Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 755 ggr
Royalz
0

Kan hon vara blind?

Jag har en liten hona är hemma som jag köpte i slutet av maj.

Det första hon gjorde när jag bar upp henne var att bita mig flera gånger i fingrarna.

I buren sitter hon mest stilla i sitt hörn, men kommer fram när det är matdags.

Har testat att ta handen snabbt mot hennes huvud och se om det blev någon reaktion. Men icke, hon bara sitter där och kollar. Gör jag så mot dom andra springer dom och gömmer sig.

Tar man fingern mot hennes öga så blinkar hon inte, så man skulle kunna PETA henne direkt i ögat.

Dock springer hon aldrig in i saker i buren.

Skulle hon kunna vara blind?

Abico
0

Det är möjligt. Fast inga av mina marsvin springer undan när jag för handen mot ögonen på dom, istället vänder dom munnen mot fingrarna för att smaka på det goda ;)

Jag skulle nog säga att hon är lite skygg fortfarande bara. Möjligtvis i kombination med nedsatt syn då.

Hanna 

Royalz
0

Hon har dock aldrig varit skygg, konstigt nog.

Hon kanske bara är trygg i sig själv? Enda gångerna hon kanske gömmer sig är när alla marsvinen i buren blir rädda, inte annars.

Sen Maya dog har hon nästan suttit i samma hörn hela tiden förutom när hon äter. Hon verkar vara ledsen över att hon är borta, om dom nu kan vara det. Maya och hon var bästa kompisar och Maya var den enda som brydde sig om henne. Dom andra bryr sig inte så mycket om att hon existerar. Så hon är lite utanför, dom är absolut inte elaka men hon är bara utanför.

Visst hon är glad och poppar runt ibland, men hon är inte som hon var när Maya levde.

Abico
0

Visst kan vissa marsvin fästa sig vid varandra mer än andra. Jag har hört om marsvin som sörjt bortgångna kompisar så att dom själva till sist har dött.

Hon äter bra och rör på sig eller?
Förhoppningsvis "kommer hon över" Maya om det är det som är problemet, hon är ju ganska ung och kände inte Maya länge, dessutom har hon andra burkompisar. Kanske blir dom bättre kompisar längre fram.

Men håll koll på henne så att hon inte slutar äta eller något. För hon verkar inte ha ont någon stans eller?

Hanna