Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 8158 ggr
csilla75
0

transportbur-hur stort?

håller på att undersöka transportbur-marknaden, vill gärna köpa en som är tillräckligt stort för 2 marsvin. Funderar på transportbur till katter…

vad har ni för transportburar? mått? "inredning"? bifoga gärna foto om ni har. tacksam för all tips…

Abico
0

Kanske kan artikeln Att resa med marsvin ge dig lite idéer.

Jag har själv en duvtransport med plats för fyra marsvin, ett par kattransporter i olika storlekar och en hemmabyggd (plastback med gallertak).

Jag avråder alltid från att transportera marsvin ihop, om det inte är mycket korta sträckor, även de bästa vänner kan ryka ihop i ett så litet utrymme under en resa med mycket nytt runt omkring. Det går dock att bygga en avdelare till kattransporten så att marsvinen får varsitt fack. Då är det alls inget problem att transportera dom i samma transport och det underlättar ju att bara behöva släpa på en när man ska iväg.

Hanna 

csilla75
0

Tack för tipset! Har hört innan av uppfödare att man inte ska ha 2 marsvin i samma bur då de kan ryka ihop. Så det rådet tänker jag absolut följa! Fastnade för Biltemas katt-transportbur, den verkar tillräckligt stor, luftig och praktisk överlag. Får dela av det med ett galler så tjejerna kan se men inte komma åt varandra. Glad

Är inne på att ha antingen fleece eller handdukar på bottnet av buren, sedan en massa halm. Medtas också gurka och vattenmelon även om jag kommer att erbjudade vatten under resans gång. Tänker även ta med färsk gräs som jag klipper samma dag.

Något mer jag bör tänka på? Kom gärna med förslag på fler vattenrika grönsaker man kan erbjuda de under resans gång. Vi kommer att ha kylväska med oss så grönsakerna kommer att serveras "lagom" kalla. Glad

Abico
0

I kattransport har jag alltid handduk i botten, för annars blir det så mycket spån överallt eftersom det inte finns något som stoppar det framtill. Och så lite hö till marsvinen. Vad ska du ha halm för?

En bit gurka i transporten är alltid bra så att marsvinen kan få i sig vätska. Åker man på sommaren när det är varmt, eller åker väldigt långt bör man stanna och titta till marsvinen någon gång så att dom är ok.

Hanna 

Sandra-B
0

Tycker att ni fått med det mesta men vill tillägga att om man åker en varm dag så är det kanon att ha kylklampar med sig till djuren som man virar in i en handduk och lägger i buren så att de kan kyla av sig om/när de blir varma.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

csilla75
0

#3: halm? jisses, menade såklart hö. Skäms

#4: kylklamp har jag också koll på, vissa uppfödare rekomenderar dock blöta handdukar att lägga på buren istället. klamparna kan nämligen röra på sig under transporten o kanske klämma marsvinet.

Abico
0

#5 - Uuuhhh… blöta handdukar? Då blir ju marsvinet… blött :P
Näe, kylklampar är bäst. Och dom är ju inte tunga precis, har svårt att tro att marsvinet skulle kunna bli klämd av dom. Mina sitter och flyttar runt kylklamparna hela tiden, puttar dom hit och dit, så skulle kylklampen trilla på dom kan dom allt putta tillbaka den.

Hanna 

csilla75
0

#5: oj, jag måste bli bättre på att förklara vad jag menar…. Tungan ute jag menade att man lägger den blöta handduken buren inte i.

