Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: raserfärgerteckningar
Läst 582 ggr
Mojma
0

Sheltiens päls = Slutar aldrig växa?

Som rubriken lyder, slutar aldrig en shelties päls att växa? Eller är det snarare så, att efter att den "nått en viss längd" slutar att växa?

Jag har haft peruaner tidigare, och måste säga att deras päls växte som ogräs! Fick klippa & klippa. Man vill ju inte gärna se sina marsvin besvärade av för mkt. päls :( De fick lätt tovor också, iaf RELATIVT lätt, trots att jag borstade. trots att de var mkt. kortklippta ett tag. Men det var mest där bak på peruanerna det blev tovor. Kanske beror på att håret på dem växer framåt.

Hur upplever ni som har peruan/sheltie dem? Skillnad eller likadana pälsskötselmässigt?

Royalz
0

Ja långhårens päls växer hela tiden.

Abico
0

Alla långhår har päls som växer livet ut.
Jag vet inte varifrån du köpte dina peruaner men långhår som föds upp för utställning har oftast lättskött päls. Jag har en lunkarya (2 år gammal) här hemma, klipper henne med några veckors mellanrum och hon har nog dryga 5cm päls över kroppen normalt sett. Jag tycker att det är helt lagom, inget som släpar i marken men fortfarande "långhårig". Däremot borstar jag henne aldrig. Plockar bort lite spån ur den innan jag klipper bara. Den har aldrig trasslat eller tovat och det ska inte heller långhårspälsar göra. Har dom ett långt släp så blir det lätt att det trasslar och blir äckligt. Men håller man efter den med saxen ska det inte behöva varken kammas eller redas ut tovor.
Har man långhåriga marsvin är det ens skyldighet att se till att pälsen inte besvärar eller blir äcklig.

Hanna 

idipidi
0

Sheltie är varken mer eller mindre lättskötta än peruaner, men det brukar verkligen inte vara några problem om man bara vet hur man ska göra. Precis som #2 säger så är det viktigaste att man håller pälsen kortklippt baktill så att de inte kissar på den. Gör man bara det så brukar man inte behöva hålla på och borsta i tid och otid. Rena, lagom långa pälsar tovar i princip inte alls.