Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2895 ggr
Lady-X
0

Luktar hanar illa?

Ja, som rubriken. Funderar på att skaffa marsvinshanar men läser att om man bara ska ha till kel så bör man välja honor då de inte luktar illa som hanar gör. Att hanar markerar revir osv. Ser även att hanar är billigare att köpa än honor, vad beror det på?

Creation
0

Marsvinshanar luktar inte illa. De enda gånger det kanske luktar lite mer är då de revirmarkerar och det sker inte särskilt ofta, i huvudsak bara när de gör upp om dominans.

Jag har haft en hane som revirmarkerade mer frekvent, men han var verkligen ovanligt dominant och hanig.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Maijah]
0

Nej de luktar inte, det är ett konstigt påstående som jag sett på ett par ställen. Ändå gången de luktar lite är när de markerar. Men inte annars.

Hanar brukar vara billigare eftersom de "blir över" vid avel, de används ju inte lika många hanar som honor vid avel.

Knutte-love
0

Nej dom lukat absolut inte. vet inte vad man får det ifrån. jag har 4 hanar och luktar inge mer än "vanligt".=)

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

Creation
0

Oj, jag glömde visst att svara på den andra frågan.
Anledningen till att honor är dyrare är som #2 säger, att det inte används lika många hanar som honor vid avel. Det finns alltså fler hanar till salu än honor oftast. En annan anledning är att honor går att hålla i större flockar.

Sen så bidrar ju också myter som dessa(att hanar luktar mer, att de är svåra att ha ihop i par, osv) till att hanar blir mindre eftertraktade.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

mickro
0

Har både honor och hanar här hemma. och jag tycker att honorna luktar mer än hanarna. Byter oftare på honorna då jag tycker dom luktar illa redan efter två-tre dagar. men det är väl bara jag :)

Moa-16
0

#5 Men då det ju buren som luktar inte marsvinen. Dom är kanske fler? Eller har mindre bur? Eller så äter dom kanske lite mer bara :p

mickro
0

#6 alltså det är kisset som luktar. det är två honor i en 120 bur. och så har jag tre hanar i 120 bur. och två andra burar med två hanar i varje. och det luktar fortfarande mer om kisset. dom äter samma mat och lika mycket då jag delar upp jämt. måste vara lika för alla :)

Så jag vet inte vad det beror på. men min mamma tycker likadant hon har också två lika stora burar med lika många honor som hanar. hon byter också på honorna oftare just för att dom har en lite starkare lukt.

kanske bara våra känsliga näsor som känner det. men tyckte likadant om råttorna som jag hade innan. honorna hade en sötare, starkare doft. Så jag hade bara hanar tillslut. :)

[tigersprang]
0

Marsvins hanar luktar inte illa. har två hanar o två honor i olika rum. det e ingen skillnad alls!

_
Av moderator redigerad kommentar, tänk på att många utropstecken läses som skrik på internet._

Royalz
0

Jag tycker faktist att mina hanar luktar illa :p iaf om man luktar på dom.

Sofieproppan
0

Min ena hane luktar illa i rumpan där det samlas gegga och spån. Man måste dock först "öppna" upp där bak för att det ska märkas. Hela han luktar inte för detta. Annars luktar inte mina hanar någonting. De är 8 månader och har badat en gång, så det är inte så att de har blivit tvättade ofta.