Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 2836 ggr
Piggy-wiggy
1

2 hanar som parar sig...

Våra 2  marsvin har börjat med ett märkligt beteende. " hanar har vi på 10 månader.

Vi har bara haft dom i 4 veckor så vi känner dom inte sådär jätteväl. Det började med att dom smågnabbades lite och när man tog ut dom på golvet så märkte vi att den ena var väldigt intresserad av den andres kiss och bara ville nosa i baken och slicka i sig kisset. Han låter också, uttdraget kutter och vickat på baken från sida till sida.

Nu på senare tid har dom bråkat ganska mycket i buren och när vi tar ut dom på golvet och den ena kissar så blir den andra precis galen. Han låter och hoppar upp och ner och dessutom ställer han sig bakom det andra marsvin som för att para sig.

Man kan knappt ha dom ute samtidgt för dom bara bråkar och kissar och nosar och har sig.

Det är bara den ena som är intresserad av den andres kiss medans den andre är den som kissar mest hela tiden när man tar ut dom.

Könen ser ju likadana ut så dom borde vara samma kön. Kanske handlar det om dominans och isåfall hur länge pågår det?

Imorse kom jag på dom med att bråka rejält i buren och det är ganska jobbigt när man inte kan plocka upp dom och gosa med dom…

FeliciaS
0

Av åldern och beteendet att döma låter det precis som att de är i sin "tonårsperiod" då de är lite småbråkiga mot varann. Det går över med tiden och brukar inte hålla på allt för länge. Den hanen som bestiger den andre samt kurrar visar att han bestämmer, dvs. det är ett dominansbeteende. Se till att ha en stor bur åt dem med mycket inredning, dela upp maten i två skålar, sprid ut grönsakerna och lägg ut flera höhögar så underlättar du (så de inte måste vara inpå varann) för dem.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Piggy-wiggy
0

Buren jag har är 1.20 lång och det är precis vad jag får plats med. Är det för litet?

Dom får komma ut på golvet flera gånger om dagen och röra på sig så dom sitter inte i buren hela tiden och gnabbas.