Bästa tips för att få nytt marsvin tamt!
Som rubriken. Hur bär man sig åt. Jag försöker hantera honom ofta och korta stunder. Upp i famnen, ner i buren, upp igen osv. Mutar med godis. Han är stressad..
När kom han till dig?
Fortsätt som du gör nu men låt honom vänja sig lite vid sitt nya hem också. Det är mycket nya dofter och så. Han kan ju även bli mycket stressad utan kompis så han borde få en kompis snarast.

Ok. Då fortsätter jag så… Jag söker kompis. Jag tror inte han dör av att vara ensam tills jag hittar ngn lämplig. Det handlar ju max om några veckor. :-)
Dör gör han ju inte, men ensamma marsvin har inte den trygghet som en kompis ger och brukar därför vara svårare att få tama. De beter sig helt enkelt inte som marsvin ska göra när de är ensamma.

#4 Jag förstår.
Det fanns inga andra hanar i den buren han gick som var trevliga. De var väldigt skygga. Utom min lilla kille förstås. Därför letar jag kompis på annat håll. Det så många trevliga hanar till salu i Gävle nu. Ingen från uppfödare och inga på Zoo. Jag har ju satt ut "annons" här med…

"Det finns inte så många trevliga hanar till salu" ska det stå.
Klappa honom i buren ofta, hellre än att ta upp och ner honom ofta ur buren. Av egen erfarenhet kan jag säga att ett marsvin som är vant vid att bli klappat i buren är lättare att få upp ur buren, vilket innebär mindre stress när man plockar upp marsvinet.
Det tar tid att tämja ett marsvin. Du har väl inte haft honom så länge? När han heller inte har någon kompis är det ju helt förståligt att han inte vill bli tam.
Fast kan man inte hitta kompis till ens marsvin ganska snart tycker jag att man borde ha väntat med att skaffa marsvin över huvud taget.
Sen kan du ju vidga dina vyer genom att söka marsvin i Uppsala/Stockholm också. Det tar max 3 timmar till Stockholm från Gävle, vilket jag själv i alla fall tycker är helt överkomligt. Transport är ju heller inte omöjligt från andra delar av landet. Det finns många på forumet som fått marsvin ditskickade från andra sidan Sverige.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#5 Men dom flesta marsvins bebisar är "väldigt" skygga & spralliga i början. Det är så dom är. Det är marsvin du skaffat dig! :P Sen går dom allra flesta marsvin att få tama. Bara man har tålamod & ger det tid. Det handlar inte om att dom inte är "trevliga" Det vktigaste är trots alllt att du hittar en kompis till dit marsvin!
#8 Instämmer.

#7 Jag har mailat och haft kontakt med flera uppfödare i Gävle. Faktiskt alla tror jag. Även Stockholm, Uppsala och norr om Gävle. Jag kan inte åka själv och hämta utan måste få levererat till Gävle. Jag är ensam hemma med två små barn och inget körkort tyvärr.
Jag har aldrig haft för avsikt att det ska gå längre än några dagar till max en vecka eller två innan han får kompis! Jag gör ju mitt allra bästa för att hitta en dessutom! Tycker att du går på hårt som säger att jag "inte borde ha skaffat" honom om jag inte har kompis direkt. Jag föll för just HAN och ingen annan. Jag frågade om jag "fick reservera honom" i butiken tills jag hittat kompis. Det fick jag inte. Så jag valde att köpa honom NU innan ngn annan gjorde det. Dessutom gör jag inget annat än att leta kompis åt honom. Bättre matte eller mer angagerad matte än mig kan han inte få!

Tusen tack för alla snälla tips om att få honom tam! Känns som att jag gjort hyfsat rätt hittills :-). Försöker även klappa honom i buren och vänja honom vid det som ngn skrev.

Har till min stora glädje hittat i alla fall 2 st pojkar. En kan komma i helgen och den andra i mitten av nästa v.
Den ena är ca 6 mån och den andra är 1 år. Den som är 6 mån kan komma i helgen redan. Tror dock att den är mindre hanterad men har trevliga föräldrar. Har åldern stor betydelse för hur det kommer fungera, dvs 6 mån eller 1 år?
#12 Det är dock inte så smart att ha 3 hanar ihop tyvärr. 2 brukar funka bra, men att ha 3 ihop är som sagt inte så smart då dom garanterat kommer ryka ihop så småningom.
Håller med #13 om att 3 hanar oftast inte funkar om de inte vuxit upp tillsammans och har stooor bur. Bara nyfiken, varför gick du från att desperat försöka hitta EN kompis till att plötsligt köpa två?

#13 och #14 Missuppfattning! Det är ovanstående hanar som jag har att välja mellan, alltså jag ska välja en av dem! Jag undrar vilken av dem som passar bäst, om det har stor betydelse om jag väljer den som är 6 mån eller han som är 1 år att sätta ihop med min lilla?
#15 - Nej det spelar ingen större roll, ta den du gillar bäst.
Hanna
#10 Jag menar inte att vara hård och jag dömer dig inte för ditt val(och tror verkligen inte att du är en dålig marsvinsmatte för det!), jag säger bara vad jag tycker och hur jag själv hade resonerat. Jag är helt enkelt av den tron att det alltid finns fler fiskar i havet. Jag har fastnat vid flera marsvin genom årens gång, men eftersom tajmingen inte varit rätt de gångerna har jag inte köpt marsvinen. Och ändå har jag hittat kandidater som är hur underbara som helst när tajmingen faktiskt varit rätt. Men det kanske bara är jag som är ovanligt öppensinnig och tålmodig av mig. ;) Och så handlar det väl en del om tur och utbud, osv.
Jag förstår dig hur som helst. Alla människor resonerar olika. Hoppas att du inte tog för illa upp av min kommentar, för det var verkligen inte illa menat.
#12 Skönt att höra att du hittat två hanar som har möjlighet att bli kompis åt din kille, då får han ju en kompis väldigt snart ändå. Tajmingen blev rätt. :)

#17 Tack. Det är lugnt. Jag är inte av den tålmodiga sorten tyvärr, inte på långa vägar faktiskt. Här är det nu, nu, NU som gäller! Inte alltid så smart. Som tur var löste det sig i varje fall. Jag har varit ihärdig i mitt sökande :-).