Nej det är sellnic!
Fick för ett tag sedan hem två marsvinstöser som jag fött upp och sålt til len barnfamilj för ca ett år sedan. När jag fick hem dem fick de sitta i karantän, men tydligen inte länge nog. Nu har de lyckats smitta fyra av mina teddysar med sellnic!
Har haft marsvin i 11 år och aldrig tidigare haft problem med Ohyra elelr sjukdom.
Min fråga är nu, hur länge har ni marsvinnen i karantän?
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus
Vad tråkigt :(
Men hellre sellnic än Ringorm, om jag får säga det själv.
Jag har inga nya marsvin i karantän, ger alla ett dopp i virkon när de kommer hit men sedan flyttar dom in i samma rum som alla andra. Ett tag hade jag tankar om att sätta nya djur i karantän men det känns inte längre genomförbart, jag har inga lediga rum som jag kan stänga till och ha som karantän och med så mycket folk som rör sig som hemma hos mig blir det svårt att se till att ingen kommer i kontakt med nya marsvinen. Min tanke är därför att om jag får in någonting så lär jag få behandla alla marsvinen ändå och då kan jag lika gärna hoppa över steget med karantän som ju bara krånglar i onödan.
Hanna

ok, hmm virkon använder jag till burarna, men det är samma då som man kan doppa marsvinen i? Är det inte farligt om de får det i öron och näsa och så då?
Virkon S är det. Och jag använder det för att bli av med ev. ringormssporer.
Sätter ner dom i det och skopar upp det så att dom får det över hela kroppen. Tar sedan en trasa och blöter för att badda dom med det i ansiktet. I nos, öron och mun ska dom inte behöva få något.
Hanna

ok :P tack.. har bara använt virokn som lösning, inte pulver!
#4 - Vadå lösning?
Det är ju pulver dom du blandar ut i vatten?
Hanna

Jag har köpt virkon som lösning, antagligen är det redan utblandat i vatten.
Finns det verkligen Virkon i flaska? Det är inte Klorin du köpt då?

Nä. Vi hade det när jag gikc på hundskola, då steriliserade de hundgårdarna två ggr om året med det och därför köpte jag det också.
Det låter väldigt märkligt att köpa utblandat virkon, eftersom det håller så kort tid efter att det blandats ut.
Hanna