Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 4266 ggr
isblixt
0

Ringorm / svamp? Annan ohyra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!
Första inlägget här :) Jag har suttit och kollat runt hela kvällen på alla möjliga foruminlägg men inte riktigt hittat rätt.

Jag har en ensam långhårig marsvinshona (hon trivs inte med andra marsvin). Hon är 3 ½ år gammal. Pigg och glad dam som älskar människor.

För något år sedan fick hennes dåvarande burkompis skabb/sellnic och båda marsvinen blev behandlade med 3 sprutor. Allting frid och fröjd efter det. Hennes burkompis dog dessvärre för 2 år sedan pga ålder.

För några månader sen började jag se päls lossna från hennes rygg, bak och framför bakbenen på sidorna. Misstänkte direkt att det var skabb igen, så vi åkte till veterinären och hon blev behandlad. Även denna gång med 3 sprutor. Men ingenting hände… Efter några veckor bestämde jag mig för att åka till en annan veterinär då veterinären i stan inte alls hade den kunskapen eller redskap för att kunna undersöka min lilla älskling närmre. Två timmar bilfärd och 1200kr fattigare hade de gjort ett skrapprov på henne.

Några veckor senare fick jag ett samtal från veterinären där de bekräftade att det var Ringorm. De skrev ut medicin till henne (kommer inte ihåg vad den heter, men det är en katt på framsidan av en grön och vit kartong). Avslutade medicineringen och väntade några veckor men ingenting hände.

Hon verkar inte störa sig allt för mycket av detta, mer än att det kliar, naturligtvis. Hon äter, dricker, bajsar och kissar som hon ska. Piper efter mat som vanligt :)

Hon har inga sår i huden, endast pälsavfall. Sen är det ju så att hon saknar ganska mycket päls numera… Huden är inte vidare mjällig, utan den liknar väldigt mycket hennes vanliga "friska" hud.
Tycker det är konstigt, för Ringorm ska tydligen ha väldigt hög smittorisk. Ingen, inte en endaste som har varit i huset, eller någon av mina föräldrar/släktingar har fått några symptom alls på ringorm… (?)

Tänker gå till apoteket imorgon och handla. Fungoral, är det något ni rekomenderar? Då veterinären som gjorde skrapprovet inte verkade så kunnig är det sista utvägen att köra så långt igen. Har jag möjlighet att fixa det själv så…

Har ni några råd om vad som kan vara bra till min älskling? Bifogar bild också..

Hälsningar Martina :)

Abico
0

Hon är ju inte helt kal, eller? Utan mer tunnhårig?
Det fick mig att fundera över running lice, som käkar på pälsen och ser ut som små larver i pälsen.

Annars kan marsvinet tappa päls om hon får äggstockcystor, men det är framförallt på sidorna av kroppen.

Jag tycker att huden ser fin ut, inte irriterad eller torr som den blir vid många olika ohyror. Så utifrån det tror inte jag att det är svamp eller Ringorm i.a.f.

Hanna 

gnagarlover
0

prova att bada några dagar med hexacil.

[WeepingWillow]
0

Jag tycker det ser ut som pälsavfall vid äggstockscystor eftersom huden ser så pass fin ut. Är hon tunnhårig o kal sådär på sidorna av magen och kanske på magen också?

poppysmarsvin
0

Om det nu faktiskt VAR positivt svar för Ringorm så måste man ju utgå ifrån att det var det också, men att marsvinet förmodligen kom under behandling snabbt. Om det möjligtvis var Itrafungol du fick, så är min erfarenhet att det tar väldigt snabbt bort det mjälliga och "såriga" i huden så den blir slät och fin. Sedan tar det lite tid innan ny päls börjar växa.

Det är ju fullt möjligt att hon har blivit drabbad av BÅDE Ringorm och äggstockscystor. Och vad gäller smittbarheten så är den nog ganska överdriven när det gäller att det skulle otroligt lätt gå över på människor… En del av oss som är drabbade har också själva fått "en dos" fläckar, men många har aldrig fått några symtom - så bara för att ingen i familjen har blivit drabbad så betyder inte det att diagnosen var fel. Jag har i min besättning tex blivit drabbad 2 ggr av Ringorm, och det var bara några få djur varje gång som fick symtom (men alla blev naturligtvis behandlade!).

isblixt
0

Det är så att hon saknar päls på ryggen, där är bara några hårstrån. Sen har hon kliat sig i nacken också, fast inte lika mycket, där är mest tunnhårigt. Även en pytteliten kal fläck mellan ögonen. Sen på båda sidorna av bakbenen. Hon har mycket päls på magen om än något mindre än det var förr.

