Para mina gullungar
Läste någonstans här att man inte ska para med en hane man har hemma eftersom han kan bli svår att ha ihop med någon annan sen?
Stämmer detta?
Jag hade tänkt para två utav mina nämligen.
Hanen har alltid gått själv men ska imorgon få en ny kompis.
www.slattebacke.se
Hanar som har parat honor kan efteråt inte gå ihop med andra hanar. Dock varierar det från olika hanar, alla är inte likadana. Men risken för att de inte funkar ihop är betydligt större efter honbesök. Om man har ett välfungerande hanpar är det onödigt och framförallt väldigt synd att riskera deras framtida relation för att hanen ska para en hona.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Nej absolut inte då får mina hanar gå som dom gör :-)
Men hur gör ni som parar då?
Finns det folk som har hannar som går själva som man betalar en parningsavgift för?
www.slattebacke.se
#2 Uppfödare har ofta ett större antal hanar och vissa samsas, andra går ensamma. Det finns de som lånar ut hanar (ofta även gratis, eller mot en unge) men även de som inte vill låna ut sina marsvin, vilket man också kan förstå. Främst till rasdjursavel då.
Mvh Felicia

Aha så det är så det funkar :-)
tack så jättemycket då vet jag
www.slattebacke.se

Jag har använt majoriteten av mina hanar i avel och ingen av de går själv och jag har heller aldrig haft någon som inte kunnat samsas med en kompis av samma kön efter att ha parat en hona.
I dagsläget har jag tre grupper med två hanar i var och en där de går fem stycken tillsammans.
Det är dock alltid en risk att det blir problem med att få en hane att fungera med en annan hane igen efter att han varit i avel och det ska man vara medveten om.
Vet du hur din hanes pappa, farfar, morfar, eventuella bröder/mor-farbröder etc som använts i avel har fungerat ihop med andra hanar efteråt?
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

#5 Fast jag skulle säga att det är mycket ovanligt att det går att sätta ihop två vuxna hanar efter att de har fått para honor. Du måste ha väldigt ohaniga hanar! ;-p Jag har försökt flera gånger men aldrig lyckats och det hör ju mer till regel än undantag att det är så vad jag har förstått på andra uppfödare. Att sätta ihop en vuxen hane med en yngre hane (upp till 3-4 månader skulle jag säga) däremot är ju oftast inga som helst problem. Men två fullvuxna hanar som fått para - nej, jag skulle säga att det hör till ovanligheten.

Aha men då borde det ju funka :-)
Mulle har alltid gått själv men ska idag flytta ihop med Harry som är åtta veckor :-)
Är det fem veckor tillsammans som gäller när man ska para?
Men isf får ju min lilla hane gå själv…det blir ju inte riktigt rätt heller?
www.slattebacke.se
#7 Om jag vore dig skulle jag kollat mig omkring efter en passande hane istället så får dina grabbar bo tillsammans utan problem :)
Mvh Felicia

Jag skulle säga precis tvärtom :-)
Om jag har väldigt ohaniga hanar vet jag inte heller direkt.
Har dessutom varit både olika raser (och flera olika linjer) så jag måste ha en väldig tur i så fall.
Som sagt så har jag aldrig haft några problem med att sätta ihop mina hanar igen efter att de parat honor och de uppfödare jag pratat med angående detta (främst de jag har lånat hanar av) har inte heller upplevt några större problem med att få det att fungera.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#7 vad e det för ras du har? om du vill så kan en av mina hanar para din/dina hona/ honor.
skriv ett brev om du är interserad :-)