Känslig bakdel...
Vi har 2 marsinshannar, ett långhårigt och ett korthårigt. Det långhåriga verkar inte gilla när man tar på bakdelen. Han börjar pipa och rycka till och ibland när man klappar eller petar där liksom hoppar han, lite svårt att förklara.Han visar iallafall tydligt att han inte gillar när man rör där.
Hur ska man kunna borsta honom om man inte ens får ta där? Eftersom han är lånhårig så blir ju pälsen lätt trasslig.
Vissa marsvin tycker det är obehagligt och möjligtvis kan han vara håröm och tycka att det då gör ont, och det måste man ju respektera. Du kan försöka vänja honom och ta lite varje dag, ge honom något gott att knapra på också! Tålamod är bra att ha :)
Jag skulle säga att problemet är just att du borstat honom när han är trasslig. Det luggas och han inser ju att det gör ont när någon tar honom på rumpan. Jag har mött långhåriga marsvin som sorgligt nog blivit hemskt rädda om sin rumpa efter envetet borstande av ägaren.
Har man långhåriga marsvin ska pälsen hållas så kort att den inte trasslar. Jag borstar aldrig pälsen på mitt långhår, möjligen plockar bort spån ur den innan jag klipper henne. Det trasslar inte det minsta.
Hanna
Testa använda en mjuk borste när du borstar. En sån man har till små bebisars huvuden. Dom är jätte mjuka och väldigt snälla mot marsvinen. Och sen som #2 säger, Håll pälsen väldigt kort. Jag klipper min långhåriga hane med jämna mellanrum och jag behöver knappt borsta den :-)
//Emma
Han är ganska nyklippt men jag ska frisera lite till i bak på honom så pälsen inte blir så trasslig.
Tack för tipsen :)