Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 2911 ggr
KAK67
0

Värmeslag, förgiftning eller vad??

Hjälp. Lät avliva Lilltilda nyss. Hon var hängig igår, orkade inte hålla upp huvudet och rörde sig bara i nödfall. Men åt glatt i knät gurka och färskt gräs men inte hö i buren - hon la sig i det man orkade inte äta och eftersom hon var fyra år såg jag henne som "gammal". Nu beter sig min minsting på 3 månader likadant. Orkar inte hålla upp huvudet men äter gärna Fortimel när jag matar henne, tar en tugga på gurkan men orkar inte mer. Jag pratade med veterinären nyss och skall ge henne kolsuspension ifall hon råkat få i sig frön från gullregnsträd när hon varit ute, som hon varit hela veckan. Men vet. sa att förgiftning är mycket ovanligt. Någon som varit med om något liknande. De andra sex i flocken och de tre killarn som bor för sig själv visar inga tecken. Känner någon igen symtomen från värmeslag? Tycker inte det stämmer in på det jag hittar. Nu är minstingen nerflyttad i källaren på svala stengolvet och har ett isblock bredvid sig. Jag fortsätter givetvis stödmata henne men vill gärna höra om någon känner igen sjukdomsbeteendet att inte orka hålla upp huvudet. Åker till vet imorgon om det inte blir någon förändring så klart.

Abico
0

Är det värmeslag så kvicknar hon till rätt snart efter att man kylt ner henne. Linda in henne i en blöt handduk och svalka tassar och öron.

Förgiftning känns som om det borde gå fortare, om den första började må dåligt igår redan…

Jag vet inte vad det är faktiskt, bajsar hon bra?

Hanna 

KAK67
0

En enda liten klutt som såg helt normal ut har hon "presterat" på de timmar hon varit ifrån de andra. Samt en liten liten kissfläck.

Abico
0

Okej, har hon piggnat till något sedan hon flyttade ner i källaren?

Hanna 

KAK67
0

Hon är jättehungrig och äter när man stoppar in höstrån i munnen men hon orkar inte lyfta huvudet mer än korta korta stunder själv och hon har inget motstånd i framtassarna. Det verkar ju som någon slags förlamning…

Abico
0

Konstigt. Men fortsätt mata henne, se till att hon får i sig både vätska och hö.

Läste om gullregn nu och det är ju tydligen jättegiftigt. Men symptomen på förgiftning stämmer inte alls med de som hon har.
"intensiv trötthet, kräkningar, diarré, ryckiga rörelser, koma, mild fradga och ojämnt utvidgade pupiller. I vissa fall är diarrén väldigt allvarlig (med risk för uttorkning som följd) och ibland är de ryckiga rörelserna närmast spasmiska." Från wikipedia

Hanna 

KAK67
0

Nej, jag håller med. Jag hittar ingenting som stämmer in på symptomen. Hon fick kolsuspension ca 16.00 och jag har gett henne både hö, paprika och persilja direkt instoppat i munnen samt Critical Care och Fortimel, allt tuggar och sväljer hon med god aptit och nu tycker jag att hon har bättre spänst i framtassarna och hon har nafsat några höstrån själv men huvudet lägger hon snabbt ner. Bara det inte är något baktriellt som är smittsamt som slagit sig på hjärnan eller någon nerv. Det som känns mest jäkligt just nu är att jag troligen lät avliva Lilltilda på fel grunder, hon betedde ju sig precis likadant. Suck!

Abico
0

Hoppas att det börjat vända!
Du kan ju inte göra mer än vänta och se vad som händer nu, fortsätt mata henne bara så att hon får i sig mat.

Hanna 

EvaLuna
0

En tanke - mycke långsökt, men ändå - du har inte sett några fästingar på dem? Fästingar kan ju bära på alla möjliga läskiga infektioner…

Håller tummarna för er!

EvaLuna
0

Hur går de för er? Hoppas hoppas hoppas att de går åt rätt håll!

KAK67
0

Glada nyheter. Vi 23-tiden igår fick hon komma tillbaka till flocken. Då kunde hon hålla upp huvudet längre stunder och åt själv och idag är hon som vanligt igen, tack och lov.

Jag har också tänkt tanken på fästingar men ingen av mina grisar har haft någon i år (som jag sett iaf) och varför skulle två drabbas samtidigt. Däremot hittade jag vissna blommor från fingerborgsblomma när jag krattade hagen igår kväll. De måste ha blåst dit från de plantor jag har en bit från hagen. Roten till fingerborgsblomma skall visst vara väldigt giftig. Frön från gullregnsträdet har vi haft på tomten ialla år och inte råkat ut för detta förut. Det är och föblir en gåta men jag tror ändå att det är något olämpligt de fått i sig som påverkade nervsystemet. Idag har vi 30 grader ute och 26 inne så de får stanna inne med isklampar i burarna. Tack för stöttningen här på sidan.

Abico
0

Åh vad skönt att hon är bra igen! Har varit orolig för den lilla.

Hanna 

shintaida
0

Min första tanke när jag läste tråden, var värmen. De är ju mer känsliga för värme än för kyla.

Härligt att det är bättre!!

Lycka till!

EvaLuna
0

Åh va skönt att höra! Ja, kanske va de nån form av förgiftning iaf…?

tantnett
0

Skönt att den lille piggat på sig.

Marsvin 4-ever Tungan ute.