Utebur av lagerhylla
Tänkte visa en bild på min (marsvinens…) utebur. Den är byggd av en lagerhylla och har delvis täta sidor för det blåser ofta där vi bor. Eftersom plankorna ligger mot gräset krävs en platt gräsmatta, annars kan marsvinen klämma sig under och rymma.
Hyllan är ca 175x75 cm. Som tak har jag ett mjukt kompostnät som sitter fast i kabelhållare (såna små vita rackare som man spikar upp sladdar på väggen med hjälp av) men det kom inte med på bild.
Materialet kostade 189:- (hyllan) + 159:- (nätet) + 10:- (clips). Den är målad med paraffinolja som tydligen ska vara giftfritt. Den tog ca två timmar att bygga och måla men det går mycket snabbare om man i förväg tänkt ut hur man ska göra sidorna. Jag har använt hammare, såg och spik. Kortsidorna är fastskruvade, skruvar följer med vid köpet men där behövs även en skruvmejsel.
Det blev några spillbitar över och av dem byggde jag ett hus med tre sidor, som ytterligare vindtätar.
Envishet och drömmar

Selma tycker tydligen att buren är i minsta laget… Det är ju till hennes försvar inte särskilt krångligt att göra den större, man får helt enkelt skaffa längre plankor till långsidorna. Då kan man ju såga isär de orginalsidorna och använda dem att täta längre med, eller göra hus av.
Envishet och drömmar

Lagerhyllor är fantastiskt att använda sig av när man gör uteburar :-)
Vi gjorde en av lagerhylla från Ikea 1998 men den slängde den för två år sen då den hade blivit lite äcklig och ostabil efter alla dagar den använts.
Vi gjorde den dock inte så avancerad utan satte nät runt hela, ingen extratätning eller så- men så blåser det inte direkt här heller så :-)
Kan gissa att dina grisar trivs i den- mina gillade den som vi hade :-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Vad enkelt det verkar :) Vad är det för lagerhylla du använt?
Tack för tipsen! Jag borde definivt fundera på att fixa en utebur till dem även om vi inte har någon gräsmatta.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

# 4. Nä, här blåser det ju alltid, marsvinen hade nog fladdrat iväg om man inte tätat sidorna. De trivs jättebra, det är lika roligt varje dag när de släpps ut och skuttar runt och undersöker. Mimmi hoppar jämfota och gör ett pip i varje hopp, Julgrisen kurrar manligt och dansar med rumpan, Allan testar huset och Selma bara äter.
# 5. Lagerhyllan är köpt på Överskottsbolaget. Det finns en på IKEA som är väldigt lik och kostar lika mycket, men min hade ett hyllplan mer (och det är närmare till ÖB härifrån). Ytterligare en skillnad är att på IKEA-modellen skruvas "höjdstolparna" (som alltså blir långsidorna) fast i hyllplanens långsidor, på den här modellen skuvas de från kortsidorna. Jag föredrar det här, annars blir det som ett litet ]format rum på sidorna (om man inte tar sig friheten att inte göra som IKEA bestämt).
Envishet och drömmar
Vilken schyst utebur! =)