Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1338 ggr
lilldamberg
0

Ha två flockar ihop?!

Jag och min mamma har tre marsvin var. En hane och två honor var.

Vi började med att köpa hanarna, Linus var bara en bebis och Lukas var 3-4 år gammal. Men Linus blev så kaxig mot Lukas när han var 8-9 månader. Lukas fick knappt någon mat och Linus hoppade gärna på Lukas rygg. De bråkade aldrig, men vi såg att Lukas mådde dåligt av den lille kaxige skitungen, han tappade vikt och blev mattare i pälsen.

Så vi särade på dem och de fick bo själva under en tid.
Jag flyttade hemifrån också i samma veva och Linus fick följa med mig. Linus blev även kastrerad en stund därefter.

Sedan köpte vi oss två honor var. Lukas mår kanonbra idag och ser ut att vara 2-3 år igen!
(han är egentligen 5-6 år nu)

Ja en lång förklaring, men nu kommer min fråga. Mamma har en stor rastgård, på 2x2,5m. Så där har jag släppt ihop flockarna. De går ihop på dagarna och vi har dem åtskillda inomhus på nätterna.

Allt har gått kanonbra, tills häromdagen när det blev lite trångt runt ett av husen och pojkarna rök ihop för första gången någonsin. Eller mest tror jag att det var Lukas som sa till på skarpen mot kaxpellen Linus. Linus fick sig ett litet bett på kinden. Efter det blev han spak och inget mer har hänt. Men de går och tuggar lite mot varandra när de är för nära.

Är jag för naiv när jag tror att det ska fungera att ha dem ihop eller vad tror ni?

Kan jag göra något som underlättar deras samvaro? Förutom att ha många olika gömställen och hus?

Nu ser alltså flocken ut såhär:

min = Linus (kastrerad hane 2år), Älvali (hona 1½ år) Gudrun (hona 1 år)

mammas = Lukas (hane 5-6 år), Gullan (hona 1 år), Signe (hona 1 ½ år)

Tacksam för tips och råd!

[Maijah]
0

Man ska inte ha två hanar ihop med flera honor. Det funkar helt enkelt inte och hanarna kan skada varann allvarligt. (Om inte annat blir de väldigt stressade av varandras närvaro) Om det inte gjort det än kommer de antagligen göra det senare. När en hane går med honor är det bara en ledarhane och alla andra hanar stöts bort från flocken.

Om man har en riktigt stor yta kan man ha två flockar men då får man räkna med bråk mellan hanarna, de måste ju visa var deras revir är. En rasthage på 2x2,5m tycker jag är för liten yta för det, och dessutom, varför låta dem gå tillsammans när de kan skada varann allvarligt förr eller senare?

Varför är inte den ena hanen kastrerad? Är han "steril"?

Caspia
0

Jag har vart med om några fall där man haft flera hanar ihop med flera honor, fast då 2 hanar och 1 hona. Det har inte vart lyckat för någon så jag tycker inte att det är något bra experiment du håller på med.

Som jag tolkat deras beteende blir en hane undergiven och får knappt mat, blir skygg, tillbakadragen, försöker att inte synas eller finnas. Honorna kan bli elaka mot den hanen, bete sig som att de också är hanar och trycka till honom.

En gång var det två hanar som inte var kastrerade och en hona. Honan var jättearg och lågdräktig, den ene hanen var fruktansvärt rädd och den andra var framåt. Det var med stor sannorlikhet han som var pappan (bedömt på att ungarna liknade honom).

En annan gång var det en kastrerad äldre hane, en okastrerad yngre och en gammal hona. Den kastrerade hanen var väldigt rädd, skygg och ägaren beskrev honom som opersonlig, tråkig och ohanterbar. Den okastrerade var definitivt ledaren, han var motsatsen.

I det sista fallet var det två kastrerade hanar och en hona. Honan var elak mot en av hanarna men snäll mot den andra.

Ska tillägga att det inte var jag som satt ihop någon av dessa konstallationer.

Envishet och drömmar

lilldamberg
0

Okej. Låter ju inte bra då.

Jag ska tillägga att den gamle hanen inte är nertryckt nu. De äter allihop tilllsammans och sover och verkar vara tillfreds med livet.

De rök ihop häromdagen och efter det har de bara tuggat lite mot varandra.

Den äldre hanen är troligtvis steril. Ingen av honorna som ändå har bott med honom i mer än ett halvår har blivit dräktiga. Sen är han ju så gammal nu så vågar inte kastrera honom.

Så det bästa vore att dela på dem och låta dem vara två flockar istället då.

HLJB
0

Skulle aldrig våga ha två hanar tillsammans med varken en eller flera honor. Som bäddat för trubbel. :/