Ang. vägguttag
Finns det någon som vet hur det fungerar med vägguttag och så när det kommer till marsvin? Jag har nämligen ett vägguttag precis vid buren som de iofs aldrig någonsin brytt sig om, och jag har inte heller sladd eller så i. Är bara orolig ifall de skulle kunna få stötar OM de nu någongång skulle nå upp och gnaga på den vita plasten? Vet någon kanske också om det finns någon form av "barnsäkerhets-lucka" eller något man kan bygga på som täcker liksom? Har kollar runt på ikea och så.. men hittar bara de här man sticker in i hålen liksom?
Tacksam för alla svar! och glad midsommar… i efterskott :)
Jag vet inte om marsvin kan få stötar av vägguttag(men tror inte att de kan det såvida de inte slickar/nosar direkt i de mindre hålen), men är du orolig kan du ju helt enkelt tejpa över det med silvertejp t.ex. :-) Billigt och bra. Jag antar att du inte använder vägguttaget ändå?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Tjejer har en tendens att kissa på varandra om de blir för närgångna, tex vid brunst. Vet inte om du har tejer dock..eller om det bara är mina om gör så? :P Tänker att man kanske ska täcka vägguttaget, en stråle kiss i det är nog inte så bra..bara spekulerar nu dock
Helena
Tack för svaren! :) Nä jag använder ju inte vägguttagen, så du har nog rätt i det att jag kanske bara ska täcka över dem! Vet bara att mina ibland tycker om sådant som är nytt/luktar annorlunda och börjar därför gnaga… dätrför jag egentligen inte har velat pilla. Och ja, det är honor och en kastrerad hane… har faktiskt inte tänkt på det där med kissandet innan :S vätska överhuvudtaget leder väl ganska mkt. Är SUPERkass på el och allt sånt här, därför jag frågade… så att ingen tycker att jag är en "trögis" nu :). Det blir silvertejp eller ikeas barnsäkra saker :)
Tack igen!
Du har redan fått bra svar :), men tänkte bara tillägga att jag hade nog täckt över med silvertejp. Väldigt fin bur och fina marsvin har du :)
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
Har varit med om marsvin som slickat på vägguttag… Det hände ingenting men kändes inte så jättelämpligt ;)
Jag tror att det är Ikea som säljer barnsäkringar man kan sätta i vägguttaget, pluggar i som en vanlig kontakt så att det inte går att PETA i hålen. Det finns även någon modell som skyddar men ändå gör det möjligt att använda vägguttaget, vet inte var man köper dom dock.
Hanna
Tack för alla svar! Alla här på Mifokus är alltid så himla snälla och hjälpsamma! :) Jag har nu tejpat, för säkerhet skull.
Tack igen!