Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: boendeinredning
Läst 1972 ggr
[Chamisia]
0

Bygga övervåning till gallerbur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har funderingar på att bygga som en övervåning till min gallerbur, för jag tycker att dom har för liten yta att röra sig på, och jag har ingen möjlighet än att ha en bokhyllebur (men såfort jag har det, ska det byggas! Längtar!).

Men frågan är hur högt upp övervåningen ska vara?
Hur högt upp ska det vara för att att dom få plats under, och hur högt upp för att dom inte ska skadas om dom ramlar ner..?

(eller ska man bygga någon form av "staket" (dock inte med hål, utan som hel vägg), så att den möjligheten inte finns?

Nej, jag har aldrig funderat på konstnär, jag tror inte riktigt att jag skulle trivas i det rampljuset. Men jag förstår om ni tycker att jag är bra. Oskyldig Flört

Tankar och tips, tack!

Mari
0

Jag har en liten hylla i min gallerbur, började att sätta fast den på nedersta gallret så att det vilade på plastramen av buren. Marsvinen började då hoppa upp av sig själv, höjde sakta men säkert och nu är den nog på 3dje hacket i gallret och de hoppar upp och ner av sig själva.

Dock skulle jag rekomendera dig att ha mycket högre upp och kanske så det täcker halva buren för marsvinen vill ju kunna springa där nere och skutta och ibland hoppar de högt. Mina brukar även stå på bakbenen och sträcka sig upp mot gallret en bra bit så jag skulla tycka att de vart väldigt instängda med en stor hylla.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Chamisia]
0

Nu har jag en fundering om jag inte skulle ta en till gallerbursbotten istället, så att dom får dubbelt så stor bur.

Det blir nog så. Så kanske jag bygger en liten övervåning iallafall sedan.

Mari
0

#2 Det tror jag marsvinen uppskattar ännu mera :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Chamisia]
0

Det tror jag med, förstår inte varför jag inte har tänkt på det tidigare. :) Buren står ju bara i källaren och skräpar iallafall!

Frågan är bara hur man ska fixa "övergången" från ena botten till den andra… Hm. Det är ju kanter på 15 cm ungefär som dom behöver kommer över. Visserligen så kan dom kravla sig över, haha. Men tänkte för att underlätta det lite…

Mari
0

#4 Ta två tegelstenar och lägg intill kanten så behöver de inte klättra så högt, fungerar för mina svin när jag testat att bygga ihop :-) Håller även buren lite stadigare med sin tyngd

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Chamisia]
0

Oh, har en hel hög med tegelstenar här, så det är perfekt. Tack så mycket! :D

[Chamisia]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag ritat lite igen, haha.

Såhär hade jag tänkte mig, tror att det kan bli riktigt bra. =)

Synd att man inte kan ändra rubriken… Om någon moderator vill så får den gärna ändra namnet så att det blir mer passande, nu när tråden ändrade inriktning…. :)

[Chamisia]
0

Och det är alltså kompostnät på den andra burbotten, för det ursprungliga gallret är inte bra… Men jag tänkte fästa något nät på kompostnätet, för att vara säker på att dom inte klämmer fast sig där.

Mari
0

Detta ser jättebra ut nu Skrattande

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Chamisia]
0

Vad bra att du tycker det, haha. =)

Glömde skriva att "fleecerullarna" är rör med fleeceöverdrag för att bli mysigare. Så det är också ordentliga gömställen. :)

[Chamisia]
0

Har hittat fler kompostnät med, så nu blir det mera enhetligt med kompostnät över hela :D Kan inte börja förens den 16:e, men längtar!

Då ska jag fixa bilder med, så att det inte bara är konstiga ritningar. :D