Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 4824 ggr
Lady-X
2

Hur beteer sig hanar?

Har lite funderingar ang marsvin. Kan verkligen ingenting om dem och hoppas på lite hjälp. Har bara haft kaninhanar förut. Min erfarenhet av dem är att de gärna försöker para sig med allt och alla. Hur fungerar det med marsvinshanar? Vidare undrar jag om det fungerar att ha två hanar ihop eller om de då rider på varandra och bråkar mycket?

De marsvin jag sett på zoo sitter bara och ser livrädda ut i sina hus. Kan marsvin bli tama och framåt även från zoo?

queenlinnea
0

För ett par månader sedan hade jag ett hanpar, båda från zoo, som hade gått tillsammans i över två år. Det var lite trassligt mellan dom var och varannan dag i princip men helt plötsligt blev det rejäla bråk och tussar flög. Det var väl så att dom passade helt enkelt inte med varandra. Jag valde att omplacera den ena till en vän som gav honom en ny kompis(från uppfödare) och det funkar nu utmärkt! Jag skaffade en liten hanpojk(också från upf.) till min som jag har kvar och det går som smort.

Jag skulle dock säga att det inte beror så mycket alls på vart dom är ifrån, utan man brukar säga att ju större åldersskillnad det är på dem desto lättare är det för dem att göra upp om rangordningen. Alla marsvin bråkar och tjafsar lite i början vad jag har lärt mig. Det tar tid för dom att lära känna varandra. Något som tjejerna härinne har lärt mig är att man ska ha is i magen och tålamod :)

Moa-16
0

Brukar oftast gå bra att ha två hanar ihop vad jag hört! Även om det kan bli lite bråk. Och som #1 skrev alla marsvin bråkar en del i början.

Det spelar ingen roll vart dom kommer ifrån. Klart dom kan bli tama om dom kommer från en djuraffär. Finns uppfödare som aldrig hanterar djuren.

Det bror på hur mycket tid du som ägare lägger på djuren!

[Strawberi]
0

Har två hanar ihop, en gång rök dom ihop och sen dress har dom fungerat ''bra'' ihop. peppar peppar!!

Emmsann
0

Jag tog hem #1 marsvin som hon omplacerade och jag skaffade han en kompis och än har dom inte bråkat. Fine, kommer dom för nära eller kittlar varandra så är det klart att då säger dom i från men dom har aldrig slagits eller bråkat så våldsamt. Rangordning löste sig lätt eftersom den lilla som är 2 år yngre än min vuxna hane inte hade något att säga till om. Sen när lillgrabben blir könsmogen kommer han troligen försöka ta över rangordningen och då kommer det nog bli lite knabb men jag tror att annars kommer vara lugna puckar.

Marsvins hanar rider på varandra när dom ska bestäma rangordning. Inte annars. Iaf inte mina och jag har haft hankaniner också och dom rider på varandra för att fixa rangordningen precis som marsvinshanarna.

//Emma

Tina
1

Det rekommenderas att köpa hanar som har en viss ålderskillnad, då blir rangordningen oftast uppgjord automatiskt och blir inget som de behöver bråka om. 
Säkerligen kommer de att bråka och rida på varandra ibland. Jag har en liten hane på snart 1 år och en herre på 5 år. Den lille har nyligen börjat rida på den äldre, och då gäller det bara att ha is i magen.

Jag rekommenderar aldrig någon att köpa marsvin från djuraffärer. Då du skriver att djuren du sett i djuraffären verkar vara mycket rädda finns det risk för att de djuren tar längre tid på sig att bli tama än t ex ett marsvin från uppfödare som redan är handtamt. Dessutom tycker jag personligen att det är en dålig idé att stödja en verksamhet där grossistdjur sitter livrädda i små burar tills de får komma till sina nya hem.
Jag har 4 marsvin som kommer från djuraffär (2 av dem har jag själv köpt från djuraffären, de andra har jag övertagit från tidigare ägare). På 3 av dessa djuraffärsmarsvin märks en tydlig skillnad vad gäller tamhet och kontaktsökning i jämförelse med de andra marsvinen som kommer från uppfödare.

Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

Moa-16
0

#5 Sluta dra alla djuraffärer över en kam! Det finns seriösa. Och marsvin födds inte tama, som du säkert vet? Alla masrvin kan bli tama om man ger det tid & har tålamod. Mina är från en seriös djuraffär och blev tama väldigt fort måste jag säga. Det är helt upp till ägaren. Och dom flesta uppfödare sitter inte i timmar och kelar med sina ungar heller. Bara man kollar upp djuraffären, som man även bör göra med uppfödare naturligtvis!

Tina
1

#6 Jag drar inte alla djuraffärer över en kam utan svarar bara TS utefter min egen kunskap och erfarenheter. 
Jag håller med om att marsvin inte föds tama. Alla marsvin kan, precis som du säger, bli tama. Men för min del känns det logiskt att ett marsvin som har suttit i en djuraffär och varit livrädd i flera veckor kan ta längre tid på sig att bli tamt än ett redan handtamt marsvin från en uppfödare. Sedan finns det säkert djuraffärer som inte har rädda marsvin, men i detta fall svarar jag TS och i djuraffären hon har erfarenhet av verkar marsvinen vara livrädda. Den djuraffären skulle jag inte köpa ifrån.

Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

Moa-16
0

#7 Det lät dock som du drog alla över en kam. Dom flesta marsvin är inte kvar i en djuraffär i flera veckor. Och det är ju individer oxå,marsvin. Det tar olika tid för alla att bli tama. Oavsett var dom kommer ifrån. Och tar man inte upp dom blir dom inte tama, då blir dom livrädd. Men okey om TS hittar en uppfödare som håller på med sina ungar i timmar för att få dom tama innan dom kommer till sina nya hem. Det är såklart det bästa & enklaste (:

simon-alfons
0

jag har två hanar som är bröder. de är nu 1,5 år gamla och går bra ihop. de bråkade ganska mycket vid halvåret men det har gått över nu. nu kan de tjaffsa lite om maten och så.
sedan vill mina ha varsitt hus så de har två hus. på husena har jag vikt ihop handdukar som de vilar på. så på så sätt har de mer utrymme så de slipper sitta brevid varandra hela tiden.

de går iaf bra tillsammans

Mojma
0

Jag måste komma in med en undran här. Många säger här (& i andra trådar) att hanarna ändå är lite småtjuriga över att gå ihop. Jag undrar då, trots att de är flockdjur, gillar hanar att ha sällskap av andra hanar? Jag menar, honorna går ju i princip alltid  mycket bra, de "kelar" tom nästan med varandra i många fall. Ligger nära varandra osv. Men hanarna verkar inte fungera på så vis ihop. Njuter de ändå av varandras sällskap då tänker jag, eller är det bara en evig rivalitet… ?

Abico
0

#10 - Oh ja! Jag har sett flera tidigare ensamma hanar riktigt lysa upp av att få sällskap, det bara spritter i kroppen och dom bara rusar runt som tokiga av lycka.

Och jag kan inte hålla med dig om att hanar inte umgås nära. Tvärtom. Senast idag såg jag min minste pojk stå och slicka burkompisen i ansiktet. Mina äldsta pojkar ligger nu i samma höhög och smaskar.
Däremot tycker jag att det svänger lite mer mellan hanar. Pojkarna som ligger och äter ihop nu satt för en liten stund sedan och hackade tänder åt varandra.

Honor är jämnare är min erfarenhet. Dom kan vara ruskigt stygga om dom är på det humöret men när ordningen är klar i buren så är det klart och ingenting att tjafsa om mer.

Hanna 

Abico
0

Ang. att få marsvin från djuraffär tama:
Vad menas med tam? Att marsvinet skuttar upp i famnen på en när man kommer? Att det inte gömmer sig när man närmar sig buren? Att det hänger över burkanten när det vankas mat och inte visar rädsla för människor? Att det inte bits? Eller vad? Jag måste säga att jag avskyr ordet "tam" för det har en så luddig innebörd.

Jag håller inte med om det som sagts tidigare i tråden om att alla marsvin kan bli tama, inte som i att dom med lätthet umgås med människor och gärna låter sig klappas. Själv har jag haft och mött många marsvin som trots daglig hantering under en lång tid ändå inte trivs i att bli hanterad av människor. Dessa djur visar ingen rädsla i buren, tigger högljutt efter mat och utforskar glatt nya områden - i min mening är dom alltså inte rädda eller skygga. Men dom är inte precis några nallebjörnar att gosa med även om dom inte bitts. Är dom då tama?

