10 veckors hane - vilken ålder på kompis?
Nu behöver jag råd från kunniga. Har fått hem mitt första marsvin. Han är ca 10 v. Vilken ålder börj välja på hans blivande burkompis? Riktigt liten bebis eller äldre hane? Nu är han ensam…

"bör jag välja" ska det stå!
Det beror ju även mycket på hur individerna är och trivs/passar tillsammans men om du vill ha minst risk för bråk så ska du nog ta en hane som är runt 1 år eller äldre.
Viktigt är ju först och främst att han får en kompis så fort som möjligt nu.

Vill givetvis hitta en kompis så snart som möjligt. Men jag tar inte första bästa heller. Vill ha en trevlig individ till min sötnos och ngn som även jag kommer trivas med i många år?
Det finns väldigt många hanar som letar hem som är 1 år och uppåt. Det skiljer 2 år på mina och dom går superbra ihop. Aldrig bråkat eller tjaffsat då jag tror att den äldre hanen har lugnat ner sig (dom gör det med åldern) och då vet den mindre hanen att den stora hanen har makten! Kanske du kan hitta en äldre omplaceringshane om du bara vill ha en som sällskap? :-)
//Emma
#3 Jag tror inte heller du behöver oroa dig, de flesta marsvin är trevliga och om du tar en äldre hane så kan du ju åka och hälsa på först om du känner dig osäker. Lite äldre, tama, trygga hanar brukar vara helt underbara marsvin. Kollat på några omplaceringshem?