Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1092 ggr
[nono39]
0

förkyld ? snälla hjälp mig :S

hej. mitt marsvin nyser är han förkyld ? den luktar illa i munnen också vad kan de vara ? vad ska jag göra ?

Fridaaaa
0

Om det luktar illa låter det som sjömugg (tror det heter så).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[nono39]
0

#1 de luckta illa i munnen . men är skjmugg farligt ? vad ska jag göra ? behövs de veterinär ?

[nono39]
0

sjömugg

Fridaaaa
0

#2 Vet faktiskt inte, bästa är nog att ringa en veterinär, beskriva allting så får dem avgöra om du behöver in eller inte :)

[Maijah]
0

Går han på spån? Marsvin kan bli känsliga/allergiska mot spån och nyser då, blir det värre (alltså att han börjar nysa väldigt mycket och ev blir slö) får du fundera över att byta underlag.

#1 Du menar väl Skjörbjugg? C-vitaminbrist. Men jag tror inte att de luktar illa i munnen då.

[Maijah]
0

Står buren dragigt kan han bli förkyld, se till så att buren står på ett bra dragfritt ställe.

[nono39]
0

#5 nej jag har någonting som heter toalett de står att man kan använda de till katt marsvin kanin gerbil.

#6. buren står inte nära ett fönster den står i köket där vi alldrig öppnar ett fönster

[Maijah]
0

#7 Ah men då är det nog inte underlaget, toalätt-strö är inte allergiframkallande. Står buren på golvet då?

[nono39]
0

#8 japp den står på golvet

thildatessie
0

kan marsvin dö om dem är allergiska mot spånet dom går på och fortsätter med det  ? Obestämd

Fridaaaa
0

#5 Ja det var det jag menade. :) Vet inte heller om dem blirdet. Men tycker att hon ska ringa och rådfråga olika veterinärer.

Flemming
0

Nora,ditt marsvin är sjukt !

Det är ingen tvekan om att ditt marsvin behöver besöka veterinären och det ganska så snabbt.

Troligtvis har den någon form av luftvägsinfektion och det är allvarligt hos marsvin.

Antibiotika är det som hjälper vid denna form av sjukdom och kan endast skrivas ut av veterinärer.

Eventuellt behöver marsvinet även lite slemlösande,vilket veterinären kan avgöra.

Nu är du "bara" 11 år enligt din profilbeskrivning och därför rekommenderar jag dig att be en vuxen ringa till veterinären.

Skriv ner allt som du/ni vet om marsvinet såsom ålder,kön och framförallt sjukdomssymtomen som marsvinet uppvisar.

Därefter letar ni fram närmaste veterinär/djursjukhus som har jourtid.

Om du/ni inte hittar en lämplig veterinär så kan du som sista utväg kontakta   Monica Willnerth på Mobil: 070-471 21 40

Hon har haft marsvin i väldigt många år och anses vara mycket kompetent.

Telefonnummret har jag hämtat från http://marsvinshjalpen.se/index.php/1380619

Vi kommer nu att hålla alla tassar och tummar för ditt marsvin.

Vänligen Flemming

[Maijah]
0

#9 Det kan kanske hjälpa om ni flyttar upp den en bit. På golvet blir det lätt dragigt.

#10 Nej det tror jag nog inte men de mår ju inte bra av det. Tänk dig själv om du är allgergisk mot någon blomma t.ex och måste konstant leva med dem i ditt rum.

#11 Ok.

#12 Så allvarligt tror jag inte det är (iaf verkar det inte så som TS beskrivit hittils), det är antagligen bara en vanlig förkylning…

…som botas genom extra mycket c-vitaminrika grönsaker och att buren placeras på ett lagom varmt och dragfritt ställe. Om det inte blir bättre måste dock veterinär kontaktas, för en förkylning som pågår länge kan ju leda till lunginflammation som måste behandlas med antibiotika.

TS nyser han bara? Är han som vanligt annars?

Flemming
0

Hej Nora

Hur går det med ditt sjuka marsvin ?

Vi skulle gärna vilja veta fortsättningen.

Vänligen Flemming

[nono39]
0

#14 Ja de går bra han har blivit bättre var bara en vanlig förkylning som går över av sig själv sa vetrenären i telefonen hon sa ge den mer grönsaker. \ nora :P

[Maijah]
0

Va bra! ^^

Flemming
0

Hej igen Nora

Det var verkligen förståndigt av dig att kontakta veterinären !

Ett litet marsvin är väldigt skört när det blir krassligt och då gäller det att handla snabbt.

Jag hoppas att du/ni sa till veterinären att marsvinet luktade illa ur munnen, då man inte kan utesluta sjukdomar inne i munnen.

Nu skall vi inte tro det värsta, utan håller tummarna för att det snabbt blir friskt igen.

En bok som jag tycker du skall låna på biblioteket är: Mitt husdjur marsvinet.

Boken är skriven av Mia Winge som driver Marsvinshjälpen och hon har rådfrågat många kunniga människor innan boken trycktes.

Boken tar upp allt som man bör veta om ett marsvin dvs. det mesta som frågas i det här forumet.

Flemming