Ihopsättning hanar, hur bär jag mig åt?
Nästa vecka kommer min snart 3 mån hane få en äldre kompis som är ca 2år. Hur ska jag göra då jag sammanför dessa två så att det blir så bra som möjligt?
Nya hanen (alltså han som är 2 år) har varit låg i rang hos son förra ägare och blivit "mobbad" där av annat marsvin. Kommer han ändå bli hög i rang hemma hos mig eftersom han är så mycket äldre än min lilla? Hur fungerar detta med rangen när min blir könsmogen? Ändras villkoren då så att han tar över den gamla?
Läs artikeln om att sammanföra marsvin, vetja. :-) Dock bör ihopsättningen inte kräva annat än att man sätter ihop dem i en neutral(utan den andres doft i) miljö, om ens det. 3 månader är fortfarande väldigt ungt.
Ja, 2-åringen kommer att bli i hög rang ändå. Åtminstone fram till att ungen är runt halvåret, men troligen behåller marsvinet sin höga rang även då.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Det borde inte vara några problem, satte igår ihop en 4 månaders hane med en 2 åring som gått med hona och det gick jättebra.
Har haft en 2 årig och en 3 åriga avelshane ihop med min 3 månader gamla hane, inte samtidigt alltså utan först den ena och sen den andre. Allt jag gjort är att städa ur buren (d.v.s. byta smutsigt spån mot rent, inget extra tvättande och grejande). Jag badade ingen av hanarna innan ihopsläpp, och det har gått hur bra som helst trots att den lilla måste luktat starkt av annan hane vid det andra ihopsläppet.
Men det är förstås två trevliga avelshanar, och för mig är det en självklarhet att avelshanar liksom avelshonor fungerar överlag okomplicerat med andra marsvin. Jag hade förväntat mig lite mer liv vid senaste ihopsläppet eftersom det då (och ännu) inte hördes ett knyst men unghanen är väldigt ung och är inte precis något att bråka om.
Även om din hane inte är en avelshane med lika bra temperament som de jag haft här bör det inte vara något problem alls. Är du orolig kan du bada den lille innan.
Hanna