Vad ger förhårdnader?
Jag har alltid trott att man ska ha mjukt underlag för att minska risken för förhårdnader på tassarna. Men nu har jag börkat fundera om det i själva verket är bättre att göra tvärtom?
Jag menar i de vilda går de ju på hårt underlag och då slipas ju tassarna… precis som när vi människor filar fötterna våra.
Jag undrar för att mina har börjat få förhårdnader och det blir mer ju mer spån jag lägger in känns det som. Försöker ha minst 5 cm spån och ibland ännu mer och jag byter varje vecka så de inte blir så smutsigt.
Kanske jag har rent av för mjukt i mina burar??
Förhårdnader är helt normalt och jag tycker att det är lika självklart att man får hålla efter trampdynorna som klorna. Jag skulle aldrig minska på spån för att försöka bli av med dom, tror inte att det hjälper heller.
Som du säger behövs det ju en filande effekt för att bli av med förhårdnader eller förhindra att dom uppstår, alltså räcker det inte att bara minska spånmängden utan man får byta underlag helt och hållet. Sandpapper kanske fungerar? 
Hanna
#1 Ja men de skadar nog ändå inte att ha lite mindre spån, jag ska baske mig testa och se vad som händer. Jag menade inte att bli av med förhårdnaderna på samma sätt som filande utan mer att de kanske behöver slitas lite på tassarna.. kanske skulle lägga in ett par stora stenar i en hög eller nått men är rädd att dem ska klämma tassarna då. =/
Kanske ska testa 50/50 av spån och toalätt… *hmmm*
Min erfarenhet är att marsvinen får mindre förhårdnader om de går ute på gräs sommartid. Det är ganska logiskt också då spån ju suger upp och därmed torkar ut tassarna.
#3 Mina går ockcså ute på gräs dock bara när jag är i närheten såklart eftersom vi inte har egen gräsmatta. Undrar just om jag borde testa torv, kan de va nått? eller blanda de me spånet och toalätt.. *hmmm* tål att funderas vidare på.