#11 Ja det har jag ju då :) Ja det lär de ju göra.