Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1372 ggr
Chippers
0

Väntar och väntar men inga ungar ..

Hej!
Min tedyhona är högdräktig. Hon sattes ihop med hane runt den 9 september. Hennes bäckben har varit öppet i två veckor nu, men inga ungar! Dom kommer säkert. Men man blir lite orolig. ;P Har iaf kännt de röra sig och sparka i magen som tusan! Så lever gör de nog. Kan tänka mig att det kommer mellan 3-5 ungar. :)

Nikita ligger mest och latar sig med hennes stooora mage, men det kan jag förstå … ;P Ska ta massa bilder på ungarna sen när de har kommit.

Ååh, längtar verkligen!!Glad

Håll tummarna för att allt ska gå bra så är ni snälla …

_Anna93
0

min Tedyd hon satte jag ihop med hane den 6 november och ungarna är berknade imorgon. har inte din hona gått lite väl länge? eller har jag helt fel??

_Anna93
0

5 månader är helt för länge eller du kanske har skrivit fel

Chippers
0

Ojj, såg nu att det var runt den 4 november hon sattes ihop med hane, hehe. Den dagen då kallhäll utställningen var. =D Skrev fel, ursäkta.

Hoppas bebbarna kommer snart då *Ler*

_Anna93
0

aa hoppas samma för dej

FeliciaS
0

Hihi… =) Håller tummarna för de båda honorna.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

idipidi
0

De behöver ju absolut inte bli dräktiga på en gång heller. Ibland dröjer det flera månader. Jag har (tyvärr…) stor erfarenhet av mycket tröga honor…

Här väntas också kull närsomhelst. Jag förlorade en hona som födde en dödfödd kull och sen dog själv, för bara några veckor sedan. Så nu hoppas jag att det här går bättre…

FeliciaS
0

#6 Nä, fy vad olyckligt. Stackare… Gråter

Mvh Felicia

Chippers
0

#6 Nä, det förstås. Hon blev nog inte parad direkt. För hennes burkompis som sattes in med samma hane fast 3 veckor (!!) efter födde ju sin unge före …

Okej, vad tråkigt, beklagar.Gråter Håller tummarna för att det ska gå bra denna gång med din hona + ungarna …

idipidi
0

Jo, det är sånt som händer om man föder upp, tyvärr… Jag blir inte lika ledsen längre, fast vänja sig helt kommer man nog aldrig att göra. Det var en riktigt fin hona också och jag fick inga ungar efter henne. F.ö. den honan som är på min Avatar.

Chippers
0

Jo, väldigt trist, en bakdel med att ha uppfödning. Men som du gjort, så lär man vänja sig även om man aldrig vänjer sig helt …

"Det var en riktigt fin hona också och jag fick inga ungar efter henne."
Vad synd….Gråter

Chippers
0

Ursch .. inga ungar ännu …..

!

_Anna93
0

inga bebisar här heller :S

Chippers
0

#12 ;P Kul att båda väntar ungar .. ungefär samtidigt.

Men mitt tålamod börjar ta slut snart *S* De kommer ju aldrig! Fast nu har hon börjat vila mer, ligger mest .. ser ut som en boll *skratt* , och så ser man ungarna sparka som bara den ..ååh längtar så .. bäckbenet är iaf väldigt öppet så snart borde de komma!

idipidi
0

Haha.. inga ungar här heller. Men hon har gått 70 dagar i morgon så jag tippar att de kommer i natt eller under morgondagen.

Chippers
0

Haha … ;P Tre som väntar ungar nu snart alltså! Kul ;P Ni får sätta in bilder sen … ! Ida, vilka raser väntar du? Antar texel/merino? Eller?

…….

Glad

idipidi
0

Alpaca, men med lite tur även texel och merino. *hoppas* Färgerna blir golden/white och cream/white.

Mamman är alpaca men det är 50% chans att hon kan lämna texel/merino. Så det är lite av en testparning.

Chippers
0

Ååh, vad spännande!Glad

FeliciaS
0

Ja, verkligen spännande att få se alla 3 kullarna med ungar…!

Mvh Felicia

Chippers
0

Ja. ;P

Chippers
0

Just det, igår kväll upptäckte jag en pytteliten spånbit med blod på, kan det kanske kommit från Nikita, min dräktiga hona? Kanske ett tecken på att dom kommer snart??

idipidi
0

#20 De ska normalt inte blöda innan, men enstaka gånger har jag hört om att de blöder och allt sen går bra med ungarna ändå. Kontrollera bara så att hon inte blöder eller varar från könsöppningen.

Chippers
0

#21 Okej! Nä, hon varken varar eller blöder från könsöppningen. :-)

idipidi
0

Skönt!

Här har det precis kommit ungar iaf!  Några bilder från födseln kommer i en egen tråd.

