Ej klumpbildande kattsand?
Kan man ha vanlig kattsand, som ej bildar klumpar, som bottenmaterial eller i hörn där marsvinen kissar? Har bara läst att klumpbildande inte är bra men vanligt då?
Nej det tycker jag inte att du ska ha. Dels är sanden väldigt uttorkande för de små tassarna och sen är risken stor att du har sand i hela rummet efter ett tag. Åtminstone här flyger spån åt alla håll och kanter när det raceas i burarna ;) Men spån är mycket lättare att samla upp än sand.
Hanna
Håller med #1 och lägger till att underlaget måste vara helt ofarligt för dem att äta, då de gärna provsmakar det mesta.

Jag vägrar spån. Har gjort några försök med det åt kanin förut och då har jag spån i hela huset fast kaninen inte ens varit utanför buren. Fastnar i pälsen med. Kattsanden far inte runt alls. Inget fastnar i pälsen heller. Det som oroar mig är just hälsoaspekten. Men det är ju bara sand som inte klumpar sig. Smakar han lite lär han ju inte dö av det. Sedan märker han väl att det inte är gott och slutar smaka? Har inte sett han smaka än i alla fall…. Kattsanden suger upp så bra och håller allt doftfritt. Hö och mat har jag på hans sitthylla så det kommer inte i kontakt med sanden…
Vill du inte ha spån eller t.ex toalätt kanske du inte ska ha marsvin? Inte speciellt skönt att gå runt på kattsand, det är ju inte direkt mjukt.
Annars finns det ju fleece, men då måste man städa ofta.

#5 "Lär inte dö av det" är ju inte bokstavligt menat. Jag skriver ju att jag oroar mig över hälsoaspekten. Det jag undrar över är om det är FARLIGT på ngt sätt för marsvin. Hittills har jag inte fått ngt bra svar på det. Att det ev skulle torka ut tassarna är inte detsamma som farligt enligt mig. Skulle jag märka att det hade en negativ effekt på mitt marsvin skulle jag gå över till papperspellets. Att man inte ska ha marsvin bara för att jag har funderingar kring kattsanden och absolut inte vill använda spån var bland det dummaste jag hört! Ursäkta tonen :-)

Kattsanden är billigare, håller buren doftfri och det är lättskött. Alternativet papperspellets har jag haft och det är även bra. Dock luktar det i sig själv, håller inte urindoft borta särskilt länge (har haft det både till katt och kanin) samt är dyrt. Har jag inget val så blir det ju det ändå. Men är kattsanden inte är farlig för mitt marsvin ser jag ingen anledning att byta ut det. Så jag frågar igen. Är det farligt för djuret?
#6 Jag tycker inte du ska ha marsvin om "du ser det så" dvs, att du inte ser till marsvinens bästa, utan dit eget. Det är väl bara att soppa upp spånet. Ja, det är farligt, då dom kan få utorkade tassar/äta det & bli dåliga. Och det är allt annat än skönt för dom att gå på. Det borde väl ändå räcka??
Men om du tycker att spån är jobbigt när det fastnar i pälsen (vilket det enbart kan göra på långhår) så förstår jag inte hur du kan tycka att sand är bättre? Jag vet allt för väl hur det är när lillebror lekt hela dagen i sandlåda och kommer hem, sand i hela hårbottnen och sand som dröser om honom i flera dagar innan man lyckats få bort allting. För att inte tala om att det hamnar i öron, ögon, nos och mun på marsvinet när de ligger ner i sanden.
Nej, aldrig att jag skulle ha sand. Jag förstår verkligen inte fördelarna med det.
Kan även tillägga att jag har 10 marsvin på mitt rum, alla med spån i burarna, och nog för att det skvätter ut en del spån men det är ju inga extrema mängder och jag sopar ett par gånger om dagen framför burarna. Hade det legat spån i hela huset skulle både jag och marsvinen blivit utkastade direkt ;)
Hanna

#9 Det är inte finkornig sand som sand i barnens sandlåda. Mina ungar drar oxå med sig sand in och den hamnar överallt. Kattsanden är tyngre och lite grövre. Jag kan inte förklara, men kattsanden följer inte med ut ur buren. Har haft kanin som haft kattsand i sin toalettlåda och hon är långhårig. Hon drog inte med sig sand ut. Spän gick inte att ha till henne, det fastnade i pälsen och det for omkring eftersom det är så lätt. Nu är det ju JAG som tycker att kattsand fungerar väldigt bra för mig. Om du inte tycker det är väl din sak. :-)
Jag är intresserad av att veta om det är farligt eller inte och om man har källhänvisning på det eller egen erfarenhet. Annars är det mitt val om jag råkar tycka att det är det mest praktiska bottenmaterialet.
Jag skulle aldrig ha det till honom om han mådde dåligt av det givetvis. Jag är väldigt mån om hans hälsa. Just av den anledningen frågar jag här där många tycks vara kunniga!

