para ihop ?
kan man para ihop ett marsvin som är 1 år med ett marsvin som är 4 år typ ?
Para ihop som i att sätta ihop som burkompisar? Inte få ungar?
Hanna
alså att de får ungar
Jovisst. Fast en fyraårig hona skulle jag inte rekomendera att ta någon kull på. Hanar har inte något "bäst före datum" på samma sätt, även om somliga blir sämre på att få till det med åldern.
Hanna
honan e 4 år . så de blir inte bra eller hur gammal ska en hona vara då ?
#4 Honor ska helst ha första kullen innan de fyllt ett år
#4 Marsvinshonor pensioneras i regel från avel när de är 2-3 år gamla, så det är verkligen inte att rekommendera. Utöver detta så är det som #5 säger; honor ska helst föda sin första kull innan de fyllt ett år. Äldre honor tenderar att vara av sämre kondition än yngre honor(har lagt på sig, har mindre elastiskt bäcken och/eller är slöare eller svagare), vilket ökar risken för komplikationer.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
när blir ungarna könsmogna då man ska sära på honorna och hanarna ?
#7 Hanarna brukar flytta vid 4 veckor till en bur bredvid
#8 jaha okej för jag har tänkt att skaffa honor 2 st och para tsm med mina 2 hanar :) men e inte så säker är rädd för att de kommer för mycket ungar . vill hällst ha 2 - 3 st som mest .
#9 Para en hona i taget? För dem kan ju föda tillsammans och jag tycker att du verkar inte ha så bra koll, det är inte bara att ta ungar för att man känner för det, planering är det som gäller och kunskap D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är väldig stor risk att honorna dör under dräktigheten eller i samband med födseln … Tycker att du ska läsa på och ta en allvarlig funderare innan du bestämmer dig!
# 11 . okej vilken sida rekomenderar du att jag går in på och läser
#9 Marsvinshonor får i snitt tre ungar per kull, men tar man en kull måste man vara beredd på att det kan bli upp till 6 stycken och redo att ta hand om samtliga ungar som föds. Tar man två kullar måste man alltså vara beredd på att det kan bli tolv ungar, även om risken är liten. Chansen att det blir 2-3 st ungar på två kullar är liten.
Är du säker på att du vill använda dina hanar i avel också? De kommer med största sannolikhet inte kunna gå ihop efter att de parat honorna. Är det värt det? Dokumenterad stam är också viktigt, så att marsvinen inte bär på några sjukdomar. Har hanarna det?
Det finns mycket att fundera på. Jag råder dig att läsa igenom sidorna jag rekommenderade i din andra tråd och låta tanken ligga ett tag innan du bestämmer dig för att ta en kull.
#12 Läs om marsvin här! 
Sen ska du hitta hem till alla små bebisar så småningom. Tar man ansvaret på sig att låta sin/sina hona/honor bli parade ska man även ta ansvaret för att veta att de får ett gott hem.
Och det är inte alltid så lätt att få sålt alla sina marsvinsbebisar… :) Så ta gärna en funderare innan du låter de paras.
Lite råd bara =)
#13 jag har inte så mycket kunskaper om avel för sånt var jag inte intesserad av fick bara det upp i huvudet sådär . men värför går inte hanarna ihop senare i avlet ?
jag hade tänkt skaffa 2 till burar som e 1 m långa .
såhär hade jag planerat . jag köper 2 honor som bor tillsammans och med inköpet ingår 1 bur .
sen flyttar jag ena marsvinet som jag vill ska vara pappan till honornas bur . fast då har jag taggit upp ena honan så att de inte blir slagsmål och chillar med henne 1 - 2 timmar . tills jag lägger tillbaka hanen till sin bur med sin burkompis. och lägger också ena honan tbx till sin burkompis .
sen hoppas jag att honan då har blivit dräklig.
efter att jag sett lite täcken att den är dräklig och de gått 9 veckor . så fixar jag till burarna jag köpt på 1 m långa .
när honan födder och efter 3 veckor eller hur mycket de nu va . särar jag på hanarna och honorna jag lägger hannarna tsm med pappan och bur kompisen och honorna tsm med mamman och burkompisen. sen de 2 andra burarna e till för ifall de kanske blir fler barn eller för mycket barn då man kan anväda de burarna för de ska ju vara 2 st i 1 m bur men de burarna använder jag när de blir stora då de inte får plats med mamman eller pappan då jag har 2 till burar som jag lägger ungarna enskillt honor och hanar \ nora . vad tycker ni de låter som ? bra dåligt ? ska jag tänka mer eller e de allt jag behöver kunna ?
#14 efter att jag läste sidan du rekomenderar . så tänker jag jag kan inte ta riskerna för honan när den ska födda :( så de blir inga honor :(
#18 Men du kan ju skaffa honorna iallafall? :) Bara för att man har honor behöver man ju inte avla på dem.
Själv har jag en kastrat med 3 honor ^^
#16 Man måste nog läsa på mycket mer innan man planerar sådant. :) Annars kan planerna bli lite fel. Det krävs också ett långvarigt intresse för att vara säker på att det är rätt beslut.
Marsvinshonor kan bara bli dräktiga ett dygn vart 14:e till 16:e dag. Ett par timmar vilken dag som helst hade alltså troligen inte räckt till för att få honan dräktig. För att vara säker på att hon blivit dräktig måste honan och hanen bo ihop i minst 5 veckor.
Det blir inga slagsmål av att ha två honor med en hane(dock kan istället tre marsvin i en 100x50 bur trigga till slagsmål).
Lägger man direkt tillbaka en hane som parat en hona i en annan hanes bur lär det också bli bråk. Då luktar ju den andra hanen hona. En närvarande doft av hona i buren triggar bråk hos hanar.
Avelshanar tenderar att bli lite mer konkurrensfientliga och blir då svårare att sätta ihop med andra vuxna hanar, vilket betyder att han lär ha svårt att acceptera sin föregående burkompis också.
En 100x50 bur med fler än två marsvin tycker jag låter väldigt trångt, särskilt för hanarna(som kan börja bråka som följd). Tänker man på den egentliga bottenytan i en 100x50 bur(enligt uppgifter här inne är de 92x43 egentligen) är det till och med olagligt att ha två honor + kull i buren. På sin höjd får det vara en hona + kull i den buren.
Eftersom du inte ska ta någon kull trots allt kan kanske detta anses som onödig information, men jag kände att det var viktigt att rätta. Utifall du någon gång i framtiden skulle slås av tanken igen. ;-)
#16 En hona ska gå med hanen 4-6 veckor innan man kan vara säker på att hon är dräktig, räcker inte med 1-2 timmar :)'
Tycker att du ska vänta några år tills du blir äldre osv innan du börjar avla :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.