Chippers
0

Mmm, lyllo dig. Söta är de ju också, verkligen. :-)

Och inga ungar här än.Fundersam

Chippers
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser Nikita ut just nu.Glad

Chippers
0

Hur många ungar gissar ni på?? Jag gissar på fyra ungar.Räcka ut tungan

[MatildaW]
0

#25. Hjälp vilken stor mage Räcka ut tungan haha, jag gissar på, hm, 4 - 5 ungar faktiskt, magen såg så otroligt stor ut, eller är det kanske hon som är liten i storleken annars? Flört

Chippers
0

#27 Nä, hon är inte liten. Hennes mage är jättestor, större IRL än vad den ser ut att vara på bild skulle jag tro.Räcka ut tungan Ungarna sparkar och har sig som tusan. Bäckbenet har öppnat sig mer så jag hoppas på några bebbar strax.Glad

_Anna93
0

mina bebbar kom nu inatt :D Vi får hoppas på bilder från dej när dina bebbar kommer Skrattande

Sindi med sina små popcorn (inte så lätta att fota dom vill inte va still)

Chippers
0

Ååh, grattis (tror inte jag sagt det innan?) !!! Roligt för dig! Hoppas mina kommer snart med. Självklart kommer bilder sättas in.Glad

Nä, gud vilka små sötnosar! Oh!Kyss Ska du behålla ngn?

Chippers
0

Den ungen till vänster var ju bara för söt!Skrattande De andra med förstås.

_Anna93
0

jag ska behålla den som är mest vit det är en hane i färgen golden /white roan

Chippers
0

Jaaaaa!!! Ungarna kom nyss!! Missade precis när hon födde, kom in precis efter men ååå så söta dom är. Ska sätta in bilder snart. Ida du som är kunnig om färger får gärna säga vilka färger alla har om du kan/vill. Tror att en är endast Chocholate men är inte säker på någon … ska kolla könen om ngn timma. :-)

Jippie :D

Chippers
0

Just det, fyra ungar blev det. :-)

teddy-rex
0

Grattis!!Glad

Chippers
0

Tack! Börjar sätta in bilder på ungarna

Chippers
0

ena honan

Chippers
0

Samma

Chippers
0

:-)

Chippers
0

Hihi

Chippers
0

Alla förutom en ;P

Chippers
0

okänt kön

Chippers
0

..

Chippers
0

Fler bilder kommer sen :)

teddy-rex
0

Otroligt, helt färska. Jättefina!! Den som väntar på något gott…

Chippers
0

#45 Japp, helt färska :)

Tack så mkt!Glad

[natalie742]
0

Jättesöta :-)

Annna
0

Grattis till ungarna!
Jätte söta var de=D Vill också ha!
Den bilden där alla utom en är med… ser två av ungarna ut som goldenagouti/golden/vit och den andra som sobel.

idipidi
0

Kul!

Hängde inte med på bvilken som var vilken men det såg ut som några goag/go/wh och en chocolate eller zobel.

Chippers
0

Tack !! Glad Jag ska ta enskilda bilder på de alla sen, kanske blir lättare att säga vilka färger alla har då.Räcka ut tungan

choklad och zobel, vad är skillnaden?? Emelie sa att hon är choklad …

idipidi
0

Zobel mörknar under uppväxten och blir ofta nästan svarta med lite brun ton som vuxna. 

Det är olika gener som ligger bakom och man kan få lite ledtrådar till vad det är för färg genom att titta i stammen.

Annna
0

Jag tyckte den såg ut att vara zobel eftersom den hade så mörka öron, choklader har ljusare.
Precis som idipidi skrev "zobel mörknar under uppväxten och blir ofta nästan svarta" men om man kollar på dem där det är ljust så ser man att de har en brun ton. Zobel är dessutom alltid rubin ögda.

Chippers
0

Ok! Jag tittar bak på Nikitas stamtavla och hennes mormor är chocholate/white, precis som hon, hon har ju lite vitt under hakan. :-) Jag ser ingen zobel i släkten. Så trodligen är hon choklad va?Glad

Finns även två i hennes släkt som är tortoiseshell, vad är det för färg? Aldrig hört talas om det.Räcka ut tungan

Chippers
0

Sen vill jag även påpeka att hennes ögon inte är rubinögda utan helt svartögda, det är bara min dumma kamera som gör att ögonen ser ut så. Och hennes öron är lite brunaktiga IRL. Lite som pälsen.Glad

Annna
0

ok, men då låter det som hon är choklad:)

tortoiseshell=black/golden/white

Chippers
0

#55 Oki, hon ska iaf stanna :-) och en till.

Aha, okej, tack :)

idipidi
0

Tortoiseshell förkortas ofta tort och är rutig i black/red. Tortoiseshell and white förkortas tort n white och är rutig i black/red/white.

Choklader är faktiskt också mer eller mindre ruby-eyed. Det beror på i vilket ljus man tittar på dem.

Det komer visa sig om hon är choc eller zobel såsmåningom. :)

Chippers
0

Japp .. hon ska ju stanna så jag lär väl märka sen om hon är choklad eller zobel. :) Fast det kanske märks redan efter nån/några veckor?