Köpa från Zoo?
Om man bortser från att man inte vill stödja sådan verksamhet. Har man sämre chans att få ett trevligt och socialt djur bara av det faktum att de är från zoo och uppfödd hos grossist? Många djuraffärer hanterar sina djur mkt och marsvinet har väl en inneboende "tamhet" eftersom de varit i fågenskap i så många år?
Nej, egentligen är risken lika stor att ett marsvin du köper hos uppfödare är lika osocialt som i djuraffär. Men hos uppfödare har du större möjlighet att träffa marsvinet innan i en miljö som det är vant vid och förmodligen beteer sig naturligt i och även hälsa på föräldradjuren för att se vad det är för djur du köper.
Tammarsvin beteer sig inte som de gör i det vilda, nej. Men det är klart, grossistuppfödning är inte kontrollerad och marsvinen där hanteras mycket sparsamt. Så förmodligen är dom marsvinen mer vilda än tama. Och tyvärr är det från sådana förhållanden som de flesta djuraffärer tar in marsvinen.
Hanna
Alla mina marsvin jag haft har varit köpta från djuraffärer som ungar. De har alla blivit väldigt tama och vänliga mot människor. Alice (min långhåriga hona) har även lärt sig att snurra på kommando och lite andra små trix.
Jag tror att ett marsvin blir vad man "gör" det till, alltså tillägnar du mycket tid bland dina djur och lär de att människor inte är farliga så kan vilket marsvin som helst bli socialt och trevligt.
Sen håller jag med om att hos en uppfödare kan man få träffa mor & far och på så vis se hur marsvinet förmodligen kommer bli som vuxen.

Jag är övertygad att man lägger grunden för ungarnas "tamhet" under de första veckorna, det vill säga när det fortfarande bor med sin mamma och syskon hos uppfödaren och att det därför är extremt viktigt att de blir hanterade mycket under denna tid.
Jag har aldrig upplevt att de djuraffärer jag besöker hanterar djuren mycket utan de flesta verkar väldigt rädda (bor dessutom i en stressig miljö med folk som "springer" runt dem hela tiden typ. Kan även garantera att marsvin uppfödda hos grossister inte blir hanterade under de första veckorna i livet heller (och vem vill dessutom stödja en sådan vidrig verksamhet…?).
Tyvärr finns det även uppfödare som inte hanterar sina ungar (dock tycker jag inte att man ska prata om "stora" eller "små" uppfödare för det finns de med ett tio-tal djur som hanterar dem lite och de med ett hundra-tal som hanterar dem mycket) utan istället se till hur mycket tid de spenderar med sina djur.
Självklart finns det djur som kommer från grossister (inte sällan importerade från andra länder till svenska djurffärer) eller djuraffärer som blir underbara sällskapsdjur och djur från uppfödare som inte blir det, jag tror dock att oddsen för att få trevliga djur ökar om man köper ungar från en uppfödare som ägnar sig åt seriös och välplanerad avel än om man köper ungar uppfödda hos grossister som låter en hane konstant gå i en grupp med honor och para sig med dem hur som helst.
Jag rekommenderar alltid de som är på gång att skaffa marsvin att ta kontakt med flera uppfödare i god tid innan man ska skaffa djuren så att man har gott om tid att först och främst bilda sig en uppfattning om uppfödaren ifråga (anser du att uppfödaren har en bra inställning till sinda djur, anser du att uppfödaren har en god djurhållning, får du en bra kontakt med uppfödaren och känner du förtroende för denne, verkar det som att uppfödaren har trevliga djur etc?) när du har hittat en uppfödare du gillar och "klickar med" så försök att åka och hälsa på hos uppfödaren så att du får träffa djuren (speciellt föräldrar och andra släktingar till de kommande ungarna om så är möjligt) och se om du gillar dem (deras temperament etc) och slå till om det känns bra.
När man ska köpa djur tycker jag att man ska vara väldigt kräsen- det är trots allt djur som du förhoppningsvis ska tillbringa en sisådär sex-sju år med i bästa fall. Om det inte känns bra så ta kontakt med någon annan och leta vidare tills det gör det.
Att hitta en uppfödare som man har förtroende för och litar på är guld värt- speciellt om det är ens första marsvin och man kan ha många frågor anser jag.
Lycka till med ditt kommande köp!
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!