#8 Var i hela friden har jag skrivit att jag inte ser till marsvinets bästa utan mitt eget? Det ligger ingen sanning i det alls faktiskt. Jag är ju i detta forumer för att jag BRYR mig och är engagerad i mitt djur!
Sen tar jag inte andras "tyckande" om kattsand som fakta. Jag vill ha fakta om huruvida det är farligt för marsvinet eller ej. Fakta, inte åsikter! Har du haft kattsand och sett att det torkat ut fötterna, att det ätit av sanden och blivit sjuka? Eller spekulerar du bara? Är kattsanden mer farlig att äta för ett marsvin än spån, papperströ eller fleece? Är kattsanden giftig på ngt sätt? lumpbildande kattsand vet jag att man inte kan ha. Det är farligt. Det finns studier på det. Men då är det just den klumpbildande egenskapen som ställer till det. Att det även innehåller kemikalier av den anledningen.
Inlägget är redigerat av administrator för att det bröt mot sajtens regler, tänk på det i fortsättningen!
#11 Skulle du vilja gå barfota på grus inomhus? Det är väll så man kan jämföra kattsand mot marsvinstassar.
Spån, toalätt, eller fleece är väll det bästa man kan ha för marsvinen.
Om marsvinet skulle börja käka sanden så borde det väl inte vara så bra att ha i magen…?
Och att gå på det kan ju inte vara allt för skönt för marsvinstassar…
#11 Jag tror inte att det finns så mycket fakta om dom negativa hälsoaspekterna kattsand har på marsvin då det inte är så många som använder det. Nu finns väl ett betydligt större utbud av olika typer kattsand och tex finns ju sådan som inte ska innehålla någonting annat är nån typ av lera. Om eller hur mycket skada den leran gör om marsvinet tex äter den finns nog ingen som kan svara på. Det förutsätter ju olika experiment där man matat marsvinen med kattsanden….
Endel kattsand är väldigt uttorkande och marsvinstassar är väldigt känsliga. Infektioner i tassar kan dessutom ofta vara väldigt svåra att bli av med eller i värsta fall bli dödliga. Marsvin ska ha en mjukt underlag att gå på vilken kattsand inte är.
Inga grönsaker eller liknande kan läggas in i buren då det finns risk för att marsvinen får i sej en hel del kattsand.
Att ha djur innebär ju inte bara att man måste behandla en befintlig skada utan även att förebygga den. Så om man nu inte vet med säkerhet att det är ofarligt att använda så kanske man bör låta bli…
Jag har ett litet tips:
Toalätt i buren + spade som är till för kattlådor. Varje dag mockar jag ut i de kissiga hörnen. Voila! Fräsch, torrt & luktfritt. Hel burstäd 1 gång per vecka.
De flesta äldre marsvin har m e m problem med torra tassar så jag är tyvätt böjd att hålla med om att kattsand är uteslutet :-( Vore himla smutt annars.

#12 Nej jag skulle inte vilja gå på grus, men toalettpapperspellets är inte heller särskilt mjukt att gå barfota på ;-)
# 14 Tack! Enda vettiga kommentaren hittills. Det köper jag. Som det är nu serveras han hö på en stor sitthylla och pellets etc i en skål vid sitthyllan så inget av maten har kontakt med sanden. Men jag byter ut sanden till annat vid nästa rengöring.
#15 Toalätt är bra men dyrt. Men det får bli det ändå. Har även sett ngt träflis på zoo som jag hört ska vara bra till kaniner i varje fall.
#16 Han får väll c-vitaminrika grönsaker också? :)
Jag har haft kattsand i toalådorna till mina marsvin, ett tag senare dog ett marsvin plötsligt utan något tecken. Hon slutade äta, blev gasig och dog i kramper. Jag kan inte säga om det berodde på att hon ätit kattsand eller om det berodde på något helt annat. Men jag skulle iaf aldrig våga chansa med kattsand igen :(
Själv är jag allergisk mot spån och har provat de flesta underlag, men inte hittat något jag gillar. Nu har jag inte haft marsvin på ett tag och ska köpa nya nu om några veckor så jag söker runt. Jag läste här på sajten om något kartongströ man kan köpa på granngården (inte toa-lätt), typ ST-strö kanske det hette? Det kommer jag att köra på då många verkade nöjd med det :)
#18 STL- strö heter det :)
En tanke jag hade var ju att dom flesta kattsander är parfymerade och det är inte så bra för små marsvinsmagar.

#17 Ja han får c-vitamintillskott direkt i munnen då han inte är van vid så mkt grönt än.
#18 Beklagar.
#20 Just denna är inte parfymerad. Den är "naturlig" enl förpackningen.
Hur som helst. Det blir annat burbottenmaterial så snart jag hinner iväg till en butik. Tack för goda råd och intressant diskussion :-)
#21 Det ska man absolut inte ge. Antar att du köpt honom på djuraffär och dom lurat på dig massor av saker man absolut inte behöver..
Läs lite artiklat här inne så lär du dig ordentligt vad marsvin behöver för att må bra.
Jag har också funderat på kattsand i buren, dock skulle jag aldrig använda det utan fleece över, blir alldeles för hårt. Med några lager fleece över tror jag inte det blir mer uttorkande än spån och man riskerar inte att det fastnar på mat eller att de smakar. Fleecen är ju lätt att slänga i tvättmaskinen och sanden fastnar inte på samma sätt som spån, man behöver heller inte samla tidningar för att ha under.
#22 Hon skrev ju faktiskt att han får det tills han vant sig vid grönsaker, tror inte det är någon fara att han får droppar någon vecka.
#23 Det beror nog på hur storkornig sanden är om den kommer fastna i filten eller inte. Risken är att sanden blir geggig därunder och verkligen klibbar fast i filten.
#24 Det har du förstås rätt i , så långt tänkte jag inte :-/

#22 Alltså dina råd är säkert i all välmening, men jag har inte blivit "pålurad någonting". Mitt marsvin har aldrig ätit grönsaker i hela sitt liv och jag håller på att vänja honom sakta men säkert vid det. Under tiden får han tillskott av c-vitamin.

# 26. Det tycker jag låter som ett bra beslut. Det är viktigt att inte chocka honom när han byter miljö och livsstil fullständigt. Jag är inte heller för c-droppar men i just det här fallet tycker jag att du gör rätt i att tillsätta vitaminer mest han lär sig äta grönsaker.
Envishet och drömmar