Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 2015 ggr
Neah94
0

Skygga marsvin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina två marsvin-Turbo och Lakrits är ca 7 månader gamla men fortfarande ganska skygga. Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel. Har uppe dom varje dag och matar dom med grönsaker som de äter ur handen på mig och då verkar allt lugnt och bra, men så fort de är i buren och jag eller någon annan kommer ner för trappan så springer de jämt och gömmer sig i huset. När jag har suttit en stund utan att röra mig i rummet så kommer de ut och nosar men så fort jag rör mig minsta lilla så är dom inne i huset på nolltid. När jag placerar dom i trädgården eller på golvet så sitter dom stilla som två statyer. Inte särskilt roligt. Vad kan jag hitta på för att få dom mindre skygga och mer nyfikna? Tack på förhand

tensing
0

Marsvin är av naturen ganska skygga och springer gärna undan. Vi fick våra som då var 7 resp 9 månader och gjorde också så att vi satt vid buren en stund varje dag. Godis (persilja, gurka) får de bara från handen, då finns anledning för dem att krypa fram vilket de numera gör ofta. La även ut en stig av små kuber gurka på köksgolvet så fanns anledning att gå runt golvet och upptäcka nya saker. Papperpåsar och sopborste är tydligen roliga att gnaga på.. :)

Ena marsvinet som var extra nervös satte vi på en handduk och lindade den mjukt runtom henne så det skulle kännas lite som en koja och det verkade lugna. Sedan fick hon sitta så i knät eller uppåt axeln en stund 2-3 ggr dag. Numera sitter hon i knät helt själv och trivs bra.  

Så, fortsätt du, de kommer säkert bli mer trygga.

isa76
0

Om du tar ut dem i trädgården eller på vilken öppen yta som helst så är det naturligt att de lägger sej eller till och med spelar döda. Rovfåglar är marsvinens värsta fienden så de är programmerade till att inte göra sej synliga uppifrån.

Fixa lite olika gömställen som deras hus, en bit rör som är stort nog för att de ska kunna springa igenom, kanske en kartong som du gör hål i i båda ändar (tunnel). Placera sedan ut de här "stationerna med bara en halv till en meters mellanrum inne i det rum där de är vana vid att vistas. Efterhand kan du öka avståndet mellan deras gömställen och även flytta runt dem i bostaden och utomhus.

Marsvin lider alltså av torgskräck och öppna ytor skrämmer dem mer än människor. De reagerar även på ljud och rörelser, eftersom det kan vara ett rovdjur. När man håller på med marsvin ska man inte överdriva betydelsen av deras reaktioner, de lugnar i regel ner sig snabbt igen. Med det menar jag att man inte bara ska låta dem vara ifred allt för mycket i rädsla att skrämma dem. Blir de lämnade ensamma i sin bur kommer de garanterat aldrig bli tama. Marsvin flyr innan de hinner tänka, det är viktigt att de alltid känner att det finns någonstans att gömma sej.

Lycka till med dina små!

[nono39]
0

mina gör också samma sak eller bara en utav mina marsvin

Neah94
0

Tack så jättemycket för hjälpen! Jag ska prova era tips och samtidigt börja spendera lite mer tid med mina godingar. :)