Hur gamla har era blivit?
Jo jag undrar lite om det här med hur marsvinen blir när de blir gamla. För det första hur gamla har era blivit?
Och hur har ni märkt att de blivit gamla? Har de ofta blivit sjuka när de blir äldre?
Är det något speciellt av könen som verkar hålla sig friskare än det andra generellt?
Jag tycker detta är en bra tråd för flera som funderar på att skaffa marsvin. Dom blir ju några år & man kanske ska överväga, med tanke på att jag tror att många kanske inte riktigt tänker på att de också kommer att bli gamla med allt vad det innebär.
Hoppas ni kan ge så mkt. exempel ni bara kan :)
Äldsta marsvinet jag haft var Sune som kom från djuraffär, ett "stört" marsvin som inte gick ihop med andra trots många försök utan slogs för att döda… På äldre dar kunde man framförallt märka att han blev (ännu) mer stillasittande, ensammarsvin blir ju ofta på det viset tyvärr. Han hade återkommande problem med förkylning och nosen rann för det mesta den sista tiden trots många olika försök att göra någonting åt det och buren stog bra.
Hans luktsinne tog nog en del stryk av förkylningarna och kanske hade även synen försämrats, mot slutet fick man akta fingrarna eftersom han ofta tog fel på dom och mat. Men han var glad och tappade inte så farligt i vikt, även om han såklart var tunnare än under sina glansdagar.
I slutet av januari i år insåg jag att det var dags att låta honom somna in, han kunde plötsligt inte hålla balansen lika bra längre och trillade omkull när han skulle tvätta sig… Sune avlivades när han var 8 år och tre månader.
Näst äldst blev Smulan, en omplacering ursprungligen från djuraffär, som bara bodde här ett par veckor. Hon var fräsch för sin ålder och visade inga av de ålderstecken som man ofta kan se, kanske var hon lite rund om magen och jag misstänkte cystor men det drabbar ju yngre honor också. Men så började hon kissa blod, rasade snabbt i vikt och mådde riktigt dåligt. Det var urinsten och eftersom hon knappast skulle klara något ingrepp när hon var så allmänpåverkad och vid den åldern kom vi fram till att avlivning var det enda rätta. Smulan blev mellan 6 och 7 år gammal.
Därefter, och ännu levande, är Wilma äldst. Hon är från uppfödare och har gått som avelsdjur i sitt tidigare liv, innan hon omplacerades och slutligen hamnade här. Hon är den av mina gamlingar som utseendemässigt påverkats mest och blivit märkbart tunnare och skruttigare. Tröttare än förr är hon men ändå pigg och matglad.
Hon fyller 7 år i december.
Jag tycker inte att ett marsvin är gammalt innan det passerat 6 års ålder och ser inte hur kön skulle påverka ålder. Honor har lättare för att få vissa sjukdomar, hanar har lättare att få andra. Så det är nog ganska jämnt.
Hanna
Har bara förlorat ett marsvin, om man inte räknar med Nasse men han dog inte pga, ålder. My, hon vart 6 år. Och, ja hon fick vara frisk tills dagen då hon sluta äta & dog några timmar efter.. Har ett marsvin som är lika gammalt, Giny & hon mår bra än sålänge. Kanske inte springer runt lika mycket som det yngre marsvinet, man märker att hon är äldre menar jag.
Men jag hoppas att hon kan få hänga med något år till.. Eller jag hoppas såklart hon ska hänga med ett par år till. Men tyvärr blir ju inte marsvin så gamla. Så vanligt är det ju trots allt inte att dom blir över 7 år.
Piff var vi tvungna att avliva när han var 6½ år. Han fick en tumör i magen, och han hade redan haft en tidigare, så det fanns ingen annan utväg.
Hans bror, Puff, är ännu här och han blir 7 år och 8 månader i morgon :)
P.s.. läs meddelandet jag skickade dig… har klar gjort en sak bara :)
P.s var till TS Mojma

Mitt äldsta marsvin blev 5 år. Han blev sjuk och vi kunde inte hitta felet trots massa vetbesök. Så han fick somna in i år.
Men jag har några gammeltanter och en gammelgubbe som är 4 och ett halvt och fortfarande pigga som jag hoppas ska bli riktigt gamla =)
Tack all för svar. Fler exempel?

Mitt äldsta marsvin, Dilba, blev lite drygt sex år och nio månader.
Hon blev tunnare och tröttare med tiden men var aldrig sjuk och eller dålig på annat vis (förutom att hon hade en massa knölar lite varstans från det at hon var ungefär två år och även fick Ohyra några gånger som jag fick med hem från utställningar), en dag låg hon bara död i buren :-(
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Hade hon en massa knälar redan från det att hon fyllt 2 år menar du? :O Nej, gud så hemskt :(:(

