Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1458 ggr
queenlinnea
0

För lång resa för dem?

Jag har ett ganska stort problem som gör att jag för tillfället inte alls kan sova och vill därför höra era åsikter för att kanske komma närmre en bättre lösning!

Vecka 30 ska jag tillsammans med min familj, farmor och farfar iväg till Gotland. Problemet: Marsvinen. Jag har ingen aning om vad jag ska göra. Mina närmsta släktingar är bortresta och farmor och farfar är som sagt med oss denna gången. Jag har pratat med diverse grannar som jag har bra kontakt med men dem är också bortresta osv. Då kom pappa med förslaget att ta med dem till Gotland. Jovisst tänkte jag, varför inte.. men de kanske inte pallar resan?

Först är det ca 50 minuter bil till Oskarshamn, och båten över till Gotland tar ca 3 timmar. Eftersom att vi landar direkt i Visby där vi ska bo blir det inte så mycket mer bilåk. Jag vet att de inte ska vara ensamma i mer än ett dygn. Samtidigt känner jag att jag inte kommer kunna koppla av oavsett om de är hemma och sköts av någon som jag inte har så bra kontakt med eller om de följer med till Gotland. Vad ska jag göra?! Klarar dom en sånhär resa?

/Linnea

freddiie
0

Finns det ingen i din närhet som kan ta hand om marsvinen? Inga vänner eller så? För jag tror det är bäst så, det är nog stressigt och jobbigt att ta med sig marsvinen.

Moa-16
0

Vad jobbigt! Hur länge ska du vara bort? Jag tror dom klarar det utan problem.. Vet dom som åkt mycket längre. Men jag skulle aldrig ta med dom. Det är bättre för dom om dom slipper. Har du ingen kompis som kan ha dom?

Om du berättar hur dom ska skötas är det säkert inga problem även om du lämnar över dom till någon du inte känner så bra.

[jejjas]
0

ska man åka långt med djuren bör man tänka på att om det är varmt ska man stana ofta och lufta dom, se till att dom har gurka vatten och hö.

Marsvin brukar klara det bra att åka lång.

se även till att transporten sitter stadigt i bilen och att fläkten inte är riktad rakt på dom.

en artikel om det hittar du här

[Tisslibiie]
0

Annars kan jag gärna ta hand om dem ^^

Sandra-B
0

Det är garanterat ingen fara att ta med dem, så länge de får med sig sina saker och att ni tänker på att kolla till dem då och då under resan (speciellt om det är varm- då kan en kylklamp i buren vara bra så att de kan svalka sig).

Rekommenderar Hannas artikel om ämnet.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Abico
0

Det ska allt gå bra att ta med dom om dom inte kan stanna hemma :) Se till att det inte blir för varmt för dom bara, stanna gärna och lufta dom på vägen om det är en varm dag ni åker, och lämna dom inte i bilen om ni stannar på vägen.

Hanna 

Esme-Kim
0

Håller med ovanstående. Våra marsvin har åkt ungefär motsvarande sträckor utan problem. Lägg kylklampar invirade i handdukar i närheten och ta med en burk med rejält blött gräs, grönsaker, blad etc som de kan få litet då och då. Det blir mysigt för er att få gosa på Gotland! /Agneta

queenlinnea
0

Åh, tack för alla svar!

#2 Vi är borta en hel vecka hehe. Mina kompisar bor så ''off''' så att säga. De måste åka buss in till stan för att ta sig hem till mig. Och de flesta är också bortresta :/

#3 Tack! Ska läsa den :)
#4 Ja, varför inte! Ska prata med mamma om det i så fall.

#5+6+7 Tack! Självklart ska dom få massa gurkor och vätska osv om det nu blir såhär, ska tänka på allt ni sagt :) Tack igen!

Moa-16
0

#6 Okej, tänkte mer om det är värt att ta med dom om du bara ska vara borta några dagar. En vecka är ju inte så långt. Men kan inte dom ha marsvinen oss sig då? Om ni kör dit dom?

FeliciaS
0

Jag skulle försökt få dem att stanna på hemmaplan, kanske ni kan lämna bort dem till någon kompis som #9 föreslog? Miljöbyte, framförallt nya och mycket ljud, kan påverka marsvinen en hel del och de kan bli rätt stressade. Det varierar förstås från varje individ, har dina grisar rest förut?

Själva tiden i bilen är inte så väldigt lång, den ser jag inte som något större problem så länge de har trygga burar och mat :) Jag vet inte hur färjeresan till Gotland är, men jag antar att man inte får beträda bildäck under färd? I så fall blir det ca 3 timmar som ni inte kan kolla till marsvinen, vilket jag skulle tycka kännas otryckt om det var mina marsvin. De gånger jag åkt bilfärja har jag också tyckt att det låter bra mycket på bildäck.

Så försök i första hand hitta någon som kan ha dem hos sig, där tror jag aboslut de får det bäst. En sista utväg kan vara att ni tar dem med er.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Esme-Kim
0

Så här står på www.destinationgotland.se:

Hund och katt ombord
Din hund/katt kan vistas i ditt personfordon under överresan. Möjlighet till tillsyn ges varje heltimme. Uppge alltid vid incheckning om hund/katt medföljer.

Önskar du ha hund/katt med på passagerardäck ska du boka djurplats: SF1500 - vilstol i Djursalongen (del av Försalongen), SF700 - vilstol i djuravdelningen. På SF1500 finns också ett fåtal djurkupéer där hund/katt får vistas. Djurkupé bokas via telefonbokning.

Jag skulle råda dig att ringa och höra med dem hur du bäst gör med smågrisarna. Om hundar och katter får vistas på däck borde väl små pälsbollar också göra det? :) /Agneta

queenlinnea
0

#9 Jag har ringt runt nu och frågat men antingen ska dom vara borta i flera dagar eller så är dom bara hemma någon dag. Så det funkar inte.

#10 Jo, det skulle kännas lite bättre om dom stannade här. Jag har pratat med en kompis som kanske kan  ha dom hos sig nu. Dock bor hon i GBG (Emmsann här på ifokus) men då får vi mötas halvvägs. Så om hennes familj tillåter det så skulle det  nog vara bäst så.

#11 Det ska jag nog göra om plan A och B skiter sig hehe, tackar! :D

agnes_S
0

Angående båtresan skulle jag ha dem i bilen under överresan och titta till dem varje timme, sitter man på djurplats uppe i båten finns det stor risk att man hamnar nära hundar, som inte alltid är vana vid smådjur. Alternativet är ju hytt om man åker den båten där de finns, men det känns onödigt krångligt.
När vi hade marsvin och tog hit dem var överresan inga problem, men det känns tryggt att kunna titta till dem. Så längden på resan tror jag inte man behöver oroa sig för. Det man ska tänka på är att säga till vid incheckningen att man har djur och att inte missa när de sedan varje heltimme går ner med de som har djur till bildäck.
Jag har även åkt med smådjur uppe i själva båten, dock hamster, så visst får man ha dem där precis som hund och katt.

Men det är nog som flera sagt enklare och mindre omständigt att låta någon ta hand om dem på hemmaplan under resan. Glad