Är släthåriga lugnast?
Jag vet att det handlar om individer och bla bla… men har för mig jag läst att släthåriga tenderar att vara lugnast. Ligger det ngn sanning i det?
Nej jag skulle inte säga att släthår är lugnast :P
Det varierar lite mellan olika linjer, färger och teckningar och så personlighet då.
Men teddy och rex tycker jag generellt hör till de lugnare raserna (fast jag har en skogstokig teddy här hemma så det gäller ju inte i alla lägen, haha).
Hanna
Det kan jag nog inte hålla med om.. Alla mina släthhår är mer vilda än tama nästan.. Jag tror det är olika faktiskt med vissa marsvin inte rasen i huvudet taget utan personligheten.

Som du själv skriver så är det väldigt mycket upp till varje individ hur de är och det ligger mycket i vad Hanna skriver i #3 att det varierar mellan olika linjer.
Jag har haft både släthår (sex stycken selfar och en satin), långhår (en peruan, en coronet och två alpacor) och strävhår (36 vuxna teddy + 18 teddykullar) samt en blandis (mellan teddy och virvel) och det stämmer inte alls för mig att släthåren är lugnast, snarare tvärtom.
Jag har upplevt mina släthår som väldigt livliga och att de har fullt med spring i benen och väldigt nyfikna, de har suttit stilla och gosat också men inga långa stunder. Har dock träffat jättemysiga och lugna (halvvuxna och vuxna) släthår också så det varierar definitivt. Lugna släthårsbebisar (nyfödda typ) har jag dock sällan stött på, men efter några veckor så brukar det bli marsvin av dem också ;-P
Långhår har jag upplevt som extremt lugna, de fyra jag har haft gjorde inte många knop utan låg jättegärna och gosade eller satt typ där man satte dem :-P Mitt lugnaste, gosigaste, goaste och min absoluta favorit av alla jag har haft var en peruan- saknar henne fortfarande så oerhört mycket att gör ont bara att tänka på henne trots att det var drygt sju år sedan hon dog drygt fem år gammal :-(
Teddysarna är min absoluta favoritras och har alltid legat mig varmast om hjärtat. Jag upplever teddyn mittemellan släthår och långhår. Jag tycker att teddysarna generellt är lugna men samtidigt nyfikna. Mina grisar ligger gärna i famnen och gosar men springer gärna på golvet eller liknande och utforskar nya saker- den perfekta rasen enligt mig ;-P
På bild min goa peruantjej Lovisa <3
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Nej jag skulle inte heller påstå att släthåriga är så jättelugna av sig. Inte Abessinier:s heller, de brukar vara ganska nyfikna och busiga vad jag har upplevt/har sett.
Rex/Teddy (har dock bara haft Teddy själv) upplever jag som lugna, samt långhår.
Sen beror det ju mycket på hur mycket tid du som ägare lägger på dem =)
Det beror nog mer på linjer än ras. Men generellt kan man ju säga att långhår är lugnast, eftersom de oftast är avlade efter att vara lugna och lätthanterade, så att man kan hantera deras päls utan problem. Dock har jag/har jag haft två långhårshanar som jag kan kalla för raka motsatsen. ;) Livliga, roliga killar.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
håller med tycker också att långhåren är lugnast utan tvekan.

Nej, håller inte med alls. De är stirrigast, självklart beror det på hur mycket man hanterar dem.
Men teddy är den lugnaste sen långhår, enligt mig.