Att avla på temperament är viktigt och ingenting som får glömmas i avel, men som olyckligtvis ofta görs både hos grossister som levererar djur till djuraffärer och hos uppfödare, registrerade som oregistrerade. Självklart föds inga marsvin tama men med en mamma som är framåt och orädd för människor får man mycket, ungarna apar efter det mesta som de äldre marsvinen i buren gör.
Att ungarna sedan får åtminstone ett visst mått av hantering de första veckorna tycker jag är viktigt, kontakt med människor från tidig ålder formar snabbt ett ungt marsvin. Och man kan märka tydlig skillnad på ett ungmarsvin som aldrig blivit hanterat mot ett som blivit det. Det är inte mycket begärt att man ger de djur man satt till världen en trygg start och en förståelse för att människan är rätt så trevlig.

När man köper marsvin för kel och sällskap tycker jag absolut att man bör höra sig för med uppfödaren eller omplaceringshemmet (ja, jag tar avstånd från djuraffärer - även om det finns bättre sådana tycker jag att det är osmakligt att sälja djur i affär som varor) om hur marsvinen hanteras, om dom gör det och (om från uppfödare) hur säljaren tänker kring temperament på sina djur.

Jag hanterar mina marsvinsungar från första dagen och tycker att det är lika viktigt att dom har rätt ålder och vikt som att dom inte visar rädsla för människor när dom flyttar.

Hanna 

Moa-16
0

#12 Du har rätt det är luddigt. Men jag anser ändå att alla marsvin kan bli "tama" men som du säger dom behöver inte uppskatta att bli hanterade & klappade för det. Det är lixom en annan sak, så ser jag på det iaf. Och klart dom blir trygga snabbare om dom har blivit hanterade från start. Men jag tror faktiskt att det är få uppfödare som lägger ner tid på det,tyvvärr. Speciellt om man har en stor uppfödning.

Lady-X
0

#12 Med "tam" men jag att de inte bara är orädda för människor utan att de aktivt söker människans kontakt. En stor bonus är förstås om det "tama" marsvinet dessutom är kelen och vill sitta i knä ibland och gosa.

Jag har fortfarande inte fått svar på min undran om marsvinshanar precis som okastrerade kaninhanar försöker para sig med annat än en marsvinshona och ev en rival av samma art i annat syfte. De kaninhanar som jag haft har tagit alla tillfällen att para sig med vad som helst, typ min arm, fötter ja allt. De har dessutom skvätt urin överallt och i det stora hela inte varit särskilt trevliga husdjur. Kan marsvin betee sig lika?

Lady-X
0

"menar jag" ska det stå så klart

Moa-16
0

#14 Men marsvin är bytesdjur/flyktdjur,. Så om du vill att dom ska vara helt orädda och aktivt söka kontakt, så kanske en katt eller hund vore ett bättre val? Är inte alls säkert att dina marsvin som du skaffar kommer gilla att gosa & sitta i knät. Det är helt individuellt!

Abico
0

#13 - Jag vet mycket väl att det är (alldeles för) få uppfödare som lägger tid på att hantera ungarna och tycker att det är riktigt sorgligt.

#14 - Av de fåtal kaniner jag träffat, alla hanar, har det nästan uteslutande varit djur som juckat mot allt och alla. Riktigt äckligt.
Marsvin gör inte så. Dom rider på varandra som ett sätt att göra upp rangordningen, samt för att para honor.

Hanna 

Myosotis
0

#13 Jag undrar om du Moa-16 verkligen träffat många uppfödare och deras marsvin? Enligt min erfarenhet som medlem i SMF sedan början av 2002 och aktiv uppfödare och utställare sedan slutet av samma år, är de flesta SMF-uppfödare mycket måna om sina marsvin och har en personlig relation till sina avelsdjur. Det är även mycket få uppfödare som har "stor uppfödning". De flesta skulle jag säga har färre än 20 marsvin, inklusive ungdjur och pensionärer.

