Fel på ögonen?
Det vita i underkant skulle jag säga är vanlig ögonvita, inget konstigt alls. Sen är det lite rosa i kanten på första bilden, är det vad du menar? Ser ut som cherry-eye. Om du inte kikat i Ögonsjukdomar,gör gärna det.
Hanna
Bilderna är inte de bästa eftersom jag inte koncentrerade mig på att ta kort på ögona utan hela henne. Ska se om jag kan få till bättre senare.
Jag tycker inte de ser ut som vanligt på något av ögona, alltså inte bara vanlig ögonvita längre utan de är ojämna i form och som på första bilden "nått rött och köttigt brevid", fast de sticker inte ut nån klump eller så.
Jag har läst artikeln om ögonsjukdomarna redan.
Täcker det vita iris alltså?
Fatty-eye är det inte, för det ser ut som en ljust gul-vit-rosa fettsamling i underkanten av ögat. Äggskalsöga täcker iris men jag har svårt att tro att det skulle kunna dyka upp och täcka ett så stort område över en natt. Cherry-eye ser ut som en röd klump, drar du i ögonlocket bör du kunna se den tydligare. Men även om det är Cherry-eye har det ingenting med det vita att göra.
Det finns marsvin med väldigt stora ögon där man ser mycket av ögonvitan, hänger undre ögonlocket lite så kan det ju se lite ojämnt ut. Som sagt tycker jag inte att det ser konstigt ut på bilderna, förutom cherry-eyet då. Prova att ta en bättre bild där det syns bättre.
Hanna
jag rekommenderar att du tar den till en vetrinär för jag är säker på attb de e en ögoninflammation
#4 Agne har ju fått äggskalsöga på äldre dar och det ser inte ut som på Samara. Inte heller enligt de bilder jag sett speciellt likt Cherry eye för de är inte köttigt på de viset. De är mer att nedre ögonkanten har börjat "hänga" neråt…
#5 och 6 kan det var det? Bilden du visar är ju rent av obehaglig och så där illa är de inte på Samara men jag hoppas de går över / blir bra fort om de nu ens är nått fel…
#7 - Kan du ta en bättre bild? Vore bra så skulle jag kunna hjälpa lite mer.
#8 Jag ska försöka senare. Men jag har precis kollat på ögona i solljus och de ser faktiskt inte så konstigt ut längre. Men jag tycker ändå att de verkar lite skumt. Dumt att jag inte kan förklara mig bättre hur jag menar…
Om jag "drar" i ögonkanterna, alltså så jag ser mer av ögat så verkar det som att när jag släpper så går det lite segt att dra ihop ögonkanterna igen… Ska gämföra med alla andras ögon sen.