Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 579 ggr
wolfgirl82
0

Fråga från ev marsvinsintressent

Hejsan

Jag går i tankarna på att ev skaffa marsvin. Dock eftersom vi har allergi i släkten så tänkte jag höra hur det är i marsvinsvärlden. :)

Brukar uppfödare kunna låna ut två st för en kortare period 1-2 veckor på prov?

Jag föder upp gerbiler och jag m.fl. uppfödare brukar låna ut 1-2 veckor om de blivande köparna misstänker att de ev kan vara allergiska innan de köper/tingar djur av en.

Är detta möjligt även i marsvinsvärlden?

Jag vill ju inte ta hand om ett par som jag sedan inte kan ha kvar pga att jag kanske inte tål dem.

Tusen Tack på förhand!

Mvh Ida

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

idipidi
0

Det är helt olika från uppfödare till uppfödare. Men det finsn väl i varje fall ingenting som säger att möjligheten inte finns. Det är väldigt ovanligt att någon frågar, så man behöver sällan ta ställning till det.

Men vad man måste tänka på är att det inte alls är säkert att en allergi visar sig efter så kort tid. De flesta fall där jag tagit tillbaks djur p.g.a. allergi så har det snarare handlat om någon/några månader.

wolfgirl82
0

Kan iofs vara sant att allergi inte visas så snabbt. (Haft ev köpare som lånat gerbiler där allergin har visat sig på 10 dagar men går ju ej o jämnföra djurslagen men därav tiden jag skrev för ev testa)

Jag får luska vad det kan finnas för uppfödare här omkring och höra mig för lite för jag vill som sagt inte skaffa djur som sedan måste placeras om pga att jag ej vet.
Finns redan för många omplaceringsdjur där ute.

- Ida

urfaren
0

Som #2 säger så kanske allergin inte visar sig förrän fter flera månader. Man kan gå länge innan kroppen ger upp "försvaret" och allergin visar sig, men visst är det bättre att prova innan man bestämmer sig!

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

Lyan
0

Var bor du? Jag kan tänka mig att låna ut ett par grisar :-) Fast inte förren om två veckor då jag precis behandlat klart för ringorm

wolfgirl82
0

#4 Jag bor i Falun

- Ida

Lyan
0

Ok, det var lite långt :-( Bor i Blekinge

wolfgirl82
0

#6 Ja vårt land är långt. Men ska börja luska i lite vad det kan finnas för uppfödare här uppe och se med dem. Men tack i alla fall för att du erbjöd dig.

Är nämligen helst ute efter ett par äldre marsvin antaligen från uppfödare/omplacering om det skulle visa sig att jag kan ha marsvin här hemma. :)

- Ida

Lyan
0

#7 ja,det var ju typiskt. Speciellt som jag har två underbara tanter här hemma som jag fick in som omplaceringar för någon månad sedan, de skulle avlivas :-(