Honor som diar varandras ungar?
Har i storgruppen tre honor som har kullar med bebisar som är nästan lika gamla. Just nu så såg jag att Lemon diade Leias unge.
Visst har jag sett de mslicka varandras ungar och så, men inte dia dem. Har någon annan varit med om samma sak?
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

Absolut!
Hade två honor som var dräktiga samtidigt, de gick inte i samma bur från början men fick sina ungar med ungefär sex timmars mellanrum så jag bestämde mig för att sätta ihop dem med varandra för att de skulle kunna hjälpas åt (den ena fick tre levande ungar och den andra en).
Honan som fick en unga avskydde verkligen sin son- lät honom inte komma i närheten, däremot "adopterade" hon två av den andra honas söner och tog hand om dem under digivningstiden.
Den andra honan brydde sig inte om vilka ungar hon hade utan tog hand om alla fyra med samma glädje (var dock mest den ena av hennes och den andras som var hos henne).
Det är vansinnigt kul att se två honor med jämngamla kullar ihop tycker jag- se hur de hjälps åt med det mesta och så :-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Ja de tvar verkligen en upplevelse :P
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus
Oh ja! Här händer det hela tiden och inget konstigt :-) Ungarna går till den mamma som är närmast och honan tar hand om ungarna oavsett om det är hennes unge eller från någon annans kull.
Har som mest haft 4 honor med ungar samtidigt, med sammanlagt 13 ungar. Flera gången lämnade 3 av honorna alla ungar hos en stackars mamma som såg måttligt road ut… jag ska se om jag kan leta fram någon bild.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Jag hade ett helsike rent ut sagt när jag precis börjat med marsvin. Hugo tog sig ut och parade 5(!) honor på en natt, när ungarna föddes tog mammorna hand om allihopa och ni kan ju gissa hur lätt det var att komma på vilken som var mamma till vilken unge :-S
Hade även tre kullar vid ett annat tillfälle, Mys hade 4 ungar, Chess 5 och Donna 4. Donna dog när ungarna var ca 2,5veckor och då adopterade Chess dem, dessutom hade hon också Mys 4 då Mys snabbt kom på att hon kunde få barnledigt om hon dumpade av dem hos Chess. Så där kom min minililla Chessy med inte mindre än 13(!) ungar som ett lämmeltåg bakom sig, det konstiga var att Chess tappade inte mer i vikt än Mys, även om Mys var rejält tjockare efteråt eftersom hon hade mer att ta på (tjockis)