Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1588 ggr
HLJB
0

När börja rulla långhår?

Tänker i första hand på Lunkarya och Alpaca. Är det pälsens längd som utgör när eller finns det någon tidigaste ålder på marsvinet? Kanske även minsta längd på pälsen?

Creation
0

Det är väl främst pälsens längd som avgör. Är pälsen för kort vid rullning kommer inte rullarna att sitta kvar, låter man pälsen växa sig för lång hinner den bli smutsig och slitas innan man börjar rulla.

För lockiga långhår tror jag att ca 3 månader brukar vara normal ålder för att börja rulla släpet(lunkor lite senare antagligen), men det är individuellt förstås. Rullning av sidor påbörjas senare.

Jag klippte ett par centimeter av släpet på min merino nu när han är 3,5 månader, men det var bara för att han badades och pälsen inte höll sig upp lika bra som vanligt. Annars hade han klarat sig utan klippning/rullning i åtminstone en halv månad till.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

HLJB
0

Tack för ditt svar!

Då "bör"man alltså inte börja rulla en liten lunkaunge som är mellan 4 veckor ioch 12 veckor dådå? Har själv svårt att se att det ens går att rulla så tidigt för pälsen är ju inte så lång då, även om man ska bespara bäbistopparna.

Men det går bra att börja rulla en 4 månaders Alpaca för dem har fått så långt släp och jag vill inte klippa… ?

Royalz
0

#2 Klart det går att rulla, men pälsen kanske redan är förstörd för att kunna ställas ut? Och då finns det ju ingen mening med att spara pälsen om den ändå inte går att ställa ut ;)

Lyan
0

Mina sheltietöser var nerpinkade och förstörda i släpet redan vid 2,5månad, men jag tänker ställa dem iallafall en gång för att försöka få mitt uppfödarnamn.

Det går utmärkt att ställa dem med en mindre pälsskada men man kan inte förvänta sig några superplaceringar

HLJB
0

Jag ställer ut en gång bara för att höra vad domarna säger i pet och ras. Har inga ambitioner eller intresse av att tävla i rasklass vidare sen. =)

Creation
0

#2 Ja, är pälsen inte redan sliten så kan det förstås vara värt ett försök. Dock måste jag förvarna lite om att marsvin som ej sedan födsel "tränats" för att få pälsen rullad osv troligtvis inte kommer att acceptera rullningen i första taget.

Och rullarna är även av andra marsvin intresse, så för att rullarna ska sitta kan det också krävas att marsvinet sitter ensamt eller möjligen i par, ifall det andra marsvinet saknar intresse för rullarna.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

HLJB
0

#6 Mhmmm mkt att tänka på. jag tycker inte marsvin ska bo ensamma och inte heller behöva ha såna där "blöjor" dygnet runt år ut å år in heler… Så frågan är VARFÖR *heh* ska jag då rulla mina när jag inte ens ska ställa ut dem i ras? Hmmm konstig är jag ibland men det är mest för test. Kanske jag klipper ner dem ändå.

Abico
0

#7-  Det handlar ju verkligen inte om år ut och år in :P
Få marsvin går rullade i så mycket som ett år ens.

Hanna 

HLJB
0

#8 Jaja… månader in å månader ut dådå. Oskyldig Ibland mer än en gång per år…

Royalz
0

#7 Vadå mer än en gång per år? :p Rullarna måste rullas om var annan dag hela tiden. Så det är ett krävande arbete att hålla långhår i päls och jag tror dom flesta blir glada så fort marsvinet blir champion så dom kan klippas och sättas i avel ;)

HLJB
0

#10 jag förstår inte vad Du menar?