Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1526 ggr
isblixt
0

När börjar hon äta igen?

Mitt marsvin på snart 4 år fick livmoderinflammation för någon vecka sedan. Hon gick på Baytril i 10 dagar och Alizininjektion 3 gånger under dessa dagar. Fick Critical Care och Dofilus för att hålla magen i trim.

Nu är kuren över men hon har fortfarande inte börjat att äta så pass mycket hö att jag ska vara nöjd. Hon är jätteglad och pigg, äter sina pellets (från veterinären), grönsaker och frukt, knäckebröd och allt annat, FÖRUTOM tillräckligt mycket hö. Hon äter hö, men inte alls så mycket som hon brukade göra innan hon blev sjuk.

Jag är lite orolig att hon inte ska komma igång med höet igen… :( Hon kissar och bajsar precis som vanligt, alltså en hel del!

Jag ger henne fortfarande Critical Care för att hon ska få i sig det hon behöver eftersom hon inte äter så mycket av höet…

Har någon annan varit med om detta? Jag har ju hört om marsvin som inte kommer igång med maten efter de varit nedsövda osv… Hennes vikt har legat stabilt på 970g-980g jämfört med 925g för 1 ½ vecka sen.

FeliciaS
0

Critical Care innehåller mycket fibrer så du behöver inte vara orolig för att hon inte får i sig tillräckligt mycket fibrer :) Däremot måste ju hon komma igång med att äta höet för att kunna hålla igång magen själv. Mata henne med de tunna, lättuggade stråna och försök uppmuntra henne till att äta dem själv. Lägg in små nya högar ofta så hon blir intresserad. Du kan också plocka massa gräs och ge om hon äter det, kanske blanda upp gräset med höet också.

Jag fick aldrig min hona att börja äta hö igen efter att hon varit sövd och fått tänderna fixade. Dock tror jag det berodde på att hon aldrig riktigt kom igång med höet eftersom hennes tänder hindrade henne.

Det låter ändå som att hon är på rätt väg med tanke på att hon har aptit i övrigt, kämpa på :) Hoppas det går bra!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

isblixt
0

Tack för ditt svar :)

Hon äter de "goda" delarna av höstråna, gärna de med fröer längst ut. Även andra strån. Jag ger henne nytt hö flera gånger varje dag så hon har något gott att tugga på.

Jag har ju märkt stora skillnader sen hon blev sjuk, då var hon knappt intresserad av gurka, hon åt gurka men efter en liten stund ville hon inte ha mer. Nu äter hon gurka, piper efter mer, får sallad, piper igen och får gräs. Sen fortsätter det… Dock får hon inte alldeles för mycket grönt, någon gång får det vara nog :)

Hon är ju väldigt pigg och pratar mycket. Får hoppas att hon kommer igång snart… Antibiotikakuren slutade jag med i lördags, 3/7, 3 dagar sen alltså. Är så orolig för min lilla älskling :( Hoppas att hon börjar äta hö ordentligt igen..

På måndag 12/7 ska vi tillbaka till veterinären och kolla henne så hennes livmoder är bra igen. *Hoppas*

isblixt
0

Alice är nu frisk från livmoderinflammationen. Veterinären kunde knappt förstå att det hade gått så bra.. :)

Nu till det sämre, hon har fortfarande inte börjat äta så pass mycket hö att hon själv kan hålla magen i form. Hennes avföring är inte rinnig/vattnig men den är lite ljusbrun och lite lös när jag trycker på plopparna. Hon är pigg och pratar mycket.
Jag gav henne Critical Care precis…

Veterinären tittade på hennes tänder 12/7 för att se så det inte var något fel på dom, men hon kunde inte se något, hon tittade även inne i munnen på henne.

Lilla dumma Alice, varför börjar du inte äta ditt hö? :(

Finns det något jag kan göra för henne? Borde jag oroa mig? Oroar mig väldigt mycket redan, men finns det någon anledning till det? Hon äter ju allt möjligt, även en del hö men inte alls mycket.