Dolly-Fifi
0

Vi har en Ferplast kattbur till våra tjejer. Dock hade jag ingen aning om att de borde sitta för sig själva.. Vid två tillfällen har de åkt ganska långt…dvs ca 1½-2 timmar. Och då har de suttit tillsammans i ett hörn. De var väl rädda och skyddade varandra verkade det som.

alskarkolhydrater
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte nyligen två katt/hund-transportburar på ÖB. 195 kr/styck

Har också kollat de på biltema men de var verkligen jättesmå när man såg dem i verkligheten (47x32 dvs 47x30 de mäter ju bara den bredaste delen, alltså plasten som "sticker ut" på sidorna) :/ De på ÖB är mkt större (35x60 riktigt mått) och så är de ju bara 45 kr dyrare :) Det finns även en lucka upptill som man kan öppna om man vill ner med handen och ge dem något eller bara lufta lite extra + ett miniförvaringsfack uppe på taket, där man kan ha resemat :) Superstabil med!

haha… nu låter det ju nästan som om jag jobbar på ÖB… men jag har själv letat runt som en galen kvinna och blev helt överlycklig när jag hittade den här.

Innuti virar jag in tidningspapper med fleecetyg. Alltså så de inte kommer åt tidningspappret. Tidningspappret suger upp kisset och så kan de samtidigt ligga på ngt mjukt :)

Abico
0

#7 - Men hjälper det verkligen då?

#9 - Såna är mina kattransporter också :) Har en modell större och en mindre, tycker att dom är riktigt bra och tack vare luftränderna på sidorna kan man lätt sätta upp något och få två delar.

Hanna 

alskarkolhydrater
0

#10 två delar? ååååh… har jag missat något mer bra man kan göra med burarna? Min mamma sa något om det med men jag trodde hon svammlade.. haha! :)

Abico
0

#11 - Jag har aldrig gjort det, men det borde vara väldigt lätt med en pappskiva eller galler och bara fästa det på sidorna genom luftränderna.

Hanna 

alskarkolhydrater
0

#12 ahaa…. ja nu ser jag vad du menar :) super! Tack för tipset!

csilla75
0

#9: inte alls, tar tacksam emot alla tips! har bara sett bildtemas på foto, tänkte köra dit o kolla upp det först…

finns de du köpte på öb och är dessutom större så blir det absolut en sådan. de var riktigt snygga t.o.m! var det längesen du köpte de? hoppas ÖB i Malmö har de också… Obestämd

#10: ingen aning, tror hon menade eftersom handduken är blöt (kallt vatten) så kyls även luften runt omkring buren ner.

alskarkolhydrater
0

#14 Ja jag hittade mina på Öb toftanäs :) Och då fanns det många kvar! Det var inte så längesedan heller. Ring dit och hör med dem! Så kan de kanske lägga undan isf :)

Det finns en till som är lite mindre än öb och lite större än biltemas. Ute på Jula :) Dem har dessutom stålgaller framtill. kostar 179 kr.

Tyvärr är mina små tjockisar lite för stora för att få tillräckligt med utrymme i dem :)

alskarkolhydrater
0

Det finns ju de här också… om man vill slippa kylklampar och blöta handdukar :)

Transportfläkt

De finns på en del arkenzoo att köpa med… fast lite dyrare då givetvis..

csilla75
0

#14: superbra tips! ska ringa till ÖB, kollar även upp den på Jula.

Abico
0

#16 - Smart grej men ingenting jag skulle vilja ha till marsvin eftersom dom är känsliga för drag och det då inte känns bra att ha en fläkt riktad i ansiktet på dom under en lång resa.

Hanna 

csilla75
0

en fundering bara…. om man har buren i bilen där ac-n är på (inte riktad mot de!) och det är säg 20 grader. varför behöver de kylklamp egentligen ? 20 grader är inte för varmt ju.

alskarkolhydrater
0

#18 Nä jag tänkte på det med faktiskt :( är lite svårt med hur man ska göra med marsvin.

När panikvärmen slog till nu för någon vecka sedan blev man ju helt desperat! Jag har nog aldrig tidigare slösat så mycket pengar på nedkylnings-saker så som jag gjorde den veckan! Detta är ju första sommaren med marsvinen så jag visste inte riktigt vad som väntade… Fick kolla dem lika ofta som man måste kolla små spädbarn :D haha