Jepp, lite överallt (främst på magen).
De växte dock i princip ingenting och veterinären tyckte inte att vi skulle göra något så vi lät det vara och i och med att hon levde ungefär fem år till efter att knölarna börjat komma så var det säkert ingen fara med dem.
Den störstaq var typ som en femkrona och de minsta som sådana sudd som finns i toppen på en del pennor typ.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Jag har förlorat 2 grisar, den ena blev 5 år gammal och dog av någon mystisk sjukdom som jag tyvärr var för ung för att diagnosticera och antibiotika hjälpte inte. På henne märktes inga ålderstecken och jag tycker inte helelr 5 år är så hemskt gammalt så hon var pigg o frisk fram till sin mystiska sjukdom.
Min andra hona blev 7 år gammal, hon var aldrig sjuk och blev aldrig skruttig. En morgon ville hon inte ha sin frukost och var lite slö och när jag kom hem från skolan var hon borta. Hon var lika tjock och fin som alltid och såg inte det minsta älre ut än när hon var ung :) Förutom klorna som blivit lite gulaktiga o sneda på äldre dagar.
Mina äldsta marsvin blev 6½ år respektive 7½ år gamla. Den yngre dog av sjukdom och den äldre dog av sorg/ålder. Båda var honor.
Annars har jag haft två hanar som båda blev 2 år. De avled pga sjukdom troligen orsakad av felaktig kost. De hade alltså blivit äldre om allt gått rätt till.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
På mina gamla marsvin är det enda som hänt med dem att de blivit lite stillsammare. En av dem minskade även lite i vikt, men de var inte sjuka.
Mitt äldsta marsvin hette Winnie, hon blev 9 år och 10 månader gammal. Bra hull och form, pigg och fräsch ända in i det sista. Köptes från en djuraffär och var en am crested de golden.
Näst äldst blev Vitsippa, 7 år och 9 månader. Egen uppfödning där föräldrarna var från djuraffär. Stor och fräsch hela vägen. Self pew.
Sedan kom Sammy med sina 7 år och 3 månader, egen uppfödning, halvbror till Vitsippa. Han gick ner lite i vikt mot slutet men annars var han pigg och med. Nonself creamagouti.
Har haft några marsvin till som blivit allt mellan 1 och 6 år. Några av dem har dött av sjukdom (främst de väldigt unga), andra av ålder trots att de bara blivit 4 år. Fortfarande har jag två marsvin kvar, en egenuppfödd hane (Strössel) född -05 och en hane (Krutow) från djuraffär född -03. Krutow är lite slöare nu för tiden.
marsvin brukar bli mellan 5-7 år gamla. min fick nån sjukdom å dog när dom var 4 år tyvärr. men nu har jag bara unga
Har haft några stycke:
- Gullan och Bonnie som båda blev ganska gamla. Vet inte exakt ålder på någon av dem, men skulle uppskattat att båda blev minst 7 år gamla. Båda fick avlivas pga cancer-knölar.
- Zorro blev 6 år och gick bort pga en knöl på halsen som till slut störde honom när han åt. Den gick inte att åtgärda.
- Wilbur blev bara 2-3 år då han fick återkommande problem med urinsten och fick avlivas.
- Selma fick cystor på äggstockarna och dog när de skulle avlägsnas då hon var 2 år.
- Wilma fick bli 5 år gammal trots en stor knöl i magen som hon levde med det sista året. Den var troligtvis godartad då den inte växte speciellt snabbt.
Antingen har jag haft otur eller så är knölar av de olika slagen verkligen vanligt bland marsvin. :(

Jag har bara haft tre marsvin som jag vetat exakt födelsedatum på, så de andra blir lite ungefärliga.
Lady 4 år (låg plötsligt död en morgon). Virvel, omplacering.
Hennes bror Tomas-Jonas 6,5 år (avlivades pga balanssvårigheter). Virvel, omplacering. Kastrerad.
Puck knappt 1 år (dog pga diarréer som han fick av felmedicinering mot sellnic, i bilen på väg till avlivning). Virvel.
Ticko 1,5 år (avlivades pga bettfel). Crested från uppfödare.
Trassel 2 år (avlivades pga elakartad cancer). Virvel från zoo. Kastrerad.
Emi 6 år (hittades död en morgon när jag inte var hemma. Hade problem med äggstockarna och håravfall). Nonself de golden/white från zoo, omplacering.
Tilda 6 år (avlivades pga så stora äggstockscystor att hon fick liggsår). Self black från zoo, omplacering.
Sancho 1 år (avlivades pga bettfel). Peruanliknande från zoo, omplacering.
Som synes har 5/8 döda marsvin avlivats. Jag tycker att det är min plikt som djurägare att då det finns i min makt att avsluta ett lidande, göra så.
Sen har det funnits ett gäng marsvin som inte var mina, te x Skrutten som blev 4 år, Flisa och Knatte som blev 2 månader, Penny som blev 2,5 och Zlatan som blev 3.
Nu har jag Julgrisen som är 6,5 år, Selma som är minst 5, Mimmi som är 1,5 och Allan som är av okänd ålder. Alla är blandraser utom Mimmi som är coronet, omplaceringar med ursprung på zoo. Både Selma och Julgrisen är klena i hullet men har massor av energi, men det märks på deras kroppar att de är gamla. Selma och Allan (som är en hona) har gles päls och cystor. Allan är väldigt känslig för drag och blir lätt snuvig. Hon har även en del problem med humöret och ev diabetes.
På bilden Julgrisen.
Envishet och drömmar