En stor och en mindre hane
Har äntligen vägt mina hanar som är 8 månader. De är kullbröder men mycket olika i storlek. De vägde mer än jag trodde. Nu tror jag dock att vågen väger lite grann i överkant och inte helt exakt men resultatet visade 1200 för den stora och 900 för den mindre. Kan vara neråt 1100 och 800 men faktum kvarstår att det skiljer 300 mellan dem. Den stora känns kraftig medan den mindre känns tunn.
De får förutom hö just nu mest gräs. Lite grönsaker som morot, paprika, gurka när det varit varmt. De får även havregryn. Det går nog åt ca 1/2 dl på ett dygn. Har förstått att det inte är så bra för marsvin som inte behöver gå upp i vikt men det är väldigt populärt hos båda. Tips på något annat jag kan ge istället eller fortsätta med havren?
Den stora tillbringar mycket mer tid på att äta, han lägger sig vid höhögen och ligger där och äter. Det är den mindre som bestämmer så vill han ha tillgång till matskålen t ex så jagar han bort den andra, så det är inte problemet.
Som sagt ska jag fortsätta med havregrynen som de gillar? Det kanske inte är något konstigt med deras vikter och viktskillnad?
Mitt vuxna hanpar som är nästan jämngamla skiljer ca. 300g i vikt. Även här den mindre som bestämmer, ingen av dom är dock tunn.
Havregryn är bra för att få dom att gå upp i vikt, ge gärna fri tillgång på det (d.v.s. fyll på när det tar slut). Viktmässigt tycker jag inte att det är någon fara med dina hanar, men tunn ska den lilla ju inte vara.
Hanna