Hur mycket skillnad?
Jag undrar hur stor ålderskillnad det ska vara på hanar för att de ska gå enklast ihop. Jag vet att en mycket äldre & en mycket yngre tex går allra lättast att sätta ihop, eftersom rangordningen då redan är "klar" från början.
Men, om man sätter ihop en 4 månaders kille med en som precis är leveransklar, underlättar detta mycket/något, eller kan man då lika gärna köpa två jämngamla?
OCH, påverkar åldersskillnaden på de första 2 om man eventuellt vill kunna sätta in en 3e hane efter ca 1 år? (Ett exempel, då jag vill veta hur allt troligen skulle fungera för att lättare kunna planera om det enbart är 2 som kommer gälla för all framtid i samma bur, eller om det finns chans att kunna ha fler individer ihop)
Det jag kan svara på är att om du vill kunna ha flera marsvin ihop ska du välja honor. Hanar kan man nästan bara ha 2 & 2.
#0 Det beror lite på, ifall det den åldersskillnaden ska underlätta eller inte. Vissa hanar börjar göra upp om dominans tidigare/senare än andra. Det viktigaste är väl att marsvinen inte hamnar i denna period samtidigt, så att den ena hinner ta över ledarrollen ordentligt innan. Det är lättare för ett marsvin som är dominant att behålla sin roll, än det är för två "rollfria" marsvin att bestämma vem som ska få bli ledare.
Generellt brukar hanarna vilja göra upp om dominansen när de är runt 6 månader gamla(5-7 månader). Du säger att det ena marsvinet skulle vara 4 månader och det andra 1 månad, 3 månaders åldersskillnad alltså? Denna åldersskillnad kan underlätta dominansuppgörelsen. Då bör den yngre inte hinna hamna i samma period och den äldre hinna ta sin plats som ledare. Men man vet ju aldrig.
Det kan funka precis lika bra för två hanar som är jämngamla.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.