Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1180 ggr
Neah94
0

Ny/nya marsvinshanar

Hej! Jag har två marsvinsbröder men planerar tillökning och undrar lite hur jag ska gå till väga. Ska jag köpa hanar eller honor? och ska jag köpa en eller två? Kan ju inte ha honor i samma bur som hanarna eftersom att jag inte vill få massa bebisar men har hört att man inte ska placera nya hanar tillsammans med de gamla. Kan man placera ett nytt/två nya marsvin ihop med de gamla eller biter de då ihjäl varandra?

Har nyss köpt en till bur som för tillfället står tom. Hade tänkt att använda den men det roligaste vore om man kunde koppla ihop den gamla buren med den nya så dom får träffa varandra och springa fritt mellan de två burarna.Hoppas ni förstod. Är tacksam för svar.

Fiona
0

Det kan va lite klurigare med flera hanar i en flock än flera honor i en flock. Om du ska skaffa en hane till så bör de va en bebis :) Om du istället vill ha honor så måste du köpa minst två stycken eftersom dom ska bo minst två & två, och som du säger inte i samma bur som hanarna ;)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

[Maijah]
0

Jag skulle råda dig att ska skaffa två till marsvin i en annan bur, då att sätta in 1-2 till hanar till ett redan fungerande hanpar är en risk som jag inte skulle ta. Det kan gå illa. Men det kan gå också. Sök på sajten, finns massor av sådana trådar här på mif.

Om du skulle köpa två till och sätta i en annan bur så tänk på att om du tar honor inte placera buren alltför nära hanarnas och lägg aldrig hanarna någonstanns där det luktar hona. Det triggar igång bråk mella killarna bara. Jag skulle nog skaffa två till hanar om jag vore du, då är det ingen risk för att dina killar som du har nu skulle börja bråka för att det luktar hona iaf.

Neah94
0

Detta är väldigt klurigt. Har läst om vissa som det gått jättebra för att sätta in ytterligare marsvin i en bur med andra hanar, medans andra på detta viset har förlorat sina bebisar. Jag skulle gärna vilja prova att skaffa en unge att placera i deras bur men vet inte om jag är villig att ta risken…. 

Köpte nyss en bur för att mina nuvarande marsvin ska få lite mer plats att röra sig på men skaffar jag två nya att ha i den så blir det ingen extraplats åt dom första. Men det alternativet finns ju fortfarande kvar. Får avvakta och se hur jag gör.