Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1393 ggr
[nixadorie]
0

Två hanar ihop?

har skaffat ett marsvin, en hanne på djuraffären menar dom att man inte kan ha 2 hannar ihop, men jag känner att jag vill att den skall ha en kompis, kan man ha 2 hannar ihop, finns det risk att dom biter varandra  och slåss när dom blir könsmogna? någon med erfarenhet som kan berätta mer om detta? ( ja jag vet vad djurskyddslagen säger det är därför jag ställer denna fråga) så kan någon med erfarnehet av att ha två hannar berätta lite hur det har gått

Abico
0

Det är inte svårare att ha två hanar ihop än två honor.
Enklast är det om det är en del åldersskillnad på hanarna, så att det inte finns några oklarheter om vem som ska bestämma. Jag har just nu två jämngamla hanar (3 år, har bott ihop sedan ett par månders ålder) som är jättefina ihop, bägge två är väldigt haniga och det låter en del om dom ibland. Med åldern har det blivit lugnare, lite ;)

Självklar ska din hane få en kompis, ensamma marsvin varken har roligt eller är roliga.

Hanna 

[Maijah]
0

Suck, ännu en djuraffär som ger fel info… (inte så ovanligt tyvärr)

Det där med att man inte kan ha två hanar ihop är en myt som bör utrotas!

Ja det går oftast super att ha två hanar ihop, två bröder som växer upp tillsammans brukar funka super och en yngre+äldre brukar funka ännu bättre/lika bra då rangen (den som bestämmer) är mera självklar då. Två vuxna hanar kan vara knepigare att få ihop men oftast funkar det super det med =)

Jag har haft 2 hanar tillsammans först, de var pappa & son. De älskade varann, och nu har jag två bröder ihop, de älskar också varann =)

Ett tips, lita inte på vad djuraffären säger.

[nixadorie]
0

hur stor älderskillnad bör det vara på dom räcker det med några månader?

Abico
0

#3 - Mina vuxna pojkar skiljer det 3 månader på, och det funkar trots att dom är väldigt haniga bägge två. Fick jag välja om i det paret skulle jag ha valt större åldersskillnad. Som det är nu blev dom könsmogna precis samtidigt mer eller mindre och var väldigt jobbiga en period, jag tror att det skulle ha underlättat om det skiljt mer på dom.

Hanna 

[nixadorie]
0

tackar för tipsen då blir det nog ett äldre marsvinSkrattande

FeliciaS
0

Så länge du har en rymlig bur så är det inget problem att ha två hanar ihop. Allra enklast brukar vara att ha en unge med en lite äldre hane, då brukar sammanföringen gå väldigt enkelt och smidigt.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

PernillaS
0

jag har 4 pojkar i hop alla är 1år dom funkar bra ihop lite gnabb ibland men inget allvarligt.

MikaTela
0

Jag har två pojkar ihop just nu utan några som helst problem. Dom två skiljer det ca 1 månad. Funderar just nu på ett tredje, antingen ett äldre eller några månader yngre.

Har haft tre pojkar ihop tidigare under min avel, enda var att jag till slut flyttade skinnyn för den äldre pälsade hoppade över honom och råkade riva honom med klorna stup i ett.

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Mojma
0

Men om man ska ha hanar ihop (jag har alltid bara haft honor) är det totalt stopp att köpa in ett tredje om man skulle vilja det efter lång tid? Kan hanarna absolut enbart funka ihop om det är två & två? Någon som har 3 hanar ihop?

Sandra-B
0

I dagsläget har jag en grupp med fem hanar (en på drygt fyra år- fd avelshane, två på drygt ett år och två på runt sex månader) vilket fungerar bra.

Har tidigare haft tre hanar ihop utan problem flera gånger.

Det finns en risk att det blir bråk mellan de två "gamla" när man sätter in en ny hane till dem (gäller att ha en stor bur och att introducera dem ordentligt) och det ska man vara medveten om när man skaffar en tredje (kan sluta med att de två man hade från början inte vill veta av varandra längre) men totalt kört är det absolut inte.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Mojma
0

Okej jag förstår tack för svaret :) men blir det skillnad om man först har två som hinner bli något år tex, och sedan sätter in 2 bebisar till dem. Ännu värre än bara en eller bättre? Bara funderar , eftersom jag verkligen vill ha dem som keldjur, vill jags atsa på hanar. Men det är så synd om man vill ha en liten grupp, om det inte alls fungerar sen. :/

Sandra-B
0

Jag har testat att både sätta in två jämngamla ungar hos vuxna hanar och att "bara" sätta in en och jag tycker inte att skillnaden är så stor just då. Enligt mig kommer de största problemen när de är runt 5-7 månader då de vill börja hävda sig och så.

Jag har som sagt lyckats med båda sätten men jag skulle nog ändå säga att jag tycker att det har varit lättast när det bara handlat om en yngre- ställningen i flocken är då ganska klar från början när det inte finns två yngre som vill hävda sig.

Gäller iaf att ha större bur än normalt om man vill ha flera hanar ihop enligt den erfarenhet jag har.

Jag har också märkt på nån av mina hanar att de blir stressade i en större grupp, en eller två kompisar fungerar men blir det fler så mår de inte riktigt bra även om de fortfarande äter som vanligt och det inte är något bråk eller så.

Jag har dock även fått höra att jag har en väldans tur och att mina hanar måste vara väldigt "snälla" och ohaniga men då de kommer från lite olika linjer och jag är inte ensam uppfödare av den rasen som inte har några större problem att få ihop avelshanar med andra hanar och mer än två hanar i samma grupp, så känner jag mig inte helt säker på att det är så att jag har tur- tror nog snarare isf att det i rasen har avlats på de lite mer "hanvänliga" hanarna och att teddyharnar då generellt kanske har lättare att fungera med andra hanar, eller tvärtom- att i vissa av de anda raserna har det oftare använts hanar som inte fungerar med andra och därför är problemet större där. Är dock bara spekulation från min sida.

Jag försöker även att välja lite lugnare hanar i min avel just för att jag vill att de ska kunna gå ihop även efter att de gått med hona samt att det ökar chanserna för att de hanar man säljer till sällskap kommer att trivas bra ihop vilket köparen såklart vill.

Om du vill ha hanar och kunna ha mer än två ihop skulle jag rekommendera att du verkligen "undersöker" uppfödare du funderar på att köpa ifrån och verkligen fråga hur dennes marsvin klarar av att bo ihop med andra (främst hanarna), gärna hälsa på hos uppfödaren så att du kan se själv hur de bor och bilda dig en uppfattning om hur det ligger till.

Det finns dock ingen som helst garanti för att det kommer att fungera med mer än två stycken (finns väl iofs ingen garanti för att två stycken heller fungerar ihop- oavsett om det är hanar eller honor) och om man ändå vill testa så får man vara beredd på att det går totalt fel- vilket kan innebära att de två äldsta inte längre accepterar varandra och det anser jag att man måste vara beredd på.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Mojma
0

Okej tack så väldigt mycket för ett mycket givande svar. Då känner jag helt klart att 3 är absolut max. Tack så mkt igen.