#14 Har aldrig varit med om att marsvinshanar juckat mot något annat än andra marsvin. Och de är inte speciellt sexuellt aktiva annat än när honor brunstar eller när de ska göra upp rangordningen med en annan hane. Unghanar (4-6 månader) kan vara lite hormonstinna, men inte ens de håller på att jucka hela tiden; hormonerna yttrar sig mer i att de vill bestämma vem som är herre på täppan.

Moa-16
0

#18 Nej, jag har inte träffat många, men jag kan tänka mig att det inte är många som lägger tid på att få ungarna tama innan dom kommer till sina nya hem. Med tanka på hur få det är som ens tar upp sina marsvin när dom har två. Det verkar inte riktigt prioriteras. Folk verkar tro dom blir sk, tama av sig själva. Men det tar tid & man måste ha tålamod med dom. Även om uppfödaren har hanterat ungarna mycket måste man ju fortsätta att jobba på det.

[Strawberi]
0

#19 - Du Luneas här på forumet har jag köpt två honor av henne dom var lite blyga. Men någon dag efter var dom framme och åt ur händerna dom stod och ropa på en. Sluta dra alla över en kamm nu. Alla är inte som alla, vet jätte många som håller på med ungarna sedan födseln..

Kolla Royalz på forumet, träffa hennes ungar dom är ju jätte tama.. Nog med detta prat det är om hanar i denna tråd.

Moa-16
0

#20 Ursäkta? Jag drar inte alla över en kam. Finns säkert många som hanterar sina ungar, men långt ifrån alla. Så är det,tyvärr.

Denna kommentar har tagits bort.
Abico
0

Återigen, tänk på tonen tjejer.
Varför sitta inne vid datorn en dag som denna föresten, ut i gräset med er och marsvinen :P

Hanna 

[Strawberi]
0

#25 - lilla hanna. Det är för varmt att ta ut marsvinen det är över 32 grader här…

[Maijah]
0

Nej marsvinshanar brukar inte vara "juckiga" förutom när de ska para en hona. Visst kan de rida lite på varann när de ska bestämma rang men det är inte alla hanar heller. Marsvinshanar brukar markera lite (de släpar rumpan mot marken) och det kan lukta lite grann men de är inte någonting gemfört med kaninhanar som skvätter urin på allt.

#25 Hur varmt har du egentligen? Jag försöker överleva innomhus och det är 32+ i skuggan ute.Flört

Abico
0

#27 - #28 - Äsch vad ni är mesiga, njut av värmen! Men lämna marsvinen inne då.

Hanna 

Moa-16
0

#25 Mina är ute redan. Med kylklampar & gurka klarar dom sig fast det är varmt! Så ta ut dom ni ;)

[Maijah]
0

#29 Nä tack jag håller mig inne;) Äckligt varmt ute ju. Jag har lite svårt för, för hög värme…

[Strawberi]
0

#29 - ts…  Nej tack, dom stannar gärna inne..

Sofieproppan
0

Jag sitter inne på ett jättevarmt kontor…… När jag kommer hem ska både jag och marsvinen vara ute, i skuggan.

Mina hanar bråkar som sagt då och då. Går lite bättre i den utbur de har nu, 200 x 100 men de håller på även där. När vi kom hem i lördags var den en rödriven om nosen, igen. Det är han som inte är dominant som inte ger sig. Han springer efter den andra titt som tätt och ska rida, tills slut blir den andra irriterad. Han skulle däremot aldrig starta ett bråk. 

Jag hoppas ju att det ska lugna sig med tiden. 

Känner igen det där med att släpa rumpan i marken, det gör min ena mycket och där samlas spån och annat i en illaluktande gegga.

Royalz
0

Jag har 2 hangrupper.

I den ena går en hane på 18 månader och en på 3 månader. Dom bråkar aldrig, den yngsta hanen har aldrig ens kurrat eller försökt para sig med den äldre. Dom är bästa vänner. Ja, än iaf ;)

I den andra går det en hane på 9 månader och en på 3 månader och den äldre är på den yngre väldigt mycket och springer och jagar honom på kvällen. Men då brukar de yngre hoppa upp på hustaket för dit tar sig inte den äldre ;) Och så är det den yngres tak, han sitter alltid där och spanar.

Men dom yngre kommer säkert börja sätta sig emot dom äldre när dm blir lite äldre. Så då får jag se hur det går.