Kliar de sig när de har äggstockscystor? För som sagt kliar hon sig en hel del. När jag rör vid den kala fläcken på ryggen så reagerar hon genom att rynka huden och göra ett ganska tyst ljud precis som hon är irriterad även om huden ser frisk ut.

Har haft henne på nedanvåningen hela hennes liv förutom nu häromdagen när jag flyttade  upp henne på mitt rum. Har därför kunnat hålla koll på hur mycket hon kliar sig vilket visade sig vara en hel del. Mest ovanpå ryggen.

Nu ikväll tittade jag noggrant igenom pälsen och hittade små små vita "saker" som låg på vissa pälsstrån och på huden. Inte alls många, men på en ganska så liten yta var där ändå några stycken. Kan det vara pälsätare?

Får ringa veterinären på måndag och höra med dom… Känns så surt att ett besök på 20min kostar 450kr i startavgift och sen kostar allt de gör extra. Visst gör jag allt för min lilla gris men det svider lite ändå.

Tacksam för fler svar :)

godisgrisen
0

Det låter absolut som pälsätare. Det behöver man inte gå till veterinär för. På välsorterade djuraffärer finns ohyreschampo som fungerar bra mot pälsätare. Dermocan finns inte längre men fråga efter ett motsvarande. Pälsätare är lätta att få bort.

[WeepingWillow]
0

#5 På så vis, nej dom kliar sig inte vid äggstockscystor så om hon har klåda så är det nått annat. Här hemma har vi aldrig haft static lice eller pälsätare så det har jag tyvärr ingen erfarenhet av, bättre nån annan svarar på det :)

HLJB
0

Jag har nyligt haft pälsätare på mina marsvin. De syns tydligt om det är det, små vit/gulaktiga "genomskinliga" maskliknande saker som är väldigt rörliga. Syns jätte jätte tydligt i svarta pälsar, de sitter vid roten på hårstråna. Med maskliknande så menar jag formen och rörelserna…

isblixt
0

Hm, jag tittade inte jättenoga men de såg inte ut att röra på sig. Däremot satt de nära hårroten och var gul/vita och avlånga i formen. Hon kliar sig som sagt en hel del, även om huden ser 100% frisk ut.
Samma gamla pratglada marsvin i övrigt :)

Vi har inga bra djuraffärer här i Ystad, får kanske åka in till Malmö för att hitta något bra…

isblixt
0

Är det farligt för marsvin att få i sig Pevarylkräm? Mitt marsvin har fått pevarylkräm på vissa områden för att se om det hjälper. Hon kliar ju sig fortfarande med munnen och därför får hon också i sig pevaryl…

Abico
0

#10 - Det är nog ingen större fara, men behandlar munsvamp med pevaryl också och då måste ju marsvinen få i sig något.

Hanna 

isblixt
0

#11 - Okej, tack för svaret :)

Igår tvättade jag även med Fungoral shampoo. Ska väl inte hoppas på för mycket men redan idag tycker jag att hon kliar sig mindre. Jag kan ha fel för det har ju gått så kort tid, men man får ju hoppas :)

isblixt
0

Det visade sig att det var äggstockscystor hon hade.

[Tisslibiie]
0

Oj då det var ju inte bra! Rynkar på näsan

isblixt
0

En livmoderinflammation ovanpå det, livmoderinflammationen är borta nu men cystorna är kvar. Än så länge är de så pass små att de inte stör henne. Blir dom någongång så stora att det kommer bli jobbigt för henne får hon somna in.
Men nu är hon pigg och sitt gamla goa jag :)

[nono39]
0

jag e nog ganska säker på att det inte är Ringorm ifall kanske svamp

[Strawberi]
0

#16 - det var ju konstaterat att det inte var det? Utan äggstockscystor. Står klart och tydligt där uppe.

isblixt
0

Japp, ingen Ringorm här inte :)

[WeepingWillow]
0

Då hade jag ju tyvärr rätt iaf :( Precis samma som min Michie, vi tog bort dom dock :) Hoppas din tjej får vara frisk ett bra tag till!

isblixt
0

Alice verkar inte det minsta irriterad över sina cystor… så ja, jag hoppas att hon får leva ett tag till :) Hon fyller ju trots allt 4 år om ett tag så hon är ingen ungdom längre. Så länge hon är glad och social så anser jag att hon inte behöver tas bort. :)