Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 4465 ggr
Nicey_och_Smulan
0

Kan de äta stjälken?

Kan jag ge mina marsvin stjälken på broccolin eller är det inte så bra? hara provat med mindre bitar och de gillar det…

[MatildaW]
0

Det går bra :)

Nicey_och_Smulan
0

#1 Ja för det är väl inte farligt för dem? Vi männsikor äter det ju inte, men vi är ju så kräsna…haha

FeliciaS
0

Det går jättebra! Det är där den mesta av c-vitaminen sitter :) Människor äter det ju visst! I alla fall gör vi det hemma, på skolan, hos mor resp. farföräldrar, (oftast på) restauranger m.m. Det handlar bara om att det ska vara fint. Stjälken är ju inte så fin utan det är ju mer blommorna ;) Men det nyttigaste på broccolin är stjälken.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

idipidi
0

Det går så bra så. För att inte tala om blasten till blomkålen. Ni vet den som alla plockar bort redan i butiken där den sen slängs. Man brukar kunna tigga till sig hela kassar gratis.

olandsfamiljen
0

När ni ger era marsvin broccoli är den då rå? Jag menar okokt? Har provat med okokt stjälk men de ratar den. De äter blasten på blomkålen men inte blomman på den, okokt alltså. Ska den vara kokt kanske?

idipidi
0

#5 Mina marsvin är inte heller så förtjusta i blomkål mer än blasten. Resten äter jag. :) Broccoli äter de hela grönsaken.

Alla grönsaker bör ges råa.

olandsfamiljen
0

Men squash (hur stavas det?) gillade våra nu, de är rätt kräsna, men det måste väl vara en grönsak som är lite mer "matig". Jah menar sallad, gurka o frukt är ju mer som godis.

idipidi
0

Squash är ganska menlöst, det innehåller inte mycket mer än vad gurka gör. 9 mg c-vitmamin per 100g enligt livsmedelsverket.

F.ö. har jag aldrig haft ett enda marsvin som gillat det, vilket jag alltid tyckt varit rätt märkligt.

FeliciaS
0

#5 Nej, inte ska du behöva koka den inte :) Mina marsvin får färsk broccoli ca 3-4 ggr/v. Men om den inte är färsk - testa det.

#7 Squash/Zuccini är meningslöst som Idipidi säger… Mina marsvin har aldrig gillat det heller. Persilja är väldigt bra och i princip alla marsvin älskar det ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Nicey_och_Smulan
0

Roligt med så många svar, tack!

Då ska de få hela stjälken nästa gång då. De älskar nämligen broccoli. Något som de däremot inte var så förtjust i var Roccula-sallad…hehe, var väl lite för beskt för deras smak Glad

Cedra
0

#8 Fast jag tycker att det onödigt att kalla det meningslöst. Det beror ju på vad man vill få ut av att ge squash, vill man kunna ge det som den enda c-vitaminkällan så visst då kan det vara meningslöst. Men inte som utfyllnad eller vad man nu vill kalla det. De allra flesta av mina marsvin uppskattar squash väldigt mycket.

idipidi
0

Jag skrev iof inte meningslöst utan menlöst, d.v.s. ungefär intetsägande. En matig grönsak fyller för mig någon mer funktion än godis för marsvinen. T.ex. har ett bra innehåll av något som de behöver.

Cedra
0

#12 Ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag läste fel. Men jag anser inte att alla grönsaker som man ger till marsvinen måste innehålla allt som marsvin behöver i näringssyfte. Så jag tycker inte att verken squash eller gurka är intetsägande i allmänhet, utan att det beror ju på vad man har för avsikt med att mata dom med grönsaken.

GroaLover
0

mina marsvin tycker om ruccola-sallad

Nicey_och_Smulan
0

Bara så ni inte missförstod mig…. Jag emnar den stora stjälken där alla "blommor" sitter på…själva "roten"…haha vad svårt det är att förklara….

[MatildaW]
0

Man kan ge hela broccolin, båda "blommorna" och det andra :) allt!

Nicey_och_Smulan
0

Bra det =) Tack

olandsfamiljen
0

Vi har kommit på att våra marsvin gillar majs jättemycket!! Vi vågar dock inte ge dem så mkt av det för vi vet inte om det är så jättebra egentligen.

Men om man vill ge dem majskolvar då (när det är säsong)? Ger man dem råa då eller kokta majskolvar?

shintaida
0

Vi ger våra grisar minimajs som godis…

// Shintaida